2011-03-20, 13:14
Medlem
Skrvlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sbaum
Nu har den omtalade artikeln om "konservativa svenska tidskrifter under 100 r" publicerats p Tradition & Fason:

http://traditionochfason.wordpress.c...-under-100-ar/

Perspektiv stts ven p det i denna trd omtalade Samtidsmagasinet Salt.

Mvh,
Jakob E:son Sderbaum
Vem skrev rasistiska artiklar i Salt?
Citera
2011-03-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrävlaren
Ingen. Men det kan ha funnits rasister som uppskattat lsningen, och d mste ju tidningen vara rasistisk...
Citera
2011-03-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrävlaren

Jag har inte denna tidskriftsamling tillgnglig, men om du r intresserad (formuleringen hr verkar snarare ifrgasttande n nyfiken) s r det bara att blddra fram sjlv. Bland inslag jag sett r artiklar om olika etniska grupper i Sverige och vad som utmrker dem, minst en artikel om SD som var skriven p ett dubist stt, angrepp p samerna, tv olika grejer (helt okritiska) om frintelsefrnekaren David Irving, kritik mot judarnas makt i vrlden... Det blev bara vrre och vrre, och efter 5-6 nummer var det riktigt illa.

Hlsningar,
Citera
2011-03-21, 17:33
Medlem
Citat:
Jag har inte denna tidskriftsamling tillgnglig, men om du r intresserad (formuleringen hr verkar snarare ifrgasttande n nyfiken) s r det bara att blddra fram sjlv. Bland inslag jag sett r artiklar om olika etniska grupper i Sverige och vad som utmrker dem, minst en artikel om SD som var skriven p ett dubist stt, angrepp p samerna, tv olika grejer (helt okritiska) om frintelsefrnekaren David Irving, kritik mot judarnas makt i vrlden... Det blev bara vrre och vrre, och efter 5-6 nummer var det riktigt illa.

Hlsningar,
Rasism allts enligt Sderbaum:

Rasism = "artiklar om olika etniska grupper i Sverige och vad som utmrker dem"

Rasism = "artikel om SD" (tminstone om den r skriven p ett "dubist stt")

Rasism = "grejer" (=intervju) med David Irving

Rasism = "kritik mot judarnas makt i vrlden"

Du inser att det hr ltt hade platsat i trden om media-vnsterns propagandavokabulr, va?

"Angrepp mot samer" skulle vl ven fr normala mnniskor kunna ses som i ngon mn riktig rasism, men s var det ju nu inte. Jag vill minnas att det var en ganska lng beskrivande artikel som tog upp de historiska konflikterna mellan svenskar och samer och som var kritisk till den normativa mngkulturalismen (srlagsstiftningen till samernas frdel). Att vara kritisk till normativ mngkulturalism r vad jag frsttt ganska populrt bland "konservativa" och "liberaler" nufrtiden? Jag tror t.o.m att det brjar antydas i debatten att normativ mngkulturalism i sig r rasism. S att f det till att artikeln som kritiserar mngkulturalismen r rasistisk mste vl bli konstigt, utifrn ditt "liberalkonservativa" perspektiv? Ur ett liberalkonservativt perspektiv r den vl snarare antirasistisk.

Men egentligen ville du ju mest ljuga, frtala och snacka skit fr att det finns saker som du helst inte ser nn debatt om, eller hur? Fega krake...
Senast redigerad av IvanLendl 2011-03-21 kl. 17:35.
Citera
2011-03-21, 18:28
Medlem
Citat:
Jag har inte denna tidskriftsamling tillgnglig

Det har dremot jag, vilket tillẗer mig att syna din frcka bluff.

Citat:
Bland inslag jag sett r artiklar om olika etniska grupper i Sverige och vad som utmrker dem

Ngra sdana artiklar har aldrig frekommit i Salt. Du ljuger, helt enkelt. Inom parentes kan man vl tillgga att det r svrt att begripa varfr sdana artiklar skulle vara "rasistiska". Frnekar du att det finns olika etniska grupper i Sverige och att de utmrker sig p olika vis?

Citat:
minst en artikel om SD som var skriven p ett dubist stt

Artikeln som du syftar p heter "De goda fresatsernas lagar" och skrevs av vnstermannen och juristen Erik Gthe. I texten anklagar Erik Gthe i frbifarten SD fr att "frorda en raspolitik som r klockren Hitlerpolitik". Det r frvisso "dubist", eftersom det inte stmmer, men kan knappast kallas rasism.

Citat:
, angrepp p samerna,

Hr slr du verkligen rekord i ohederlighet. Artikeln du syftar p r skriven av den dvarande kulturredaktren p Finanstidningen Knut Carlqvist. Texten r en lng och vl underbyggd kritik av ett frslag frn regeringen som gick ut p att tillerknna samer en rad privilegier, enbart p grund av deras etniska hrkomst. P vilket stt menar du att det r rasistiskt att kritisera ett sdant frslag? Var Carlqvist inte i sjlva verket antirasistisk eftersom han motsatte sig privilegier baserade p ras?

Citat:
tv olika grejer (helt okritiska) om frintelsefrnekaren David Irving,

Salt publicerade en intervju (inte tv) med den brittiske historikern David Irving. En mngd stora europeiska massmedia har intervjuat David Irving, t.ex. brittiska The Times, norska TV2 och spanska El Pais. r de ocks rasistiska? Och exakt vad i Salts intervju menar du var rasistiskt?

Citat:
kritik mot judarnas makt i vrlden

Frnekar du att judar besitter stor "makt i vrlden"? Varfr menar du att det r rasistiskt att kritisera den makten?

Citat:
Det blev bara vrre och vrre, och efter 5-6 nummer var det riktigt illa.

Om det r ngonting som blir vrre och vrre s r det dina insatser hr p Flashback. Du brjade med att skriva en lng serie spamliknande inlgg som inte innehll ngonting utom lnkar till Tradition & Fason. Nu har du vergtt till att sprida rena lgner.
Senast redigerad av Klompe 2011-03-21 kl. 19:01.
Citera
2011-03-21, 21:51
Medlem
Det jag nskar ven hr p Flashback r intellektuell hederlighet. Jag gr mitt bsta fr att dra mitt str till den stacken, och jag hoppas att ven ni som inte hller med mig gr det. Det r inte min avsikt att fara med osanning, och jag tackar fr Klompes upplysningar kring vissa Salt-artiklar som i huvudsak stmmer in p min minnesbild. Jag vill bestmt minnas att det frutom intervjun med David Irving ocks fanns en artikel om honom i ett fljande nummer. Finns inte ocks bland ngot av de frsta numren (det multikultikritiska?) en artikel om tendensen bland invandrare att vara kriminella, skriven p ett stt som om det hade med invandrarna sjlva att gra? Jag ser framfr mig ett foto p en svensk mosk..

Sedan kan man uppenbarligen ha olika syn p saker och ting. Om du tycker att Salt utvecklades i positiv riktning efter de frsta numren s fr det helt enkelt st fr dig. Det tycker nmligen inte jag. Faktum r att Salt blev en komplett katastrof fr svensk konservatism, som ledde till att media satte likhetstecken mellan konservatism och hgerextremism under flera r. En koppling som i gonen p upplysta och insiktsfulla mnniskor r fullstndigt grundls, men som Salt utstuderat ledde sin utveckling i riktning mot. P samma stt som hgerextremister ganska lnge har tyckt att det r mysigare att kalla sig fr "konservativa" n ngot annat mera korrekt men desto smre ansett epitet.

Hlsningar,
Senast redigerad av sbaum 2011-03-21 kl. 21:57.
Citera
2011-03-21, 22:13
Medlem
Citat:
Det jag nskar ven hr p Flashback r intellektuell hederlighet. Jag gr mitt bsta fr att dra mitt str till den stacken, och jag hoppas att ven ni som inte hller med mig gr det.

Om du menar allvar med det hr pstendet freslr jag att du i sak besvarar mitt frra inlgg, punkt efter punkt. Jag ser fram emot ett svar som utfrligt beskriver exakt vad i de artiklar som diskuteras som r "rasistiskt" och som bemter de argument jag redan anfrt.
Senast redigerad av Klompe 2011-03-21 kl. 22:17.
Citera
2011-03-21, 22:34
Medlem
Skrvlarens avatar
"Intellektuell hederlighet". Vem frsker du lura?
Senast redigerad av Skrvlaren 2011-03-21 kl. 23:25.
Citera
2011-03-22, 13:26
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:

Hlsningar,

Oj, vilken rasism! Fr man fr vl inte kritisera samerna? Nej, det r vl viktigare att uttrycka sig fint, anvnda lderdomliga ord, g kldd i kostym, g i kyrkan (ven om man inte r religis) och rent allmnt bete sig som en skitndig tnt fr att man ska kunna sl sig sjlv p brstet och kalla sig fr konservativ? Ngon form av idbildning ska man absolut inte bedriva om ngon kulturmarxist eller individ som tillhr en etnisk minoritet kanske blir ledsen i gat.

Det r tminstone intrycket man fr av att lsa vissa inlgg p det hr forumet. Tyvrr.
Citera
2011-03-22, 19:37
Medlem
Mjligen har Sderbaum fel i att Salt var rasistiskt, och det br naturligtvis kritiseras. (ven om alla angrepp p honom hr gr fr lngt, och snarast visar p angriparnas bristande karaktr, och ofrmga till vanligt hyfs. Tips fr ett mer hyfsat meningsutbyte: klargr att man inte hller med och ge sakliga argument fr detta, snarare n att pst att ngon ljuger o.s.v.; det r sandldeniv p det). Det r i alla fall inte det frsta ordet jag tnker p. Dremot var det flera uselt skrivna artiklar med konspirationsteoretiskt innehll, liksom var det emellant en ton som inte var konstruktiv, och en stilistik som tydde p n populrkulturell snarare n traditionalistisk orientering; den p det hr forumet omhuldade Jan-Olof Bengtsson har ju t.ex. kritiserat Salt fr somligt. Jag tycker det r mycket vrre n rasism, i alla fall i den utsltande form det nu ftt; d kan en viss rasism snarast vara positiv. Mnga av skribenterna verkade drigenom sakna tro p de traditionella former fr intellektuell verksamhet och ett vettigt meningsutbyte, och var drigenom inte s lngt frn de kulturradikaler, vilka de trodde sig kritisera. Ppekas br att det, framfrallt i de tidigare numren, fanns en del bra artiklar.
Citera
2011-03-23, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keplersprostata
Mjligen har Sderbaum fel i att Salt var rasistiskt, och det br naturligtvis kritiseras. (ven om alla angrepp p honom hr gr fr lngt, och snarast visar p angriparnas bristande karaktr, och ofrmga till vanligt hyfs.

Som jag har visat i ett tidigare inlgg ljuger Sderbaum i sin iver att utmla Salt som en rasistisk tidskrift. Det r inget fel i att ppeka det. Tvrtom frtjnar en spade att kallas en spade. Den enda som har visat prov p bristande karaktr r Sderbaum, som faktiskt gnar sig t rent frtal.

Struntpratet om rasism r inte heller den enda smuts Sderbaum kastar. Han och hans sidekick Dag Elfstrm pstr i sin artikel p T&F till och med att Salt hade "tydliga fascistoida tendenser".

Sderbaum: Har du lust att komma med ett par konkreta exempel p artiklar i Salt dr dessa "tydliga fascistoida tendenser" kommer till uttryck? Och glm fr all del inte att i sak bemta vad jag har skrivit i inlgg #29 i den hr trden.
Senast redigerad av Klompe 2011-03-23 kl. 04:48.
Citera
2011-03-23, 18:59
Medlem
Jag har som sagt inte mjlighet att g in p detaljniv. Men man kan lugnt sga att det var mnga ider, resonemang och stndpunkter i Samtidsmagasinet Salt som inte hrde hemma i den idtradition som bygger p Edmund Burke, allts konservatismen i egentlig bemrkelse. Samtidsmagasinet Salts medvetna och oblyga flirtande med hgerextremismen var en katastrof fr svensk konservatism. Oavsett vad man tycker om Salt mste man frst detta.

Det jag skrivit i denna trd speglar den realitet som jag och mnga med mig kmpat med under 10 rs tid i den viktiga strvan att ter ge konservatismen legitimitet i media och inom politiken. Fr mig r de problem som Salt frde med sig inga phitt som jag har ngot intresse att ljuga om, utan hgst reellt, och det jag hr ger uttryck fr r den allmnna synen p Salt inom den konservativa sfren (som jag vgar pst att jag har en mycket omfattande och detaljerad utblick ver).

Risken med att diskutera konservatismen p fel stt oavsett vad man sjlv gillar och tror p r att man skrmmer bort bde vettiga debattrer och mnga potentiella lsare. Det tjnar frsts ingen p frutom dem som vill bli av med de vettiga debattrerna fr ovettiga syften. Och jag tror faktiskt att ni som r mest intresserade hr p Flashback av att diskutera konservatismen, i relation till andra idstrmningar och till samtidens viktiga politiska frgor, allra helst skulle vilja ka antalet vettiga debattrer hr.

Hur mnga hr knner sig hemma i Burkes idtradition?

Artikel om Burke och formandet av konservatismen:
http://traditionochfason.wordpress.c...onservatismen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in