• 1
  • 2
2011-01-15, 23:55
Medlem
Rahullahs avatar
Jag kan ibland när jag läser koranen känna en "filosofisk" känsla över det hela, allting känns perfekt och är ämmat för en perfekt livsstil. Jag finner inre frid och mening med livet när jag läser guds verk.

Kan detta "räcka" som kriterium för att se koranen som ett filosofiskt verk?
Citera
2011-01-16, 00:03
Medlem
Du på avataren eller?

Och din fråga är väldigt subjektiv... Vissa ser koranen som filosofisk, andra inte.
Citera
2011-01-16, 00:19
Medlem
Nej koranen är epistemologiskt auktoritär och har inget med filosofi att göra. Det är skräplitteratur.
Citera
2011-01-16, 00:21
Medlem
Rahullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Nej koranen är epistemologiskt auktoritär och har inget med filosofi att göra. Det är skräplitteratur.

ganska lätt att vara respektlös mot islam här på internet va?

Topic: finns det några filosofiska "regler" för vad som är filosofi? varför kan inte religion vara inblandat?
Citera
2011-01-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rahullah

Du menar att i verkligheten hade man slagit ner mig?

Citat:
Topic: finns det några filosofiska "regler" för vad som är filosofi? varför kan inte religion vara inblandat?

Ja, bland annat kan filosofi inte vara epistemologiskt auktoritär då det är en förnuftsverksamhet. Religion, åtminstone abrahamitisk, vilar på just en sådan påstådd auktoritet, och är därför irrationell.
Citera
2011-01-16, 00:31
Medlem
wootens avatar
Citat:

Ett filosofiskt objekt/idé måste enligt mig vara öppet för förändring i någon form. Det kan vara en totalrevidering eller bara en vidareutveckling. Det måste vara ett föremål för tanke och man måste kunna ifrågasätta idéerna. Koranen (så som den "brukas" av muslimer) uppfyller inga av dessa kriterier.
Citera
2011-01-16, 00:36
Medlem
Rahullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ett filosofiskt objekt/idé måste enligt mig vara öppet för förändring i någon form. Det kan vara en totalrevidering eller bara en vidareutveckling. Det måste vara ett föremål för tanke och man måste kunna ifrågasätta idéerna. Koranen (så som den "brukas" av muslimer) uppfyller inga av dessa kriterier.

Fel. Det finns likamånga tolkningar av koranen som det finns muslimer världen över.
Citera
2011-01-16, 00:40
Medlem
wootens avatar
Citat:
Fel. Det finns likamånga tolkningar av koranen som det finns muslimer världen över.
There we go. Och du tycker detta ökar koranens (din tolkning av den) trovärdighet?
Senast redigerad av wooten 2011-01-16 kl. 00:43.
Citera
2011-01-16, 00:47
Medlem
Rahullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
There we go. Och du tycker detta ökar koranens (din tolkning av den) trovärdighet?

Koranen har mer likheter med vetenskapen än filosofi.
Citera
2011-01-16, 00:55
Medlem
wootens avatar
Citat:
Koranen har mer likheter med vetenskapen än filosofi.
Och detta var ett svar på??? Pratar du med mig?
Citera
2011-01-16, 00:56
Medlem
Citat:
Jag kan ibland när jag läser koranen känna en "filosofisk" känsla över det hela, allting känns perfekt och är ämmat för en perfekt livsstil. Jag finner inre frid och mening med livet när jag läser guds verk.

Kan detta "räcka" som kriterium för att se koranen som ett filosofiskt verk?
Jag undrar om du vet eller förstår vad du gett dig in i, på en 'Filosofi'-tråd(?)

Den så kallade "filosofiska känslan" är mest en feltolkning av dig i någon mening.

Din förståelse av perfekt-begreppet har också en del övrigt att önska minst sagt...

Sedan, att du "finner inre frid och mening med livet när du läser guds verk", som du formulerar det -
kan nog egentligen sägas vara relaterat till annan livs-verksamhet än Filosofi över huvudtaget!

Och Koranen har ingenting egentligt sett, kontextuellt, att göra med Filosofi.

Citat:

Återigen, sålunda, denna respektlöset mot begreppet Respekt etc., genom ett fel- alternativt överanvändande av detta begrepp. Vad jag även menar är att det blir något oseriöst att mer eller mindre omgående (p)åberopa detta med Respekt i en avsedd retorisk, och om så säges: filosofisk!, konversations-kontext.

Och Ja, på ett slags dylikt sätt, mest hela tiden, "finns det" s.k. "filosofiska regler för vad som är filosofi" just;
religion etc. är en Annan disciplin och typ av verksamhet.
Senast redigerad av Metonymen 2011-01-16 kl. 01:20.
Citera
2011-01-16, 01:17
Medlem
Ett ämne såsom 'Koranen och filosofi' (och av någon märkvärdig anledning filosofi med litet f då...), med den diskursivitet som trådstartaren slår an, har alltså ingenting med 'Filosofi' att göra som sådant.

Trådstartarens så kallade Ämne hör hemma i 'Religion', 'Recitations-Politik', 'Textberättelse-ideologi' eller liknande, och som där, då, med fördel utövas av mer eller mindre religiösa memorerings-tekniker...

'Filosofi' däremot har allestädes närvarande ontologiska inslag av att man i mångt och
mycket om-prövar begreppen i en form av icke-vetenskaplig tes-dialektik etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in