2011-01-17, 12:22
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Denna vecka får ja min bil som ja var över i Miami och köpte.
De har tydligen ingen som helst rostskyddsbehandling under bilen där.
Så ja ringde en lokal företagare som sprutade på något "klet".
7000 kr för en behandling som skulle hålla 3 år och 10 000 för en som ska hålla 5 år.
Då sa en bekant till mig att lämna in de och få de sprutad med vanlig slet olja till ett pris av 1000 kr.
Han sa dock till mig att man måste spruta de varje år sedan men att man dock troligt vis aldrig kommer att få rost under de.
Han menade dessutom att de skulle var bättre än de andra, pga av att de kommer torka och spricka efter några år.

Så vad er åsikter om de?
Citera
2011-01-17, 12:32
Medlem
Tänk på att en sådan 1000kr behandling troligen inte innehåller rostskyddsbehandling innuti hålrum så som trösklar, balkar etc utan bara den "vax"behandling som är på själva bottenplattan.
Att rostskyddsbehandla i hålrum är minst lika viktigt om inte viktigare då du knappast lär upptäcka den rosten förränn det är försent.
Citera
2011-01-17, 12:42
Medlem
BorisBlanks avatar
Kör på en riktig rostskyddsbehandling, det lönar sig i längden.
Däremot tycker jag det lät dyrt med 7000:-
Har du möjlighet att kolla andra ställen som gör rostskyddsbehandling?

Du får väl in bilen via göteborg, kolla vad dom tar i gtb för samma sak
Citera
2011-01-17, 13:05
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Denna vecka får ja min bil som ja var över i Miami och köpte.
De har tydligen ingen som helst rostskyddsbehandling under bilen där.
Så ja ringde en lokal företagare som sprutade på något "klet".
7000 kr för en behandling som skulle hålla 3 år och 10 000 för en som ska hålla 5 år.
Då sa en bekant till mig att lämna in de och få de sprutad med vanlig slet olja till ett pris av 1000 kr.
Han sa dock till mig att man måste spruta de varje år sedan men att man dock troligt vis aldrig kommer att få rost under de.
Han menade dessutom att de skulle var bättre än de andra, pga av att de kommer torka och spricka efter några år.

Så vad er åsikter om de?

Hur kommer bilen användas och är det en veteranbil eller nyare bil?

Säg att det är en 60-talare i rostfritt skick som används enbart under den saltfria perioden. Då hade jag valt (och har även gjort detta i praktiken) en seriös hålrumsbehandling men låtit bli att behandla underredet med annat än vax.
Att spruta på ett tjockt oljelager på en rostfri veteranare gör att den ser ut som en sönderrostad och svetsad bil man försökt fräscha till med rostskyddsmassa för att dölja rosten.

Det är nog lättare att sälja en bil som är ren och vaxad undertill än en nersmetad dito.

Är det en nyare bil skulle jag dock kört på stora numret!
Citera
2011-01-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Hur kommer bilen användas och är det en veteranbil eller nyare bil?

Ja, jag blev också lite nyfiken. Men jag gissar på att det är en äldre bil.
Ska du inte köra på vintern så sitter du ju i en helt annan sitts.
Citera
2011-01-17, 17:01
Medlem
Köp den bästa som finns det är värt pengarna senare.
Rost är ett helvete finns inget värre en att se rostbubblor på sin fina bil efter den saltiga vintern dessutom har du väl börjat få rost så är det jäkligt svårt att bli av med oftast känns det som att man bara fördröjer det.
Senast redigerad av chillhunter 2011-01-17 kl. 17:05.
Citera
2011-01-17, 18:05
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Detta är en Pick Up som kommer köras i alla väderlekar.
De är årsmodell 2004.
Givetvis så kommer oljebehandlingen sprutas i alla hålutrymmen.
De är sågkjedjeolja som kommer hettas upp till 200 grader ( kan ha fel på gradantalet)
Och vad ja har hört så om man oljespruat en bil varje år så kommer de aldrig rosta ( är de fel ? )
Prislappen landade på 600 kr för den sprutningen.

Nå vad tycker ni?
Citera
2011-01-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Detta är en Pick Up som kommer köras i alla väderlekar.
De är årsmodell 2004.
Givetvis så kommer oljebehandlingen sprutas i alla hålutrymmen.
De är sågkjedjeolja som kommer hettas upp till 200 grader ( kan ha fel på gradantalet)
Och vad ja har hört så om man oljespruat en bil varje år så kommer de aldrig rosta ( är de fel ? )
Prislappen landade på 600 kr för den sprutningen.

Nå vad tycker ni?

antar att dom bara sprutar under bilen inte på karrossen?
liksom de är väll det som är det jobbigaste typ skärmkanter bakluckor etc?
Citera
2011-01-17, 19:14
Medlem
pepsoxs avatar
Om du nu tagit dig besväret att importera en bil från USA och om du tänker köra bilen året runt så tycker jag även att du faktiskt ska rostskydda bilen på ett seriöst sätt. Kedjeolja är till för att smörja kedjor och inte för att rostskydda bilar.

10.000:- tycker jag lät lite mycket så det är nog ingen dum ide att fråga runt bland lite fler firmor. Å andra sidan så jag tänka mig att en amerikansk pickup är ganska stor så det går nog ändå åt en hel del rostskyddsmedel.
Citera
2011-01-18, 13:52
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Om du nu tagit dig besväret att importera en bil från USA och om du tänker köra bilen året runt så tycker jag även att du faktiskt ska rostskydda bilen på ett seriöst sätt. Kedjeolja är till för att smörja kedjor och inte för att rostskydda bilar.

10.000:- tycker jag lät lite mycket så det är nog ingen dum ide att fråga runt bland lite fler firmor. Å andra sidan så jag tänka mig att en amerikansk pickup är ganska stor så det går nog ändå åt en hel del rostskyddsmedel.

Samtidigt känns det som att den bör vara mer lättjobbad än vanliga personbilar (färre skrymslen typ). Begär offert från några av de etablerade firmorna och kosta gärna på dig den stora behandlingen.

Amrisar har generellt uselt rostskydd och de flesta nybilar (iallafall förr i tiden) fick kompletterande behandling då de landade i Sverige.
Citera
2011-01-23, 18:23
Medlem
symbicorts avatar
Det går väl inte med vilken olja som helst eller?Har hört att vissa oljor kan fräta sönder gummi som tex hyttgummit och bussningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in