• 1
  • 2
2011-01-16, 00:50
Medlem
Lampss avatar
Gunnar Sønsteby, Norges mest dekorerade soldat och för alltid en norsk nationalhjälte, är en av få riktigt stora kända krigshjätar från ww2 (speciellt då Major D. Winter gick bort härom veckan) som fortfarande vandrar på denna jord. Om man väldigt ofattbart gärna vill skicka ett brev eller maila honom, hur kan man isåfall få kontaktuppgifter? Kan man kontakta någon norsk statlig institution eller hur kan man gå till väga?
Citera
2011-01-16, 00:52
Medlem
LEIfpAGROTSKIJs avatar
Varför vill du veta, känns som en väldigt konstig fråga...
Citera
2011-01-16, 00:58
Medlem
Zelogaths avatar
Har du kollat på birthday.no?
Är han fortfarande bosatt i Norge så borde han dyka upp där, om han inte har hemlig identitet
Citera
2011-01-16, 01:09
Medlem
Lampss avatar
Tack Zelogath för tipset, ska genast kolla!

Mitt absolut största intresse här i livet är historia, i synnerhet 1930-1945. Jag har tidigare skickat brev och haft äran att träffa människor som deltagit i WW2. Gunnar är en man jag bara kan drömma om att få träffa, i och med hans status som celeberitet i Norge, men att i allfall få sända honom ett brev vore stort för mig...
Citera
2011-01-16, 01:11
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamps
Tack Zelogath för tipset, ska genast kolla!

Mitt absolut största intresse här i livet är historia, i synnerhet 1930-1945. Jag har tidigare skickat brev och haft äran att träffa människor som deltagit i WW2. Gunnar är en man jag bara kan drömma om att få träffa, i och med hans status som celeberitet i Norge, men att i allfall få sända honom ett brev vore stort för mig...
Förstår ditt intresse då jag är WWII-fan själv
Hade velat träffa Simo Häyhä men fick aldrig äran att göra det innan han avled
Lycka till med Gunnar!
Citera
2011-01-16, 01:16
Medlem
Lampss avatar
Zelogath // Har du haft äran att träffa någon som stridit, oavsett sida?

Jag fann ett par Gunnar Sønsteby, dock ingen som är 92 år (närmsta var 65)... Får försöka på annat sätt. Funderar på att försöka kontakta svenska UD, och höra med dom.
Jag har haft äran att bland annat träffa en äldre man, släkting till en god vän, som stred i Wehrmacht, fallschirmsjäger. I somras fick jag "intervjuva" en soldat som stred på östfronten, bland annat vid Leningrad som pansargrenadijär.

Gunnar Sønsteby vore en dröm....
Citera
2011-01-16, 01:21
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamps
Zelogath // Har du haft äran att träffa någon som stridit, oavsett sida?

Jag fann ett par Gunnar Sønsteby, dock ingen som är 92 år (närmsta var 65)... Får försöka på annat sätt. Funderar på att försöka kontakta svenska UD, och höra med dom.
Jag har haft äran att bland annat träffa en äldre man, släkting till en god vän, som stred i Wehrmacht, fallschirmsjäger. I somras fick jag "intervjuva" en soldat som stred på östfronten, bland annat vid Leningrad som pansargrenadijär.

Gunnar Sønsteby vore en dröm....
Inte som har deltagit i strid tyvärr, jag känner en gammal man som har varit lite av en morfar till mig och han var tydligen stationerad någonstans här i Sverige, dock hände det ju inte mycket här..
Men jag skulle hemskt gärna vilja träffa någon!

Du har haft tur som har fått träffa en/ett par stycken, jag är avundsjuk
Helst skulle jag vilja träffa någon gammal Gestapo eller någon amerikan så man kunde kommunicera lite lättare

Jag förstår att norrmannen är intressant för dig, det hände en hel del i Norge på den tiden så han har nog mycket historier att berätta
Är du säker på att han fortfarande lever då?
Hoppas du hittar honom!!
Citera
2011-01-16, 09:23
Medlem
Nemesis1s avatar
Rudolf Vrba, en väldigt djärv och skärpt man som rymde från Auschwitz (och skrev en fantastisk bok om det hela, och senare riskerade livet på nytt i motståndsrörelsen, och senare doktorerade i kemi eller biologi eller vad det nu var) var uppe i rätten i Kanada och vittnade mot några förintelseförnekande nazister... Så att bli nazist och förneka förintelsen fungerade för dem i alla fall!
Citera
2011-01-16, 15:58
Medlem
Borde inte norska försvarsdepartementet kunna vidare befordra post till honom? Kanske ambassaden kan vara till hjälp.
Citera
2011-01-16, 17:33
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Borde inte norska försvarsdepartementet kunna vidare befordra post till honom? Kanske ambassaden kan vara till hjälp.
Ja de borde ju faktiskt vara glada för lite fanmail
Hoppas det löser sig för dig TS!
Citera
2011-01-16, 18:20
Medlem
Lampss avatar
Tacksam för era svar, riktigt tacksam!

Jag kommer att kontaka svenska UD, samt en norsk ambassad för mer rådgivning hur man kan möjligen gå till väga. This surely ain't over til l it's over!
Citera
2011-01-17, 22:16
Medlem
Mycket intressant det ni skriver! Tänk att få träffa en gammal krigsveteran. Fast jag hade nog inte vågat fråga så mycket eftersom jag inte kan så mycket om WW2.

Men intressant hade det varit!

I alla fall, någon som vet hur många levande människor det finns kvar som deltog under andra världskriget? (dvs personer som aktivt deltog i strid eller på andra sätt spelade viktiga roller)

Hur många finns det kvar från första världskriget? Om ens någon?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in