Nu tror jag iofs inte att TS enbart är intresserad av risk, då skulle man väl ändå välja att investera i obligationer och inte aktier

Det här problemet handlar snarare om att skapa den bästa riskfyllda portfolion. (Eller det kanske inte alls gör? Men jag tänker skriva ändå!)
Vid investering handlar det om att hitta den ultimata portfolion, dvs den som ger högst avkastning i förhållande till risk. Skulle man sedan inte vara så riskbenägen, ja då investerar du en liten del utav ditt kapital i portfolion och en större del i en riskfri tillgång.
Jag har använt mig utav numerisk/grafisk lösning i Excel för sådana problem, men ska väl gå att lösa på annat sätt också.
Alla möjliga viktningar av aktierna kan ju enkelt plottas och ge:
std dev(p)=√(wa^2*var(a)+wb^2*var(b)+2*wa*wb*Cov(a,b))
E[Rp]=wa*E[Ra]+wb*E[Rb]
Du får alltså en graf med expected return mot standard deviation för alla möjliga kombinationer (efficient frontier, Markowitz frontier). wa är alltså weight a, Rp är return of portfolio, Ra return of a osv).
Utifrån dessa olika utfall ska du hitta portfolion som ger bäst
return for one unit of risk, dvs du vill maximera din Sharpe ratio, vilket är den linje som går från risk free return vid std dev=0, till att tangera efficient frontier.
Som sagt var, jag löser det i Excel men vill man så har du bara en okänd (då det enbart är två aktier vet vi att wa+wb=1, dvs wb=1-wa), så du kan ju sätta upp en ekvation att du ska maximera
(E[Rp]-rf)/std dev(p) = (wa*E[Ra]+(1-wa)*E[Rb] -rf)/(√(wa^2*var(a)+(1-wa)^2*var(b)+2*wa*(1-wa)*Cov(a,b)))
Det vill säga derivera med avseende på wa och sätt =0 så borde det trilla ut ett wa.
Nu ser ju jag en sådan graf i huvudet medan jag skriver detta, kan tänka mig att det blev lite rörigt för övriga

Men berätta gärna om ni har en smidigare lösning på detta problem!
edit: typo