2011-01-16, 05:19
Medlem
Jag har nyss kollat igenom en hel del saker via Freedomain radio och blev ganska inspirerad av en av videorna som handlade om frihet. När jag tänker i mitt stilla sinne så vill kroppen slita sig ur den här världen och sitt "skal" för att agera irrationellt enligt sociala normer och enligt andra människor som har dessa normer djupt rotade i sig precis som gemene man och även jag.

Ibland så får jag för mig att jag hade kunnat göra mycket mer om jag bara hade kunnat slita mig ur min kropp, det känns som ett fängelse som håller mig fången. Utanför fängelset så finns det en bur som jag sitter i som heter staten.

Hur kan jag som irrationell medborgare klara mig felfritt (med staten) utan att hamna i trubbel och bli inlåst på heltid? Ponera att jag inte gör något olagligt utan bara agerar som jag vill att jag ska agera, som mitt "inre" jag vill släppa ut den kraften inom mig som ligger i dvala. Vad kan bli utkomsten av den kraften och vad kan hända om fler människor börjar agera irrationellt enligt de sociala normerna?

Vad händer och "kraften" inombords att agera som man vill släpps ut?

Om vi tar ett annat snarlikt scenario men med skillnaden att det är social norm att agera irrationellt enligt den sociala normen i ett vanligt samhälle. Blir individen som inte agerar irrationellt den som ses som att den agerar irrationellt om majoriteten enligt det vanliga samhället istället har en norm av att agera irrationellt enligt de första samhället?

Blir den personen sedd som en människa som agerar irrationellt eller som en vanlig kuf?

Blir kanske lite snurrigt, men jag ska försöka förklara bättre om jag får svar.
Citera
2011-01-20, 12:55
Medlem
Måste passa på att säga att jag också är ett fan av Freedomain Radio även om jag inte delar hans politiska åsikt.

På fråga numer två så är nog svaret att så länge du sticker ut så blir man nog sedd som en utstickare även om du är den "normala" och alla andra tramsar sig...
Citera
2011-01-20, 21:13
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Slit dig ur normerna. Du lever bara en gång, så varför ska du leva i dvala på grund av vad andra anser vara propert beteende? Det kommer ju dock leda till konsekvenser bland folk i din omgivning. Bryter du mot sociala mönster kommer folk tycka att du är konstig och troligtvis gärna slippa att vara nära dig, beroende på vilken grad ditt agerande omfattar. Personligen beundrar jag folk som försöker bryta irrationella tankemönster och normer.
Jag skulle dock gärna vilja att du specificerade lite vad du menar med att agera irrationellt. Menar du de kollektivistiska normer som finns i det svenska samhället i stort eller vad exakt syftar du på?

I den andra frågan skulle jag tycka att han agerade normalt enligt då rådande normer, precis som det idag anses onormalt att bryta normer. Detta ser vi också i andra länder, där flera svenska normsättningar inte existerar och folk är mer öppna med saker i allmänhet där det också anses normalt.
Citera
2011-01-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Slit dig ur normerna. Du lever bara en gång, så varför ska du leva i dvala på grund av vad andra anser vara propert beteende?

Det är precis det jag menar med det här, även det att det blir norm om alla sliter sig ur och ser den "normale" som normlös. Då är det den normale som försätts i samma sits och utfrysning, jag välkomnar alla som sätter sig som normlösa och agerar därefter, behöver inte vara stora saker utan även små.

Jag är normlös på rätt så många sätt.
Citera
2011-01-20, 21:19
Medlem
niffi1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Vad händer och "kraften" inombords att agera som man vill släpps ut?

Om du ser hur du agerar i drömmar, så ser du förmodligen hur du hade agerat om det inte vore för vissa faktorer som du tar upp här, såsom sociala normer etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in