• 1
  • 2
2011-01-17, 02:08
Medlem
Lyckokatts avatar
Hejsan,

Jag har sökt lite men inte funnit en passande tråd - jag hoppas att jag är i rätt forumdel och snokar?
Jag har tagit en del saker på avbetalning, det mest oroväckande är ett L'easy-abonnemang jag har sedan två-tre år tillbaka. Ung och dum som man var tänkte jag inte på vad det innebar utan såg bara "åh, över 18/20år och någon typ av inkomst! SMART!". Nu sitter jag och betalar på en dator som börjar bli till åren och jag ser ingen ljusning i tunneln för den.

Jag har allt som allt följande i skulder:
12000kr
8000kr
7000kr
7000kr
1000kr
Totalsumma: ca 35000kr.

På dessa betalar jag uppskattningsvis 500-1000kr ränta per månad (siffra tagen ur huvudet, det är antagligen mer) och det är väl aldrig roligt att ge bort sina pengar?

Nå, jag har skapat mig en budget där jag kan beta av 4000kr per månad av dessa utan att lida av det, om någon är intresserad så finns de största förändringarna för att lösgöra extra slantar spoilade här nere, de är inte riktigt relevanta för tråden så jag tar inte med de i rena texten.
Nu till det viktiga, jag har hört talas om att man ska samla sina lån för att få fördelaktigare räntor? Hur vad när varför och vem fasen ska jag snacka med? Tack för mig.

OBS. Jag har inga betalningsanmärkningar, en god inkomst och en kul humor. Så problem med banken borde det inte vara.
Citera
2011-01-17, 02:13
Medlem
Gå till banken och ansök om ett blanco-lån. Svårare än så är det inte om du har inkomst och fri från betalningsanmärkningar...
Citera
2011-01-17, 02:26
Medlem
Lyckokatts avatar
El Blanco Loco, är det bra grejer eller finns risken att bli smiskad?

Tack för tipset, ska spana in det!
Citera
2011-01-17, 02:26
Medlem
Några förslag:

*Du samlar dina lån hos en och samma bank
eller
*Du gör en skattejämkning
- Vi höftar lite lätt och säger att du får runt 25-30k rent den månaden
- Du betalar av alla lån med högsta räntan OM du inte har möjlighet att betala utav allt

För att sedan vara på den säkra sidan och slippa betala tillbaka staten pengar, så betalar 1-3% mer skatt varje månad. Sen gör du diverse avdrag i din deklaration, För dina lån osv.
Citera
2011-01-17, 02:35
Medlem
Lyckokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusmoms
Några förslag:

*Du samlar dina lån hos en och samma bank
eller
*Du gör en skattejämkning
- Vi höftar lite lätt och säger att du får runt 25-30k rent den månaden
- Du betalar av alla lån med högsta räntan OM du inte har möjlighet att betala utav allt

För att sedan vara på den säkra sidan och slippa betala tillbaka staten pengar, så betalar 1-3% mer skatt varje månad. Sen gör du diverse avdrag i din deklaration, För dina lån osv.
Det låter avancerat, har du länkar för alternativ två så jag kan plugga in lite? (Om du inte har lust att skriva en förklaring, för den delen.)

Alt.1 låter dugligt för mitt syfte, kommer betala en fast högre summa än vad banken begär, det kanske de inte gillar dock.
Citera
2011-01-17, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckokatt
El Blanco Loco, är det bra grejer eller finns risken att bli smiskad?

Tack för tipset, ska spana in det!

Det är okej, inte den lägsta räntesatsen men å andra sidan är det ett lån utan säkerhet åxå..

Säg att räntan ligger på 8%.

35000*0,08= 2800 i årsränta dividerat på 12 månader = 234 spänn i månaden.
Sen kan du ju amortera hur mkt du vill....
Citera
2011-01-17, 02:42
Medlem
Lyckokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stranger106
Det är okej, inte den lägsta räntesatsen men å andra sidan är det ett lån utan säkerhet åxå..

Säg att räntan ligger på 8%.

35000*0,08= 2800 i årsränta dividerat på 12 månader = 234 spänn i månaden.
Sen kan du ju amortera hur mkt du vill....
Asbra. Då är jag nöjd, SEB ser billiga ut, ska testa ett möte (även kolla Swedbank, jag har de nu så de kanske vill vara snälla.)

En kollega tipsade mig som är utan ett egenägt boende (andrahand sthlm) att köpa mig billigt ute i skogarna, helt ok enligt mig, men jag har ingen handpenning att ge i dagsläget.
Blancolån för handpenningen och resten i bolån. Risker? Är det ekonomiskt självmord? Hur ser ekonomiskt kunniga på att gå så tillväga?

Jag ser såklart till att jag får in det i min budget, inte tar mig vatten över huvudet.

Förtydligande:
Min kollega tipsade alltså om att köra blanco+bolån för att ha ett boende snabbt och smidigt. Sure thing, men vad tycker ni om tillvägagångssättet? Blanco skulle isf. bli 80k-115k.

Detta skiljer sig helt från min tidigare frågeställning, dessa två blancos tas alltså inte samtidigt.
Citera
2011-01-17, 02:46
Medlem
Citat:
Asbra. Då är jag nöjd, SEB ser billiga ut, ska testa ett möte (även kolla Swedbank, jag har de nu så de kanske vill vara snälla.)

En kollega tipsade mig som är utan ett egenägt boende (andrahand sthlm) att köpa mig billigt ute i skogarna, helt ok enligt mig, men jag har ingen handpenning att ge i dagsläget.
Blancolån för handpenningen och resten i bolån. Risker? Är det ekonomiskt självmord? Hur ser ekonomiskt kunniga på att gå så tillväga?

Jag ser såklart till att jag får in det i min budget, inte tar mig vatten över huvudet.

Det är lite knepigt med bostäder just nu, jag har inte koll på reglerna som gäller.
Enklast är att bara boka ett möte på banken, säger dom att du har råd så har du råd.

Bolån + blanco-topplån är ju vanliga lösningen för dom som inte har råd att punga ut med handpenning, eventuell lagfart och pantbrev.
Lycka till!
Citera
2011-01-17, 02:51
Medlem
Citat:
Det låter avancerat, har du länkar för alternativ två så jag kan plugga in lite? (Om du inte har lust att skriva en förklaring, för den delen.)

Alt.1 låter dugligt för mitt syfte, kommer betala en fast högre summa än vad banken begär, det kanske de inte gillar dock.

Ska försöka förklara så bra & kortfattat som möjligt.

1. Du fyller i en blankett som du sedan skickar till skatteverket.
http://www.skatteverket.se/privat/et...958000460.html

2. Dom skickar sedan en bekräftelse som du ger till din arbetsgivare, så denna vet att du inte ska betala skatt denna månad.

3. Sen nästa månad så kontaktar du din arbetsgivare och säger att du vill skatta mer kommande månader. Säg att du skattar 30% nu, sen väljer du att skatta för 33%

4. Sen är det bara vänta eller kontakta skatteverket när det börjar bli tid för deklarationerna. Då ser du om du har under/överskott. i värstafall får du betala tillbaka en mindre summa, men det tror jag inte. Det finns alltid lite små saker man kan göra avdrag för om så skulle vara fallet.
Citera
2011-01-17, 02:57
Medlem
Citat:
... en god inkomst ...

Betala av skiten, 35000 kr är inga pengar om man har en inkomst. Betala av skiten på 4 månader så är du av med allt. Det är inget att gå till banken för. Vänta tills du ska köpa hus med att gå till banken för att låna pengar.
Citera
2011-01-17, 10:04
Medlem
Lyckokatts avatar
getz:
Med god inkomst menar jag för min ålder, 20-23år utan utbildning..

Jag tror faktiskt jag får köra på blanco med en snabb avbetalning för att slippa ifrån mixade räntor, ser fram emot att vara av med allt vid den här tidpunkten om ett år eller tidigare, antagligen tidigare! Då är det dags för lägenhetsköp - kommer spara till handpenning under tiden samt försöka buffra pengar någonstans, får leta info om var man bäst placerar sina slantar.

Kanske sälja min kropp också, allt är välkommet.
Citera
2011-01-17, 10:25
Medlem
Citat:
Hejsan,

Jag har sökt lite men inte funnit en passande tråd - jag hoppas att jag är i rätt forumdel och snokar?
Jag har tagit en del saker på avbetalning, det mest oroväckande är ett L'easy-abonnemang jag har sedan två-tre år tillbaka. Ung och dum som man var tänkte jag inte på vad det innebar utan såg bara "åh, över 18/20år och någon typ av inkomst! SMART!". Nu sitter jag och betalar på en dator som börjar bli till åren och jag ser ingen ljusning i tunneln för den.

Jag har allt som allt följande i skulder:
12000kr
8000kr
7000kr
7000kr
1000kr
Totalsumma: ca 35000kr.

På dessa betalar jag uppskattningsvis 500-1000kr ränta per månad (siffra tagen ur huvudet, det är antagligen mer) och det är väl aldrig roligt att ge bort sina pengar?

Nå, jag har skapat mig en budget där jag kan beta av 4000kr per månad av dessa utan att lida av det, om någon är intresserad så finns de största förändringarna för att lösgöra extra slantar spoilade här nere, de är inte riktigt relevanta för tråden så jag tar inte med de i rena texten.
Nu till det viktiga, jag har hört talas om att man ska samla sina lån för att få fördelaktigare räntor? Hur vad när varför och vem fasen ska jag snacka med? Tack för mig.

OBS. Jag har inga betalningsanmärkningar, en god inkomst och en kul humor. Så problem med banken borde det inte vara.

För att inte göra en dålig situation sämre så skulle jag göra så här:

1) Bygg upp en buffert (10 000 är väl en bra startpunkt), på kort sikt ska du upp till 3-6 månaders
utgifter
2) Börja betala av skulderna, minsta först, största sist (här kan du eventuellt stöta på patrull hos L'easy, vill minnas att de körde någon slags leasing-deal där man inte kan förtidslösa utan att ändå betala ränteersättning). Man brukar köra så för att känna att man får små segrar fort, men känner du att du klarar dig utan så skulle jag köra på högst ränta först. Målet under din "saneringsperiod" är att betala av lånen så fort som möjligt, så därför är det snålt leverne som gäller under den tiden.
3) Om du är seriöst intresserad av att skaffa ett hus, så gör som många rekommenderar och sätt undan vad det kostar att ha ett hus och bygg din kontantinsats.

Ett räkneexempel (ersätt med uppgifter som är relevanta för ditt eventuella köp):
Köpesumma: 750 000:-
Kontantinsats, 15%: -> 112 500:-
Driftskostnad: 3 500:- kr / mån (värme, el, försäkring, sophämtning, vatten)
Fastighetsavgift: 300 kr / mån
Underhåll: Hus byggt på 50-talet, normalt underhållet. Säg 10 kr / kvm och månad, huset är 120 kvm. 1200 kr / mån (här missar många banker i sina förenklade kalkyler och husägarna tvingas att belåna sig ytterligare för rent underhåll).
Ränta: 85% belåning (5% kalkylränta) 1900 kr / mån
Amortering: 85% -> 75% på 5 år -> 1250 kr / mån
Total boendekostnad: 8150 kr / mån

jämför med nuvarande hyra: 4500 kr / mån

Differens: Hus är 3650 kr dyrare i månaden. Spara dem vid varje lön i 30 månader så har du din kontantinsats och har visat för dig själv (och banken) att du klarar av kostnaden med att äga ett hus.

Jag skulle i ditt läge inte köpa ett hus utan någon egen finansiering för att sänka kostnaderna för att komma till rätta med dina kreditsnedsteg. Nu är din "skada" begränsad till 35000:- och du är ung och har alla förutsättningar för att få en ljus ekonomisk framtid, ta chansen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in