Citat:
Ursprungligen postat av magganlol
Tjena tjena.
Har sökt runt lite i forumet efter en tråd om lite mindre onyttig alkohol, men utan resultat så tänkte att jag startar en nu. Jo, min fråga är alltså: Finns det någon alkoholdryck som är mindre onyttig? Det är så att jag håller på att gå ner i vikt inför sommaren och har inte krökat sedan mitten av September så tänkte att det bör väl vara dags. Är en ölhävare vanligtvis, men det är ju det onyttigaste man kan dricka, så det går helt bort. Även så alkoholdrycker med läsk i. Har hört att vodka ska vara relativt nyttigt, stämmer det? Borde ju funka att blanda med juice i sådana fall.
För det första, vad menar du med "nyttig"? Alkohol är inte "nyttigt" i någon form. Hur har du tänkt att dricka? Ett glas för att det är gott eller är målet att bli lite på lyset? Torrt vitt vin, ev. blandat med Sprite Zero eller liknande innehåller relativt lite kolhydrater, men det krävs stor mängd för att uppnå "effekt". Ren sprit innehåller väldigt mycket kolhydrater, fast å andra sidan behövs inte lika mycket.
Det enklaste är att kolla energiinnehållet för öl, vin och sprit i en näringstabell och ta ställning till om det är "värt" att dricka det du tänkt. Personligen föredrar jag whisky, 10 cl ger 200 kcal och mycket smak under lång tid. Har du sen inte druckit på ett tag och gått ner i vikt så lär du även känna av det.