2011-01-17, 15:36
Medlem
Elvanys avatar
tjena!

för ett tag sen så köpte jag mig epiphones dot gitarr (es335). först och främst när jag spelade på den så märkte jag direkt att den inte stämde över halsen. då menar jag att t.ex nedersta strängen inte lät likadant en oktav upp och att om man stämde gitarren så det lät rätt när man tog ett skräddar G så lät det skit när man tog ett D eller E. Bestämde mig då för att lämna in den till musikbörsen för att få den intonerad men det var samma skit efteråt.

jag antar att jag är lite av en perfektionist men är det bara jag som upplever epiphone gitarrer såhär? jag har spelat på många av mina vänners olika epiphone gitarrer och det är nästan samma visa för alla. finns det något man kan göra åt detta problemet?

dela med er av era åsikter!
Citera
2011-01-17, 15:44
Medlem
Kingen_kings avatar
Den behöver intoneras. Inget märkvärdigt alls. Har du köpt den på en (seriös) musikaffär så gör dom det gratis. Annars får du antingen lära dej eller betala ett par hundralappar.

http://www.tungusta.se/INTONERING.htm
Citera
2011-01-17, 15:45
Medlem
Elvanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Den behöver intoneras. Inget märkvärdigt alls. Har du köpt den på en (seriös) musikaffär så gör dom det gratis. Annars får du antingen lära dej eller betala ett par hundralappar.

http://www.tungusta.se/INTONERING.htm

betyder det att musikbörsen inte är en seriös musikaffär? för jag lämnade in den där för intonering men upplevde fortfarande samma problem.
Citera
2011-01-17, 15:48
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvany
betyder det att musikbörsen inte är en seriös musikaffär? för jag lämnade in den där för intonering men upplevde fortfarande samma problem.
Fick du betala för det? Annars så är det ju bara att gå tillbaka och klaga, antingen fixar dom det eller också lämnar du tillbaka gitarren.
Citera
2011-01-17, 15:50
Medlem
Elvanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Fick du betala för det? Annars så är det ju bara att gå tillbaka och klaga, antingen fixar dom det eller också lämnar du tillbaka gitarren.

nej jag betalade inte en krona, men när jag ville lämna in den för intonering så ville dem först inte ta emot den för att jag hade beställt den via deras hemsida istället för att komma till dem i affären.
Citera
2011-01-17, 15:53
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
nej jag betalade inte en krona, men när jag ville lämna in den för intonering så ville dem först inte ta emot den för att jag hade beställt den via deras hemsida istället för att komma till dem i affären.
Ja, det är ju privatägda butiker och man ska ange den affären man har närmast så köper man den genom dom till webbpris.
Citera
2011-01-17, 15:54
Medlem
Lykeions avatar
Citat:

Kolla intoneringen själv, alltså testa öppen sträng mot tolfte bandet separat för varje sträng. Musikbörsen är överlag väldigt seriösa, men självklart kan det finnas undantagsfall. Om dom gjort ett bra jobb i ditt fall, så bör en stämd sträng stämma överens med oktaven på tolfte bandet.

Om det gör det, och det forfarande låter surt vid olika ackord, så kan det vara du som spelar med felaktig teknik och gör att det inte alltid låter helt rätt. Är du ändå missnöjd, så kan jag meddela att INGEN gitarr med vanliga, raka bandstavar stämmer 100% över hela halsen. Då är det ett fixa en hals från True Temprament som gäller...
Citera
2011-01-17, 18:05
Medlem
Elvanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykeion
Kolla intoneringen själv, alltså testa öppen sträng mot tolfte bandet separat för varje sträng. Musikbörsen är överlag väldigt seriösa, men självklart kan det finnas undantagsfall. Om dom gjort ett bra jobb i ditt fall, så bör en stämd sträng stämma överens med oktaven på tolfte bandet.

Om det gör det, och det forfarande låter surt vid olika ackord, så kan det vara du som spelar med felaktig teknik och gör att det inte alltid låter helt rätt. Är du ändå missnöjd, så kan jag meddela att INGEN gitarr med vanliga, raka bandstavar stämmer 100% över hela halsen. Då är det ett fixa en hals från True Temprament som gäller...

Djess, som sagt det stämmer inte när jag kollar om det låter likadant en oktav upp.
En vän till mig har en väldigt fin kvalitetsgitarr och från den går det inte slita att sig från att spela eftersom det låter som det ska när man plinkar på den! Så jag tvivlar på att det är något fel på min teknik =)
Citera
2011-01-17, 18:14
Medlem
Lykeions avatar
Citat:
Djess, som sagt det stämmer inte när jag kollar om det låter likadant en oktav upp.
En vän till mig har en väldigt fin kvalitetsgitarr och från den går det inte slita att sig från att spela eftersom det låter som det ska när man plinkar på den! Så jag tvivlar på att det är något fel på min teknik =)

Då är den helt enkelt inte korrekt intonerad... Det ska inte vara några problem att få den lika intonerad som en "kvalitetsgitarr", såvida du inte har jättegrova strängar och stämmer ner mycket, så skalan på gitarren inte räcker till... Men då är det ju inte fråga om kvalitet, utan att du har fel grejor för jobbet. Gå tillbaka och kräv att få gitarren ordentligt intonerad!
Citera
2011-01-17, 18:22
Medlem
Elvanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykeion
Då är den helt enkelt inte korrekt intonerad... Det ska inte vara några problem att få den lika intonerad som en "kvalitetsgitarr", såvida du inte har jättegrova strängar och stämmer ner mycket, så skalan på gitarren inte räcker till... Men då är det ju inte fråga om kvalitet, utan att du har fel grejor för jobbet. Gå tillbaka och kräv att få gitarren ordentligt intonerad!

Alright då hänger jag med. Har nu tagit reda på hur man intonerar en gitarr genom min far, så skall nu ge mig på att intonera den själv. Känns som att om man vill få det redigt gjort får man helt enkelt ta saken i egna händer!
Senast redigerad av Elvany 2011-01-17 kl. 18:29.
Citera
2011-01-17, 20:18
Medlem
Kolla så att halsen är rak när du ändå är igång. Med en sned eller skev hals blir det svårt att intonera.
Citera
2011-01-18, 08:43
Medlem
Om den är sne från fabrik så ska du lämna in den och begära en ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in