Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Är du helt säker på att Platon ville ha ett så 'rent' samhälle som möjligt för att den perfekta världen skulle kunna uppnås?
Citatet jag använde har jag för mig är från Platon, kanske beror på hur man tolkar det men som jag ser det så finns det problem i världen (sjukdom = ondska) så hindrar det inte världen utan tvärtom får den att växa (gör människan till tänkare) så om jag har tolkat rätt så borde den värld vi lever i idag vara perfekt precis som TS säger, eller?
Väldigt intressant diskussion förövrigt, synd att den inte har lockat till sig flera..
Det finns inget rent eller perfekt samhälle i livet, och jag tror inte att Platon ville något sådant. Snarare såhär. En filosof förbereder sig för döden genom att försöka skåda idéerna och fjärma sig från dåliga kroppsliga behag och villospår. Och det är endast i döden, om man har förberett sig och varit dygdig, som det finns en chans att nå en renhet. Då hamnar man på de lycksaligas ö i sällskap med goda gudar och stora själar. Och vad det verkar kan man skåda idéerna sådana som de är. Detta förklarar Sokrates i Faidon - dialogen han för samma dag som han dör. Dåliga själar hamnar bland annat i Tartaros, och riskerar åtefödas i mindre trevliga livsformer. Sokrates säger själv att han inte är lika säker på exakt hur det kommer att se ut, men att det faktum att han vet, och har bevisat, att själen är oförstörbar och evig och att själen har skådat alla idéerna innan man föds, ger något slags stöd till allt det där med de lycksaligas ö och Tartaros.
Så på ett sätt påminner det om kristendomen - och säkerligen har kristna tagit tankar direkt från Platon - i det att denna världen är mindre ren, och att tingen i den är dåliga avbilder, och att det är enbart i efterlivet, om man gjort gott man kan dömas till en himmelsk tillvaro, eller en helvetisk tillvaro om man varit dålig. Så denna världen är i sig självt sämre än den himmelska världen, med vilket jag antar att man inte kan göra denna världen perfekt.
Ditt citat vet jag inte varifrån det kommer, men det är inget som jag tror att jag har fäst mig vid läsning av Platon. Kanske har jag förbisett det och det har något värde. Du minns inte var du stötte på det?