• 3
  • 4
2004-08-11, 22:32
Medlem
Farbror Buskes avatar
Alldeles nyrökt abborre eller sik, det är fint!

Förresten, någon som provat hoki, är det nåt att rekommendera?
Citera
2004-08-11, 22:34
Bannlyst
Strömming är +o( , rent ut sagt...har aldrig förstått hur man kan äta det.

Om ni får tag på en sutare, däremot, så skall ni varmröka den. Godaste rökta fisk jag någonsin ätit.
Citera
2004-08-12, 00:05
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Inte fänkålsfrön, utan fänkål, grönsaken som är en klumplängst ner och sen har några mer eller mindre långa gröna saker som spretar upptill

http://www.writerguy.com/deb/recipes...egs/fennel.jpg
Är mycket väl medveten om fänkålens utseende, smak och kulinariska möjligheter. Men jag har faktiskt aldrig använt "dillen" på kålen och aldrig sett nån kock använda det heller, även om det säkert går så jag antar att du menar själva kålhuvudet. Själva stängerna är ju alldeles för träiga för att användas.
Reagerade bara på ditt sätt att skriva: "Hacka en knippe fänkål fint"
Citat:
Strömming är , rent ut sagt...har aldrig förstått hur man kan äta det.
Stoppas lämpligen i munnen........
Citat:
Om ni får tag på en sutare, däremot, så skall ni varmröka den. Godaste rökta fisk jag någonsin ätit.
Aldrig provat Sutare, den är för vacker så den åker alltid tillbaks i sjön.

Men prova Id, den kan både röka å steka etc etc. Kanongod!
Citera
2004-08-12, 01:26
Medlem
Citat:
Strömming är +o( , rent ut sagt...har aldrig förstått hur man kan äta det.

Några stekte jag lite för lite, de smakade mjöligt, vissa stekte jag lite för mycket, de blev torra och trista. Men de som lyckades balansera på gränsen därimellan blev himmelska.
Citera
2004-08-12, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
App app app!

Missförstå mig inte nu. Strömming är fantastiskt gott. Glömde ta med strömmingen på listan bara. Fiskar strömming varje år i Furusund och har strömmingsmiddag på kvällen. Sagolikt.
Förlåt att jag missförstod dig fel.
Var väll lite slarvig när jag läste igenom ditt inlägg.. Antar att jag tog illa vid mig utav "hur gammal är du egentligen" i början, och hastade över resten i iver att rättfärdiga mig.
Citera
2004-08-12, 12:50
Medlem
Småmakrill, röstar jag på. Men då får du väl bo på västkusten om du skall få tag på det.

De skall vara små. Be fiskhandlaren filéa dem. Sedan steker du dem i smör och äter p s s du åt strömming, dvs benen är så små och mjuka så det är inget man ens märker. (bara nyttigt förresten, anser jag).

Lycka till med mathållningen, kram!
Citera
2004-08-12, 14:48
Medlem
Plics avatar
Id!

Jag var på Gotland i somras och blev då bjuden på idbullar, de var smaskiga som sjutton! Bonden som bjöd på dem bjöd även på sina egenodlade sparrisar och sin egenodlade potatis samt köpesprit från Ryssland!
Idbullarna bestod av en tredjedel id, en tredjedel fläskfärs samt en tredjedel späck, de blev godast så menade han. Iden inehåller visst så mycket ben att det inte går att göra så mycket annat av den än att mala den.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in