• 1
  • 2
2011-01-16, 01:19
Medlem
lafemmefatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rahullah
ganska ltt att vara respektls mot islam hr p internet va?
Ja, i verkligheten r ni ju inte sena med att sl ned eller till och med mrda oliktnkande.
Citera
2011-01-16, 01:34
Medlem
Citat:
Koranen har mer likheter med vetenskapen n filosofi.
...i den meningen har du delvis rtt..., i och med att du drefter allts inte skrivit ngot mer i mnet, frlnat till och inom Filosofi-disciplinen; att du redan frn brjan aldrig retoriserade "filosofiskt" hr ocks till saken...
Citera
2011-01-16, 02:08
Medlem
Citat:
Jag kan ibland nr jag lser koranen knna en "filosofisk" knsla ver det hela, allting knns perfekt och r mmat fr en perfekt livsstil. Jag finner inre frid och mening med livet nr jag lser guds verk.

Frvrngd verklighetsbild, grov manipulation och hjrntvtt r andra populra termer fr detta.
Citera
2011-01-16, 11:04
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Jag kan ibland nr jag lser koranen knna en "filosofisk" knsla ver det hela, allting knns perfekt och r mmat fr en perfekt livsstil. Jag finner inre frid och mening med livet nr jag lser guds verk.

Kan detta "rcka" som kriterium fr att se koranen som ett filosofiskt verk?

Att en bok ger dig en knsla av ngot r inget kriterium fr att det skall vara ett filosofiskt verk, dremot kan man pst att den innehller moralfilosofiska teman och historier d jag antar att den berttar om ett stt att fra sig som eventuellt kommer leda till lycka osv. Inte jttelngt ifrn vad Nietzsche framfrde genom sin Zarathustra, ven ifall det gr ont i kroppen och jag inte vill helt sga att det r s. Men lite moralfilosofi kan man nog abstrahera frn koranen.
Citera
2011-01-16, 11:51
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Kan detta "rcka" som kriterium fr att se koranen som ett filosofiskt verk?

Kanske inte, men religionen har ju ett slktskap med flilosofin. Vsterlndsk filosofi vxte fram ur katolska universitets skolastik. Islam har en mysticism - sufism - med filosofiska inslag.

Just sufism r nog vgen att titta vidare p detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sufism

"Jag finner inre frid och mening med livet nr jag lser guds verk. "
Hm. Har du ngot exempel p hur du kan anvnda detta fr att lsa ngot filosofiskt problem...
Citera
2011-01-16, 13:18
Medlem
Om man nu ska syssla med andligt skande och lser Koranen, varfr begrnsa sig till endast den? Ls Bibeln och ge dig sedan p Buddhistiska och Hinduiska heliga skrifter.

Citera
2011-01-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordiskRebell
Om man nu ska syssla med andligt skande och lser Koranen, varfr begrnsa sig till endast den? Ls Bibeln och ge dig sedan p Buddhistiska och Hinduiska heliga skrifter.

De som s a s mnar syssla med andligt skande har vl ven s k New Age att tillg...
Citera
2011-01-16, 19:43
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Koranen har mer likheter med vetenskapen n filosofi.

Nej, det du inte fattar r ju, som de andra sger, att koranen inte r dynamisk: Det r, oavsett hur man vrider p saken, en text med (som Seburo formulerade det) sjlvutnmnd epistemologisk auktoritet. En rtt-trogen muslim mste vrdera pstenden utifrn sitt "set of beliefs", och om utifrn kommande evidens inte passar ihop med ens "set of beliefs", s mste denna evidens frkastas. Islamisk "filosofi" tillter inte revidering som strider mot lran.

Man kan ju gra samma invndning mot "andra" filosofiska skolor, att om man accepterar lran, s mste man frkasta motstridande evidens. Men det r ju precis hr filosofin skiljer sig frn religionen. Kanske r de bda stt att frklara vrlden, men du hittar inga filosofer som sitter fast i en och samma bok. Det r ju drfr man sger en "filosofisk skola", just fr att man frhller sig till sina teorier och hur de klarar sig nr de testas. Hller inte en teori fr man frkasta den eller fixa den. Det r en process.

Nr du sger att koranen/islam liknar vetenskap, lter det frvirrande. Filosofi och vetenskap kan betyda mnga olika saker. Antingen kan det vara en kropp av litteratur man refererar till, eller ocks r det en (isr om man pratar vetenskap) srskilt metod. Islam har inget att gra med vetenskaplig metod.

Det har funnits mnga muslimska filosofer (och teologer) och vetenskapsmn, men att koranen kan tolkas r allts inget argument fr att den r (bra) filosofi.

Slutligen vill jag sga att det r problematiskt att frhlla sig till islam istllet fr koranen. Koranen r ett verk, islam r ett kulturellt fenomen. Men det r allts svrt att diskutera religion som det faktiskt r med en religis, d de tenderar att se vrlden teologiskt, och inte antropologiskt. Man mste g med p fr mycket "skit" fr att fra en diskussion. Det finns ingen "neutral" mark. Och dessutom r det inte respektlst mot "islam" att hvda att koranen r skrplitteratur. Att ngot r skrp frutstter att man undersker det utifrn ett visst perspektiv. Nr Seburo kallar koranen skrp, s vrderar han verkets filosofiska vrde. Du stllde sjlv frgan, s det verkar mer respektlst att vgra debatdeltagare att f fotfste. Eller du kanske missionerar?
Citera
2011-01-16, 21:01
Medlem
Jesus,mohammed,Zarahustra,indianerna och andra religsa grundare var filosofer i grunden(Religion och filosofi r ett).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in