Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
Man måste skilja på "Äkta" White trash, och lägre medelklass-svensson och vanliga svensson.
Tre kategorier:
- Medelsvensson har två bilar, åker till Cos eller Thailand nån gång om året, eller vartannat. Ungarna har fet jobbdator och pappa och mamma sparar åt barnen som får pengar när dom blir 18. Man har en ekonomisk buffert och gillar "På Spåret" och Henning Mankell. Barnen spelar fotboll elelr hockey. Föräldrarna engagerar sig i barnens idrottsförening. Ser gärna på CSI eller nån härlig rulle med Denzel Washington under lördagskvällens "mys"
- Lägre medelklass-medelsvensson: Man har en bil. Mamma jobbar som vårdare. Pappa på bilmontering. Sonen heter Richard eller Sebastian eller Alex.
Man äter gärna hela familjen på macdonalds för att ha det lite festligt, och på semestern blir pappa, som har en fin ansad mustasch, berusad på fester i grannskapet. När det är kräftskiva med grannarna bråkar alla alltid, och nån är otrogen. Pappa ogillar invandrare men är också laglydig och "ärlig", han blir arg över "fiffel och båg" och anser att "man ska göra rätt för sig". Det finns alltid chips hemma.
- Äkta white trash:
Man äger inte sitt hus, utan hyr ett hus som ligger en bit utanför stan, nästan på landet.
Man har betalningsanmärkningar, och kan inte få lån - och har därför "ramlat utanför" systemet lite.
Huset är i renoveringsbehov, och det ligger barnleksaker över tomten och tomma ölburkar.
Pappa Kenny är liten och mager och har mustasch, och gillar hårdrock och sprit, mamma solbränd och bystig med Lili& Sussie-frisyr.
Pappa Kenny är lite bizarr, han är fd tjackpundare och indragen i en amatörradiogrupp bestående av whiplashskadade nazister.
Han har sina ideer, och bodde fem år i USA. Sen var det nånting, sen satt han i fängelse ett tag.
Nu är han sammanbiten och tatuerad, och röker hasch och dricker bira med en kille som heter Börje.
Börje är 37 år , borderline och drömde som ung att gå med i franska främlingslegionen, hamnade i slagsmål med överordnade, drog kniv och flydde tills verige.. Han flyttade sedan till bohuslän och blev rättshaverist. Det sägs att han haft samlag med en gris.
Mamma Christel har ljus sjungande och lite gnällig röst, och hon är kanske kanske aningen utvecklingsstörd, på gränsen, men inte tillräckligt för att få gå i särskolan.
Hon har fått sparken från flera jobb pga att hon "varit för orginell" som hon säger, och arbetstränar för att få jobb på Samhäll. Christel har kronisk värk i handlederna , klär sig ofta i rosa cykelbyxor och har infektion i fittan.
Under fyllorna så blir hon promiskuös och ligger med sina tonårspojkars kompisar. Hon drömmer om att starta en affär som säljer t orkade blommor.
Kulturellt är det mest fyllor med vänner framför melodifestivalen, alternativt nån inspelad chuck norris-rulle på VHS för pappa. Chuck och Dolph är pappas kulturfavoriter.
Familjens tre tonårssöner Leonard, Torbjörn och Ozzy är alltid klädda i addidasbyxor och keps, de är gränslösa och sätter skräck i sina skolkamrater, har hotat studierektorn med machete.
Två av dem delar cigg med sin farsa, den tredje snusar.
De går in och ut ur huset när som helst på dygnet och mamma och pappa tycker dom är "fina killar"
---
EDIT: PS. Alla kategorierna har en plastma-tv.
Klockrent beskrivet!
Märk väl, Sverige och svenskarna är bara 2-3 generationer ifrån bondesamhället. För mig som kommer från en frälsebakgrund, ser detta mycket tydligt.
Skrapar man på ytan så är 90% av svenskarna fortfarande bondläppar. Dessa kan man dock kategorisera upp. Jag tycker att sEBbe85 gjort det på ett förtjänstfullt sett.
Jag har inget emot många hedersmän av denna bakgrund men vissa kategorier som just WT, resande, blattar, kriminella etc, finner jag direkt motbjudande. I dessa fall har jag mycket mer gemensamt med utländska fränder i Storbritannien, Tyskland, Österrike, Italien, Frankrike m fl än svenskar med tvivelaktig bakgrund.
Här slår värdegrunderna och bakgrunden igenom nationsgränserna.
Kanske hör detta till en annan tråd men min samhörighet med släktingar som är godsägare i Tyskland och Danmark är mycket större än med de individer man kan stöta på ibland på sk marknader i Sverige. Brrr....