2004-08-11, 18:15
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaMonster
Jaha? Jag trodde att de där räkorna man köper i burkar färdigskalade var råa..
Nu känner jag mig fånig.

Näe dom är kokta
Citera
2004-08-11, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Vitling och kummel. Behöver mer sägas?
Kummel passar bra till grytor:

Hacka en knippe fänkål fint, likaså en gul lök. Fräs i neutral olja. Tillsätt passerade tomater, peppra lite och ha i en nypa socker. Skvätt i lite fisk- eller ostronsås för sältans skull. Öppna ett par burkar makrill i tomatsås (eller sardiner i olja) och häll i alltihop. Låt koka tills fisken kokat sönder helt. Lägg i kummelfiléer, skurna i bitar. Låt sjuda tills kummeln är färdig och servera lämpligtvis med äggnudlar.
Citera
2004-08-11, 19:45
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg

Hacka en knippe fänkål fint, likaså en gul lök. Fräs i neutral olja. Tillsätt passerade tomater, peppra lite och ha i en nypa socker. Skvätt i lite fisk- eller ostronsås för sältans skull. Öppna ett par burkar makrill i tomatsås (eller sardiner i olja) och häll i alltihop. Låt koka tills fisken kokat sönder helt. Lägg i kummelfiléer, skurna i bitar. Låt sjuda tills kummeln är färdig och servera lämpligtvis med äggnudlar.

Att göra gryta på en såpass fin fisk tycker jag är onödigt. Bättre att köpa torsk eller någon billig fisk isf. Prova det här receptet vid tillfälle. Riktigt smakligt.
http://www.borssen.com/visa_recept.asp?ID=54&Meny=3
Citera
2004-08-11, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Att göra gryta på en såpass fin fisk tycker jag är onödigt. Bättre att köpa torsk eller någon billig fisk isf. Prova det här receptet vid tillfälle. Riktigt smakligt.
http://www.borssen.com/visa_recept.asp?ID=54&Meny=3
När blev kummel fin fisk? I min affär är den bra mycket billigare än torsk i alla fall....åtminstone sist jag handlade.
Citera
2004-08-11, 20:01
Medlem
Samhains avatar
Citat:
När blev kummel fin fisk? I min affär är den bra mycket billigare än torsk i alla fall....åtminstone sist jag handlade.

Åhfan. I min affär är kummel bra mycket dyrare än torsk. Därav mitt inlägg. Kanske jag som går i fel affär då

Kummel är djävligt gott iaf.
Citera
2004-08-11, 20:37
Medlem
Morticians avatar
Stekt makrill med skirat smör och kokt potatis till är mumma. även rökt makrill är kanon. Föratt inte tala om rökt ål *slurp*. Enda nackdelen är att jag får så förbålt ont i gallan om jag äter för mycket ål.
Citera
2004-08-11, 20:55
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:

Tack för tipset, synd att kummel är så svår att få på spö (numera) i våra vatten. Är ju alltid roligast att laga till en egenhändigt fångad firre.

Men jag skulle nog utesluta makrillen på burk och hellre göra en ren tomatsås. Och sen undrar jag om du menar fänkålsfrön för där jag köper fänkål ser den mer ut som en rotfrukt. Eller menar du det där "dilliknande" på fänisen?

Vad priset anbelangar så trodde jag oxo att den är dyrare än torsken, men jag kanske har fel? Eller är den kanske billigare på västkusten?
Citera
2004-08-11, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Tack för tipset, synd att kummel är så svår att få på spö (numera) i våra vatten. Är ju alltid roligast att laga till en egenhändigt fångad firre.

Men jag skulle nog utesluta makrillen på burk och hellre göra en ren tomatsås. Och sen undrar jag om du menar fänkålsfrön för där jag köper fänkål ser den mer ut som en rotfrukt. Eller menar du det där "dilliknande" på fänisen?

Vad priset anbelangar så trodde jag oxo att den är dyrare än torsken, men jag kanske har fel? Eller är den kanske billigare på västkusten?
Inte fänkålsfrön, utan fänkål, grönsaken som är en klumplängst ner och sen har några mer eller mindre långa gröna saker som spretar upptill

http://www.writerguy.com/deb/recipes...egs/fennel.jpg
Citera
2004-08-11, 21:59
Medlem
farbror einars avatar
Stekt Barracuda på en paradisö i Krabi skärgård med solnedgång och en iskall Singha.
Finns fan inget finare.
Citera
2004-08-11, 22:06
Bannlyst
Citat:
Jag köpte ett halvt kilo strömmingsfileer igår. De är fruktansvärt goda! Jag steker dem i smör och kryddar med peppar och salt, gott som godis!

Någon som vet någon annan fisk som är värd att satsa på? Såg någon lax i affären, men de är väll inte så goda?

Vafan? Hur gammal är du? Är strömming den enda fisk du ätit eller?

Skippa den kassodlade antibiotikafyllda norska "fjordlaxen". Uppvuxen på pellets och smakar skit rent ut sagt.

Får du däremot tag i vildlax (ja jag vet att i princip alla lax är P&T, men den är i alla fall inte kassodlad) eller HÖ så köp det.

Gös. Antagligen den godaste fisken som finns.

Aborrfile. Fantastiskt gott såväl i pannan som i röken.

Makrill. I klass med gös.

Färsk torsk. Fantastisk i grytor, stekt, grillad u name it.

Till sist: Köp aldrig någonsin fisk som benämns "forell" eller "laxforell" i affären.
Citera
2004-08-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Vafan? Hur gammal är du? Är strömming den enda fisk du ätit eller?

Skippa den kassodlade antibiotikafyllda norska "fjordlaxen". Uppvuxen på pellets och smakar skit rent ut sagt.

Får du däremot tag i vildlax (ja jag vet att i princip alla lax är P&T, men den är i alla fall inte kassodlad) eller HÖ så köp det.

Gös. Antagligen den godaste fisken som finns.

Aborrfile. Fantastiskt gott såväl i pannan som i röken.

Makrill. I klass med gös.

Färsk torsk. Fantastisk i grytor, stekt, grillad u name it.

Till sist: Köp aldrig någonsin fisk som benämns "forell" eller "laxforell" i affären.

Strömming är bland utav de enda fiskar jag ätit.. Ja.
Jag har nyligen flyttat hemifrån, och exprimenterar som smått med att laga mat själv, och håller på att kompensera för min fiskfattiga kost som jag fått tidigare. Strömmingen ÄR för mig god, sedan får du kalla den vad du vill.
Citera
2004-08-11, 22:22
Bannlyst
Citat:
Strömming är bland utav de enda fiskar jag ätit.. Ja.
Jag har nyligen flyttat hemifrån, och exprimenterar som smått med att laga mat själv, och håller på att kompensera för min fiskfattiga kost som jag fått tidigare. Strömmingen ÄR för mig god, sedan får du kalla den vad du vill.

App app app!

Missförstå mig inte nu. Strömming är fantastiskt gott. Glömde ta med strömmingen på listan bara. Fiskar strömming varje år i Furusund och har strömmingsmiddag på kvällen. Sagolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in