Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Jag påmindes av den här tråden idag, när jag besökte min mamma. Hon berättade att när hon kom till Sverige på slutet av 1960-talet, så menade hennes väninna att det var trashigt att dricka mjölk till maten (något som var det naturliga på finska landsbygden där min mamma växte upp). Nej, Coca Cola skulle det vara. Vad säger ni om det? Är det trashigt att dricka mjölk istället för Coca Cola till maten? Eller har modet återigen svängt?
Jag kan inte skaka av mig misstanken att det är ett tecken på själslig fattigdom att ständigt bedöma en själv och andra utifrån konsumtionsmönster istället för utifrån handlingar, prestationer och personliga egenskaper.
Märkligt påstående av både dig och din mors väninna. Finland har fler laktosintoleranta än Skandinavien så nog har det druckits - och dricks - mera mjölk i Sverige än i den fd östra rikshalvan.
Idag är läsk med alla sina kända hälsorisker någonting som på vardagar bara återfinns på köksbordet i sk ”trashiga” hem.
Begreppet syns alltför brett här på forumet. Det finns gott om folk som sköter sig på alla sätt och vis men som saknar ”god smak” vad gäller inredning, kultur, utseende etc. Är dessa verkligen WT?