2011-01-16, 01:01
Medlem
Är nu 21 fyllda år och har fått ett helt okej avlönat jobb. Ca 20000 efter skatt. Jag planerar på att bo hemma i 1-2 år till och sen flytta ut. Detta kommer göra att jag kommer kunna spara ordentligt med pengar. Har tänkt mig 12000 kr i månaden.

9k i buffert och 3k i risksparande (däremot har jag inte fixat någon portfölj)

Någon som har några tips på vad jag kan göra för att få ut så mycket pengar gentemot det jag sparar som möjligt?

Har ni några andra investeringstips? Någon här kan säkert en del om ekonomi och kan tipsa över hur jag annars ska försöka spara mina 12000kr i månaden? Jag är öppen för förslag.

TACK!
Citera
2011-01-16, 01:12
Medlem
Problemet är att aktiemarknaden är ganska övervärderad just nu så det är väldigt osäkert om det är vettigt att investera i aktier/fonder. Kanske bättre att spara det på ett konto med så bra ränta som möjligt. hoistspar har 2.6% tex.. Möjligtvis att tillväxtmarknader har en del kvar att ge.

Dvs vänta på att börsen ska gå ner så det blir billigare att köpa.

Vad jobbar du med?
Citera
2011-01-16, 01:23
Medlem
Jaha okej, jag e ju inte någon ekonom så jag vill gärna se vad folk tycker Jag arbetar som Konstruktör inom CAD. Har hög kunskap inom i princip alla de största cad programmen
Citera
2011-01-16, 12:20
Medlem
Blocket.ses avatar
Om jag vore dig så skulle jag satsa på att spara ihop en kontantinsats till en bostadsrätt..
Om det nu är det du vill..
Isf skulle jag satsa på rätt säkra kort, så att du inte står där om 2 år, och börsen har rasat..
Varför inte köra 70-80% på ett sparkonto med bra ränta och resterande på aktier?.

Själv kommer jag att köpa en bostadsrätt eller villa inom 2-3 år. Och jag har en särskild portfölj för det ändamålet. 70% av mitt totala sparande går in i den. Och fördelningen är ungefär 70% sparkonto och 30% aktier..

Resterande 30 procent av mitt sparande (det som inte går till bosparande) är långsiktigt. 30+år och det är 90% aktier och 10% fonder. Kanske lägger till lite råvaror med tiden.
Citera
2011-01-16, 12:52
Medlem
@blocket

så alltså av mina 12k som jag sparar ska

9 k gå i vanligt sparande på ränta till ca 2-3%?
3 k i aktier fonder med den risk jag själv väljer? har tänkt mig ca 75% aktie och 25% fonder. Självklart har jag tänkt ha denna del av sparpengarna investerat under lång tid så som du säger 30+ år men lika bra börja nu när man e ung

Har funderat på det med bostad...försöker titta på områden där en positiv utveckling kan ske senare om ca 5-10 år

Tack för hjälpen.

Några fler tips?
Citera
2011-01-16, 13:00
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Countdown89
@blocket

så alltså av mina 12k som jag sparar ska

9 k gå i vanligt sparande på ränta till ca 2-3%?
3 k i aktier fonder med den risk jag själv väljer? har tänkt mig ca 75% aktie och 25% fonder. Självklart har jag tänkt ha denna del av sparpengarna investerat under lång tid så som du säger 30+ år men lika bra börja nu när man e ung

Har funderat på det med bostad...försöker titta på områden där en positiv utveckling kan ske senare om ca 5-10 år

Tack för hjälpen.

Några fler tips?

Om du ni inte ska köpa dig en bostadsrätt om några år så skulle jag satsa mer på aktier. Men det är aldrig fel att ha lite sparande på ett räntekonto eller i en räntefond.
Är du osäker på hur marknaden ser ut så är det en bra plats att att ha pengarna på..
Citera
2011-01-16, 13:18
Medlem
Citat:
Är nu 21 fyllda år och har fått ett helt okej avlönat jobb. Ca 20000 efter skatt.

Inte illa pinkat av en 21 åring att lyfta ca 26'000 kr/mån före skatt.
Citera
2011-01-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5combo
Problemet är att aktiemarknaden är ganska övervärderad just nu så det är väldigt osäkert om det är vettigt att investera i aktier/fonder.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att aktiemarknaden skulle vara övervärderad, du tycker inte att det spelar någon roll vad det är för fonder/aktier man köper eller?

Personligen hade jag köpt aktiefonder för några tusen varje månad i "risksparandet" samt även någon tusenlapp till buffertsparandet. Resten hade jag sparat på något konto med efter omständigheterna någorlunda ränta.

Om ett halvår eller så hade jag köpt mina första aktier.
Citera
2011-01-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
Inte illa pinkat av en 21 åring att lyfta ca 26'000 kr/mån före skatt.

Jo jag har lyckats förhandla till mig en bra lön dock så har jag bra kunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att aktiemarknaden skulle vara övervärderad, du tycker inte att det spelar någon roll vad det är för fonder/aktier man köper eller?

Personligen hade jag köpt aktiefonder för några tusen varje månad i "risksparandet" samt även någon tusenlapp till buffertsparandet. Resten hade jag sparat på något konto med efter omständigheterna någorlunda ränta.

Om ett halvår eller så hade jag köpt mina första aktier.

Så du menar att jag ska spar upp en buffert på 12k x 6 mån (72 000kr) och sedan börja spara exmepelvis yttligare 9 k i bufferten som låg på 72k från början men även lägga 3 k på aktier och fonder? Något tips över hur man läser sig ikapp på aktier och liknade? Vet att detta är en bred bransch men jag har tålamod och tid att sätta mig in i det?
Citera
2011-01-16, 19:04
Medlem
Citat:
Så du menar att jag ska spar upp en buffert på 12k x 6 mån (72 000kr) och sedan börja spara exmepelvis yttligare 9 k i bufferten som låg på 72k från början men även lägga 3 k på aktier och fonder? Något tips över hur man läser sig ikapp på aktier och liknade? Vet att detta är en bred bransch men jag har tålamod och tid att sätta mig in i det?

Vad du behöver för buffertsparande vet du bäst själv men du ska absolut se till att uppnå den nivån, "risksparande" till trots. Sedan ökar du på det långsiktiga aktiesparandet oavsett om det handlar om enskilda aktier eller fonder. Får lite huvudvärk av ditt inlägg men det kan bero på rödvin, tror dock ändå att du krånglar till det i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in