Jag har tagit bort 3/4 visdomständer, dom två i överkäken gick smidigt hos tandläkaren, den ena tog max 5sek, båda kostade runt 500kr att ta bort
I underkäken har jag tagit bort den högra, och det gjorde jag på sjukhuset då tandläkaren ansåg att en nerv låg för nära roten på tanden, så han ville inte riskera något, det tog kanske 5-10min, och då var tanden av i höjd med tandköttet (visdomständer har en tendens att gå sönder och bli typ svarta), detta kostade 1000 eller 1500, minns inte riktigt.
Nu har jag den sista tanden kvar som också är helt av, och det ilar en del när jag dricker kallt :/ skall ta bort den snart.
Min tandläkare förklarade för mig att rötterna på visdomständerna i överkäken är väldigt små, därför går dom oftast lättast att slita ut, underkäken är värre, en polare till mig fick opererad ett bra tag och var helt misshandlad i käften och halva ansiktet var svullet på honom efteråt.
Allt beror på hur rötterna ser ut, har du små "raka" rötter går det smidigt, annars får du problem