• 1
  • 2
2011-01-15, 21:22
Medlem
Hej, ny här men jag hoppas jag gör rätt.
Jag sitter som ordförande i en nybildad brf, vi är tre personer i styrelsen och står nu inför att ta ut ett arvode för ombildningsperioden.

Någon som har någon fakta på hur man brukar dela upp detta?
t.ex procent för ordförande, sekreterare samt den som ansvarar för handkassa.
Det är alltså tre poster -> ordförande med kort till handkassa
->sekreterare med kort till handkassa
-> styrelseledarmot.

Citera
2011-01-15, 21:32
Medlem
Är väl lite beroende på hur föreningen ser ut, hur mycket arbete som man får lägga ner osv.
Citera
2011-01-15, 21:37
Medlem
0 :-, alternativt en styrelsemiddag. En ersättning som faktiskt motsvarar nedlagt arbete är inte bruklig.
Citera
2011-01-15, 22:29
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMarket
0 :-, alternativt en styrelsemiddag. En ersättning som faktiskt motsvarar nedlagt arbete är inte bruklig.

? Vet åtminstone en person som får 600 spänn och en middag per styrelsemöte.
Citera
2011-01-15, 22:38
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMarket

Jag sitter i en Brf-styrelse och det samlade arvodet är två basbelopp som sedan fördelas inom styrelsen efter arbetsinsats och ansvar. Jag tror att det är hyfsat vanligt, åtminstone i större föreningar (vår förening har drygt 150 lägenheter).
Citera
2011-01-15, 22:47
Medlem
Mulas avatar
Många kör så att styrelsen får en klumpsumma att fördela på eget bevåg inom styrelsen. Man brukar väl ge ordf lite extra eftersom denne har ett visst juridiskt ansvar också.
Summorna är väl så mycket som ni vågar klämma era medlemmar på utan att de börjar klaga
Citera
2011-01-16, 01:45
Medlem
Bubas avatar
i min Brf får vi 14000 per år som ledamot och ordf, vice ordf och sekreteraren får 24000..
det är för 12 ordinarie mötet per år. All övrig tid utöver mötena får vi 250 kr timmen för.
94 lägenheter har vi.
Citera
2011-01-16, 11:35
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buba
i min Brf får vi 14000 per år som ledamot och ordf, vice ordf och sekreteraren får 24000..
det är för 12 ordinarie mötet per år. All övrig tid utöver mötena får vi 250 kr timmen för.
94 lägenheter har vi.

Det är ju 583 resp 1000 kr i timmen baserat på att ett möte tar två timmar!? Och sen 250 kr i timmen i övrigt. Det är ju ett förtroendeuppdrag det handlar om, inte ett vanligt jobb. Hade det varit en förening jag hade varit med i hade jag fått er avsatta snabbare än fort. Det finns ingen styrelseledamot i en BRF-styrelse som utför arbete motsvarande 583 kr i timmen på ett vanligt styrelsemöte.

/T
Citera
2011-01-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buba
94 lägenheter har vi.

Vilken Brf är detta? Tur man inte bor där i alla fall...

Som TeEsEr säger; hade sett till att ni blev avsatta "snabbare än fort" ...
Citera
2011-01-16, 13:36
Medlem
DennisOlofs avatar
Tja, den här listan säger nog allt.

http://hotpot.se/hsb-arvode-styrelse-per-lgh.htm

Bara jämföra, kan användas som underlag också om folk klagar för att påvisa vilka nivåer som är rimliga.
Citera
2011-01-16, 14:34
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är ju 583 resp 1000 kr i timmen baserat på att ett möte tar två timmar!? Och sen 250 kr i timmen i övrigt. Det är ju ett förtroendeuppdrag det handlar om, inte ett vanligt jobb. Hade det varit en förening jag hade varit med i hade jag fått er avsatta snabbare än fort. Det finns ingen styrelseledamot i en BRF-styrelse som utför arbete motsvarande 583 kr i timmen på ett vanligt styrelsemöte.

/T

Ja, det där lät väldigt högt. Speciellt i en så pass liten förening. Annars är det ju väldigt olika hur mycket jobb det är i styrelsen. Exempelvis där mina föräldrar bor är det en väldigt stor förening, så pass stor att de har heltidsanställd kanslipersonal. Där jag bor får vi sköta korrespondens, svara på frågor, fixa vissa enklare grejer som stopp i sopsystemet och liknande. Där har de folk som sköter sånt, uppdaterar hemsidan etc. Så trots storleken är arvodena inte så rasande mycket högre än här.
Citera
2011-01-16, 17:35
Medlem
I min brf har styrelsen 15.000 per år att dela upp mellan sig, just nu är dem 4 personer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in