• 1
  • 2
2011-01-17, 10:53
Medlem
Lkpg-Barbies avatar
[Först tänkte jag bara be om ursäkt om min tråd är i fel forum!]

Men nu är det så att jag jätte gärna vill lägga till ett extra efternamn i mitt namn hos skatteverket. Vill behålla det efternamnet jag har(familjenamn) men vill ha ett helt random också..

Har läst runt lite men står ingenstans på deras sida om det är tillåtet och lägga till ett extra om man inte gifter sig dvs. Är väldigt medveten om att "låsta" familjenamn ej tillåts samt töntiga namn som har budskap av olika svordomar etc.. Jag tänkte mer något vanligt ord som inte är "låst"..

Någon som e insatt i detta ämne som skulle kunna hjälpa mig tacksam för svar
Citera
2011-01-17, 11:01
Medlem
Sombreromannens avatar
Har hört att det inte ska vara något problem, fast har ingen säker källa på det.
Lättast vore väl att ringa och fråga, eller gå till ett lokalt kontor?
Citera
2011-01-17, 11:02
Medlem
Gummigubben1s avatar
http://www.skatteverket.se/privat/fo...800020677.html
Citera
2011-01-17, 11:19
Medlem
harrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummigubben1
http://www.skatteverket.se/privat/fo...800020677.html
Helt onödigt inlägg då länken och dess innehåll inte bidrar någonting till TS fråga.

Kan tänka mitt att det räknas som att byta efternamn, om du heter andersson innan och vill heta karlsson med så byter du andersson -> andersson karlsson. Om detta är sant så finns info i länken, men ingenting som stödjer min teori. Får man fråga vad ditt "nya" efternamn är?

edit: tror tråden skulle passa i juridik
Citera
2011-01-17, 11:44
Medlem
Molson Canadians avatar
Du kan inte lägga till ett "extra" efternamn (det gäller oavsett om man gifter sig eller inte). Man kan bara ha ett efternamn. Däremot kan du få ett mellannamn före efternamnet. Om du vill behålla familjenamnet som efternamn så ska det stå sist.

Vilka namn man får ta i övrigt kan jag inte svara på, men du kan som sagt inte ha två efternamn.
Citera
2011-01-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harring
Helt onödigt inlägg då länken och dess innehåll inte bidrar någonting till TS fråga.

Kan tänka mitt att det räknas som att byta efternamn, om du heter andersson innan och vill heta karlsson med så byter du andersson -> andersson karlsson. Om detta är sant så finns info i länken, men ingenting som stödjer min teori. Får man fråga vad ditt "nya" efternamn är?

Då skulle han ju kanske röja sin identitet om han byter för jag antar att han ska ha ett eget efternamn? Alltså ett som han kommit på och som kommer att stanna inom familjen?
Citera
2011-01-17, 12:09
Medlem
Lkpg-Barbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0owe
Då skulle han ju kanske röja sin identitet om han byter för jag antar att han ska ha ett eget efternamn? Alltså ett som han kommit på och som kommer att stanna inom familjen?

Vet inte varför du fick uppfattning om att jag skulle vara man Och jag menade mer att jag ska behålla mitt familjenamn(det jag använder mig utav nu) men även lägga till ett extra som endast jag vill bära. och sedan när jag får en egen familj föra över det till dom.

Citat:
Ursprungligen postat av harring

Eftersom att både mitt efternamn är väldigt unikt och det kommer även mitt "extra" efternamn vara så kan jag tyvärr inte berätta de. då jag inte vill att folk ska veta vem jag är (:
Citera
2011-01-17, 12:16
Medlem
wonderlands avatar
Förr i tiden gick det att ha dubbla efternamn om jag minns rätt, men går tydligen inte längre. Även om man gifter sig så måste något av efternamnen stå som mellannamn tror jag.
Citera
2011-01-17, 12:17
Medlem
Veasellls avatar
Det ska gå att göra. Tror dock att det kan kosta pengar om du inte har en mening att komma med
Citera
2011-01-17, 12:28
Medlem
PWNs avatar
Hej. Brorsans tjej försökte nyligen på sig en sådan manöver. Det vart en väldans massa vändor men man kan summera allt som allt med; Nej!
Citera
2011-01-17, 12:42
Medlem
Pappersvargens avatar
Du kan bara ha ett efternamn och måste alltså välja att ha ett av namnen som mellannamn. Men du kan givetvis använda båda som efternamn ändå, bara att det ena inte är ett efternamn. Get it?
Citera
2011-01-17, 14:43
Medlem
harrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lkpg-Barbie

Eftersom att både mitt efternamn är väldigt unikt och det kommer även mitt "extra" efternamn vara så kan jag tyvärr inte berätta de. då jag inte vill att folk ska veta vem jag är (:

Ah ok, la även märkte till ditt användarnamn, Lkpg skulle ju kunna stå för en stad och med tanke på vad du skrivit, din avatar och barbie skulle man kunna gissa ditt kön. Dumt att mig att fråga ser jag nu efteråt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in