2011-01-16, 21:27
Medlem
philen0701s avatar
Undrar hur platon skulle förklara varför så mycket hemskheter sker i runtom i världen? Enligt honom är ju allt vi ser en avbild av perfekta "idéer", så jag hajar inte riktigt hur detta hänger ihop! Finns ondskan i idévärlden isåfall?
Citera
2011-01-16, 21:39
Medlem
Zelogaths avatar
För att uppnå perfektion så borde man väl behöva någon form av balans, eller?
Hur skulle det se ut om det bara hände bra saker och bara fanns godhet i världen?
Kanske skulle vara underbart i början, men allt får sina konsekvenser.

"Sjukdom är inget hinder. Tvärtom gör det människan till tänkare."
Citera
2011-01-17, 01:52
Medlem
Ondska kommer sig av när man följer kroppsliga behagligheter som inte sammanfaller med dygder. Sokrates förklarar det ganska bra i dialogen Gorgias. Gorgias menar att tyranner är lyckliga eftersom de kan göra vad de vill och bestämma, mörda och stjäla av andra. Sokrates visar att detta inte kan vara sant, och att dessa människor hamnar i Tartaros (ett slags helvete) och de goda på de lycksaligas ö när själen skiljs från kroppen efter döden.

Platon tyckte inte om att usla saker sådant som smuts, fulhet och ondska skulle finnas i idévärlden. Men jag tror att dessa kan förklaras av att de kommer sig av bristen på goda idéer i den kroppsliga världen.
Citera
2011-01-18, 06:12
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Ondska kommer sig av när man följer kroppsliga behagligheter som inte sammanfaller med dygder. Sokrates förklarar det ganska bra i dialogen Gorgias. Gorgias menar att tyranner är lyckliga eftersom de kan göra vad de vill och bestämma, mörda och stjäla av andra. Sokrates visar att detta inte kan vara sant, och att dessa människor hamnar i Tartaros (ett slags helvete) och de goda på de lycksaligas ö när själen skiljs från kroppen efter döden.

Platon tyckte inte om att usla saker sådant som smuts, fulhet och ondska skulle finnas i idévärlden. Men jag tror att dessa kan förklaras av att de kommer sig av bristen på goda idéer i den kroppsliga världen.
Är du helt säker på att Platon ville ha ett så 'rent' samhälle som möjligt för att den perfekta världen skulle kunna uppnås?
Citatet jag använde har jag för mig är från Platon, kanske beror på hur man tolkar det men som jag ser det så finns det problem i världen (sjukdom = ondska) så hindrar det inte världen utan tvärtom får den att växa (gör människan till tänkare) så om jag har tolkat rätt så borde den värld vi lever i idag vara perfekt precis som TS säger, eller?

Väldigt intressant diskussion förövrigt, synd att den inte har lockat till sig flera..
Citera
2011-01-18, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Är du helt säker på att Platon ville ha ett så 'rent' samhälle som möjligt för att den perfekta världen skulle kunna uppnås?
Citatet jag använde har jag för mig är från Platon, kanske beror på hur man tolkar det men som jag ser det så finns det problem i världen (sjukdom = ondska) så hindrar det inte världen utan tvärtom får den att växa (gör människan till tänkare) så om jag har tolkat rätt så borde den värld vi lever i idag vara perfekt precis som TS säger, eller?

Väldigt intressant diskussion förövrigt, synd att den inte har lockat till sig flera..

Det finns inget rent eller perfekt samhälle i livet, och jag tror inte att Platon ville något sådant. Snarare såhär. En filosof förbereder sig för döden genom att försöka skåda idéerna och fjärma sig från dåliga kroppsliga behag och villospår. Och det är endast i döden, om man har förberett sig och varit dygdig, som det finns en chans att nå en renhet. Då hamnar man på de lycksaligas ö i sällskap med goda gudar och stora själar. Och vad det verkar kan man skåda idéerna sådana som de är. Detta förklarar Sokrates i Faidon - dialogen han för samma dag som han dör. Dåliga själar hamnar bland annat i Tartaros, och riskerar åtefödas i mindre trevliga livsformer. Sokrates säger själv att han inte är lika säker på exakt hur det kommer att se ut, men att det faktum att han vet, och har bevisat, att själen är oförstörbar och evig och att själen har skådat alla idéerna innan man föds, ger något slags stöd till allt det där med de lycksaligas ö och Tartaros.

Så på ett sätt påminner det om kristendomen - och säkerligen har kristna tagit tankar direkt från Platon - i det att denna världen är mindre ren, och att tingen i den är dåliga avbilder, och att det är enbart i efterlivet, om man gjort gott man kan dömas till en himmelsk tillvaro, eller en helvetisk tillvaro om man varit dålig. Så denna världen är i sig självt sämre än den himmelska världen, med vilket jag antar att man inte kan göra denna världen perfekt.

Ditt citat vet jag inte varifrån det kommer, men det är inget som jag tror att jag har fäst mig vid läsning av Platon. Kanske har jag förbisett det och det har något värde. Du minns inte var du stötte på det?
Senast redigerad av Seburo C-X 2011-01-18 kl. 08:23.
Citera
2011-01-18, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X

Sa enkelt är det inte Seburo C-X. Platon identifierar inte ondska med lust. #

Vad man först och främst bör ha klart för sig är att onska och daligt är samma sak för Platon ( kanske i det grekiska tänkandet generellt ). Det är möjligt att skillnad görs först i o m kristendomen: att dom daliga blir goda och dom onda bra. ( Nietzsche undersökte denna fraga och var som bekant även filolog sa ha hade nog kött pa bena )

Vad är da ondska/daligt inom det platonska tänkande? Det rader inget tvivel om saken. Motsatsen givetvis till vad det är inom den kristna traditionen, just det okunnighet.

Okunnighet är onska, ingen felar medvetet; det är av okunnighet som vi gör det orätta.

TS. Hemskheterna beror pa okunnighet. Vad beror okunnighet pa? Och nu lämnar vi Platon. Okunnigheten beror pa den kristna konceptionen om livets helighet och proverbet du skall icke dräpa, vilket har lett till att världen idag bestar av misslyckade individer varav dom mest misslyckade grobianerna blir vetenskapsmän och forskare i genetik. ( Orsaken till detta är att man inte lägre dräper dom misslyckade i vaggan utan later dessa missfoster leva ett plagsamt liv som bestar i att ta hämnd pa världen för sin egen underlägsenhets skull, ressentimentet ser du ).
Senast redigerad av Tinman 2011-01-18 kl. 14:42.
Citera
2011-01-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Sa enkelt är det inte Seburo C-X. Platon identifierar inte ondska med lust. #

Vad man först och främst bör ha klart för sig är att onska och daligt är samma sak för Platon ( kanske i det grekiska tänkandet generellt ). Det är möjligt att skillnad görs först i o m kristendomen: att dom daliga blir goda och dom onda bra. ( Nietzsche undersökte denna fraga och var som bekant även filolog sa ha hade nog kött pa bena )

Vad är da ondska/daligt inom det platonska tänkande? Det rader inget tvivel om saken. Motsatsen givetvis till vad det är inom den kristna traditionen, just det okunnighet.

Okunnighet är onska, ingen felar medvetet; det är av okunnighet som vi gör det orätta.

Jo jag vet. Jag är själv fövånad när jag läser mitt inlägg att jag inte fick med det. Anledningen är att jag åter läste både faidon och gorgias så sent som i förrgår, så jag hade det i gott minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in