• 1
  • 2
2011-01-15, 23:55
Medlem
Rahullahs avatar
Jag kan ibland nr jag lser koranen knna en "filosofisk" knsla ver det hela, allting knns perfekt och r mmat fr en perfekt livsstil. Jag finner inre frid och mening med livet nr jag lser guds verk.

Kan detta "rcka" som kriterium fr att se koranen som ett filosofiskt verk?
Citera
2011-01-16, 00:03
Medlem
Du p avataren eller?

Och din frga r vldigt subjektiv... Vissa ser koranen som filosofisk, andra inte.
Citera
2011-01-16, 00:19
Medlem
Nej koranen r epistemologiskt auktoritr och har inget med filosofi att gra. Det r skrplitteratur.
Citera
2011-01-16, 00:21
Medlem
Rahullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Nej koranen r epistemologiskt auktoritr och har inget med filosofi att gra. Det r skrplitteratur.

ganska ltt att vara respektls mot islam hr p internet va?

Topic: finns det ngra filosofiska "regler" fr vad som r filosofi? varfr kan inte religion vara inblandat?
Citera
2011-01-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rahullah

Du menar att i verkligheten hade man slagit ner mig?

Citat:
Topic: finns det ngra filosofiska "regler" fr vad som r filosofi? varfr kan inte religion vara inblandat?

Ja, bland annat kan filosofi inte vara epistemologiskt auktoritr d det r en frnuftsverksamhet. Religion, tminstone abrahamitisk, vilar p just en sdan pstdd auktoritet, och r drfr irrationell.
Citera
2011-01-16, 00:31
Medlem
wootens avatar
Citat:

Ett filosofiskt objekt/id mste enligt mig vara ppet fr frndring i ngon form. Det kan vara en totalrevidering eller bara en vidareutveckling. Det mste vara ett freml fr tanke och man mste kunna ifrgastta iderna. Koranen (s som den "brukas" av muslimer) uppfyller inga av dessa kriterier.
Citera
2011-01-16, 00:36
Medlem
Rahullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ett filosofiskt objekt/id mste enligt mig vara ppet fr frndring i ngon form. Det kan vara en totalrevidering eller bara en vidareutveckling. Det mste vara ett freml fr tanke och man mste kunna ifrgastta iderna. Koranen (s som den "brukas" av muslimer) uppfyller inga av dessa kriterier.

Fel. Det finns likamnga tolkningar av koranen som det finns muslimer vrlden ver.
Citera
2011-01-16, 00:40
Medlem
wootens avatar
Citat:
Fel. Det finns likamnga tolkningar av koranen som det finns muslimer vrlden ver.
There we go. Och du tycker detta kar koranens (din tolkning av den) trovrdighet?
Senast redigerad av wooten 2011-01-16 kl. 00:43.
Citera
2011-01-16, 00:47
Medlem
Rahullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
There we go. Och du tycker detta kar koranens (din tolkning av den) trovrdighet?

Koranen har mer likheter med vetenskapen n filosofi.
Citera
2011-01-16, 00:55
Medlem
wootens avatar
Citat:
Koranen har mer likheter med vetenskapen n filosofi.
Och detta var ett svar p??? Pratar du med mig?
Citera
2011-01-16, 00:56
Medlem
Citat:
Jag kan ibland nr jag lser koranen knna en "filosofisk" knsla ver det hela, allting knns perfekt och r mmat fr en perfekt livsstil. Jag finner inre frid och mening med livet nr jag lser guds verk.

Kan detta "rcka" som kriterium fr att se koranen som ett filosofiskt verk?
Jag undrar om du vet eller frstr vad du gett dig in i, p en 'Filosofi'-trd(?)

Den s kallade "filosofiska knslan" r mest en feltolkning av dig i ngon mening.

Din frstelse av perfekt-begreppet har ocks en del vrigt att nska minst sagt...

Sedan, att du "finner inre frid och mening med livet nr du lser guds verk", som du formulerar det -
kan nog egentligen sgas vara relaterat till annan livs-verksamhet n Filosofi ver huvudtaget!

Och Koranen har ingenting egentligt sett, kontextuellt, att gra med Filosofi.

Citat:

terigen, slunda, denna respektlset mot begreppet Respekt etc., genom ett fel- alternativt veranvndande av detta begrepp. Vad jag ven menar r att det blir ngot oserist att mer eller mindre omgende (p)beropa detta med Respekt i en avsedd retorisk, och om s sges: filosofisk!, konversations-kontext.

Och Ja, p ett slags dylikt stt, mest hela tiden, "finns det" s.k. "filosofiska regler fr vad som r filosofi" just;
religion etc. r en Annan disciplin och typ av verksamhet.
Senast redigerad av Metonymen 2011-01-16 kl. 01:20.
Citera
2011-01-16, 01:17
Medlem
Ett mne ssom 'Koranen och filosofi' (och av ngon mrkvrdig anledning filosofi med litet f d...), med den diskursivitet som trdstartaren slr an, har allts ingenting med 'Filosofi' att gra som sdant.

Trdstartarens s kallade mne hr hemma i 'Religion', 'Recitations-Politik', 'Textberttelse-ideologi' eller liknande, och som dr, d, med frdel utvas av mer eller mindre religisa memorerings-tekniker...

'Filosofi' dremot har allestdes nrvarande ontologiska inslag av att man i mngt och
mycket om-prvar begreppen i en form av icke-vetenskaplig tes-dialektik etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in