2011-01-17, 10:29
Medlem
brianmolkos avatar
Hej
Har köpt en begagnad mini PC att ha som extra dator och undrar Finns det en funktion som kollar hur länge en dator har använts i tid, själva operativsystemet alltså (den har XP), funderar på om jag ska formatera om den eller inte..Sen kan man lägga om partioner i storlek efter datorn är redan installerad ?
Citera
2011-01-17, 10:33
Medlem
PuncturedBladders avatar
Start -> Kör -> cmd -> systeminfo
Citera
2011-01-17, 11:22
Medlem
brianmolkos avatar
tack men var kanske inte riktigt vad jag sökte. Jag tänkte i antal timmar, men det kanske inte går ?
(det är samma på vista eftersom det var datorn jag sitter på nu som jag kollade med)
Citera
2011-01-17, 11:38
Medlem
mungs avatar
Starta kommandotolken och skriv "systeminfo". Skrolla sedan upp nästan högst upp så ser du hur länge systemet har varit igång sedan datorn startades senast, alltså tiden den senaste sessionen varit aktiv. Om du undrar hur lång tid din dator varit igång totalt sedan den byggdes tror jag tyvärr att den funktionen saknas.
Citera
2011-01-17, 11:47
Bannlyst
Titta på klockan när du startar och när du slutar?
Citera
2011-01-17, 12:12
Medlem
DeckardCains avatar
Jag vet att det i Linux går att få fram antal timmar som hårddisken varit igång, minns däremot inte vad programmet heter. Testa att googla efter något sådant till Windows.
Citera
2011-01-17, 17:43
Medlem
ladda hem CrystalDiskInfo 3.10.0 - Disk Information Tool
så får du reda på hur många uppstarter och hur länge den har varit i gång (hårddisken)

mvh
t
Citera
2011-01-18, 09:25
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
ladda hem CrystalDiskInfo 3.10.0 - Disk Information Tool
så får du reda på hur många uppstarter och hur länge den har varit i gång (hårddisken)

mvh
t

tack jag hittade faktiskt det programmet. Även ett annat som hette Seatools 8iofs inte vad jag sökte9 men det sistnämnda visade diskens hälsa
Citera
2011-01-18, 10:52
Medlem
Flashback2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hej
Har köpt en begagnad mini PC att ha som extra dator och undrar Finns det en funktion som kollar hur länge en dator har använts i tid, själva operativsystemet alltså (den har XP), funderar på om jag ska formatera om den eller inte..Sen kan man lägga om partioner i storlek efter datorn är redan installerad ?

Evrest /aida64

det kan du c, hur många gånger du har startat om datorn till o med
http://www.lavalys.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in