• 1
  • 2
2011-01-17, 03:42
Bannlyst
För 300 år sedan var det otänkbart för människan att kunna flyga. För 200 år sedan var det otänkbart att kunna åka ut i rymden. osv osv. Idag är det otänkbart att kunna åka i ljusets hastighet, åka genom maskhål och göra tidsresor.

Säg att mänskligheten överlever i en miljard år, hur långt har vi kommit då? Själv tror jag att vi kan skapa egna universum och leka gud.
Citera
2011-01-17, 03:45
Medlem
MC.Hammers avatar
Inte utvecklade alls. Vi gör det för bekvämt för oss.
Citera
2011-01-17, 03:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ad0lf-Hitler
För 300 år sedan var det otänkbart för människan att kunna flyga. För 200 år sedan var det otänkbart att kunna åka ut i rymden. osv osv. Idag är det otänkbart att kunna åka i ljusets hastighet, åka genom maskhål och göra tidsresor.

Säg att mänskligheten överlever i en miljard år, hur långt har vi kommit då? Själv tror jag att vi kan skapa egna universum och leka gud.

En miljard år....du kunde inte ta i lite mer?
Vi lär kunna göra allt som man idag inte ens kan drömma och mycket mer därtill. Vet dock inte om du vill ha precisa svar?
Dock är jag skeptisk till resor bakåt i tiden, dem borde vi ju redan veta om idag i så fall.
Citera
2011-01-17, 03:58
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Om vi finns så länge kommer det bara finnas en människa på jorden, och den människan kommer vara en gud.
Citera
2011-01-17, 04:04
Medlem
DarkwingdDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Dock är jag skeptisk till resor bakåt i tiden, dem borde vi ju redan veta om idag i så fall.
"time cop", tidsresor måste regleras till det extrema för att inte tidslinjen ska förstöras och framtiden gå åt helvete
Citera
2011-01-17, 05:24
Medlem
En miljard år, och vi förutsätter att vi får fortsätta relativt ostört, annars kan ju kometer, miljöförändringar och dylik föra oss tillbaka till stenåldern ganska så fort, så tror jag att vi vet vad vi kan göra och inte kan göra då. Det som vi inte har uppnåt då kommer vi aldrig att uppnå. Vi har nog gjort så att i princip ingen behöver jobba, "maskinerna" sköter det åt oss.

Vi lever mkt längre, rättare sagt vi kan leva för evigt i princip, så länge inget extremt händer..

Virtual reality har blivit en verklighet, och inte någon mesig version, utan där du kan leka gud och det känns precis lika verkligt som verkligheten. Där kommer vi nog spendera mkt av våran tid då den världen kommer kännas mycket mer tilltalande för människorna då du kan skapa ditt egna personliga paradis där inne. Vi kommer inte ens behöva gå upp för fixa näring, utan det producera maskinerna åt oss hela tiden. Möjligtvis att det finns kontrollanter som ser till att de systmet fungerar.
Citera
2011-01-17, 05:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DarkwingdDuck
"time cop", tidsresor måste regleras till det extrema för att inte tidslinjen ska förstöras och framtiden gå åt helvete

Du menar att en ytterst liten skara människor får nyttja denna uppfinning? Har inte settTime Cop.
Men under en miljard år lär det ändå bli en hel del som får åka på dessa resor...
...och för varje resa så ökar risken att de avslöjas av civilisationen de besöker.
Med andra ord borde vi redan nu veta om det kommer existera tidsresor i framtiden.
Däremot har jag hört teorier om att en tidsmaskin endast kan fungera från den tidpunkten den är färdigställd och framåt i tiden. Det tycker jag låter troligare.
Å andra sidan finns det ju oändliga parallella universrum i vilka kan återvända till vilka datum och tidpunkter som helst.

// N

.
Senast redigerad av northix 2011-01-17 kl. 05:34.
Citera
2011-01-17, 07:18
Medlem
one_sizes avatar
Hmm, tror att vi har då hittat ett sätt att föra över medvetande i datorer/virtuell verklighet för att undvika begränsningar av ett organiskt liv (sjukdomar, trötthet, döden, ett plats i taget) vilket då kommer göra utforskning av universum så mycket enklare. Det kommer förmodligen finnas några kolonier av gamla vanliga människor, men dessa luktar säker bajs och ingen kommer vilja leka med dem.

Hur tekniken kommer se ut tänker jag inte ens gissa på, kan knappt föreställa hur 2070 kommer bli. Men som sagt, virtuella världar och robotkroppar för interaktion med fysiska världen.
Citera
2011-01-17, 07:30
Medlem
kvertys avatar
jag tror vi kommer utveckla långpannor och unibrows. alla kommer bära samma futuristiska klädstil, typ vit silvriga mantlar och robotstövlar.
Citera
2011-01-17, 13:21
Medlem
Dumbbells avatar
Anders och Måns (tror jag) gjorde ju ett faktiskt riktigt smart experiment. Dem knöt fast en ballong inuti en monter med en skylt på där det stod något i stil med "Den dagen tidsresor finns, åk hit år 2008 kl 14:30 (eller vad det nu var) och spräng ballongen. Montern stod på nationalmuseet och dem lovade att ha kvar den i 5000 år. Så om vi leker med tanken att ballongen med skylten verkligen stått där i 5000 år så vet vi att tidsresor (bakåt) inte finns i år 7000 då ingen kom och sprängde den, eller att de som lever då inte brytt sig om att bevisa det. Lite luddigt förklarat men hoppas ni fick poängen i alla fall. Årtal och detaljer kanske inte stämmer till 100%, men konceptet var så i alla fall!
Citera
2011-01-17, 15:05
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbbell
Anders och Måns (tror jag) gjorde ju ett faktiskt riktigt smart experiment. Dem knöt fast en ballong inuti en monter med en skylt på där det stod något i stil med "Den dagen tidsresor finns, åk hit år 2008 kl 14:30 (eller vad det nu var) och spräng ballongen. Montern stod på nationalmuseet och dem lovade att ha kvar den i 5000 år. Så om vi leker med tanken att ballongen med skylten verkligen stått där i 5000 år så vet vi att tidsresor (bakåt) inte finns i år 7000 då ingen kom och sprängde den, eller att de som lever då inte brytt sig om att bevisa det. Lite luddigt förklarat men hoppas ni fick poängen i alla fall. Årtal och detaljer kanske inte stämmer till 100%, men konceptet var så i alla fall!

Påminner om Stephen Hawkings Into the Universe där han bjöd tidresenärer på ett party... ingen kom förstås. Så antingen fungerar inte tidsresor eller så fungerar det på ett helt annat sätt än vad vi förstå.
Citera
2011-01-17, 15:16
Medlem
hundensårs avatar
För ca en miljard år sedan uppstod de första flercelliga organismerna, tror man: små geléliknande amöbaklumpar.
Man kan, helt ovetenskapligt, ställa sig frågan vad som skulle hända om evolutionen fortsatte mer eller mindre linjärt, i samma takt.

Tänk alltså att vi är amöborna, vad skulle resultatet bli då om en miljard år? Kanske enorma multiorganismer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in