-att vägra förstå/inte kunna förstå att det finns människor som har andra åsikter, attityder, sociala normer och levnadsmönster än deras egen närmiljö. Struntar i om deras handlingar och yttranden påverkar andra individer negativt, alltså vad man kan kalla en antisocial personlighetsstörning eller sociopatiskt beteendemönster. Väldigt typiskt WT att sakna respekt för sina medmänniskor. Ordet corrupt (depraverad, moraliskt fördärvad) används tydligen som minneshjälp:
C - cannot follow law
O - obligations ignored
R - remorselessness
R - recklessness
U - underhandedness
P - planning deficit
T - temper
(
http://en.wikipedia.org/wiki/Antisoc...ality_disorder)
Exempel: jag och några polare satt och festade i en villaträdgård. Då dyker några WT-light element från bekantskapskretsens yttre periferi upp. Vi hade en bandspelare med oss och lyssnade på musik, icke-WT musik visade sig. I stället började gästerna spela sina medtagna cd-skivor med NS, WP eller vad man skall kalla det. Alltså Dirlewanger, Landser och annat skit - på full volym. Tilltaget uppskattades inte, något som WT inte förstår. Samma sak har skett upprepade gånger, bla på en fest där lägenhetsinnehavarens närvarande flickvän är av icke-europeisk härkomst. De kan inte, vill inte, tänka utanför sina egna referensramar och föreställningsvärld. Begriper helt enkelt inte att de allra flesta människor ogillar den typen av musik.
-att inte kunna/inte vilja anpassa sig till nya omgivningar och främmande sociala situationer.
Exempel: om jag, mot förmodan, skulle hamna på fest hemma hos en raggare så accepterar jag omgivningen och gör mitt bästa för att smälta in: jag snackar skit om invandrare, dricker HB, röker inomhus och diskuterar vilken mopar motor som egentligen är den bästa ur trimningssynpunkt. Hamnar jag i en diskussion med en lesbisk anarkistpunkare på en festival anpassar jag mig till den situationen. Jag menar inte att man inte ska stå för det man själv tycker. Så klart skall man stå upp för sina åsikter, men samtidigt läsa av situationen och vara steget före genom att fundera på vilka konsekvenser ett visst uttalande eller en handling kan resultera i. Sånt fattar inte WT.
-att inte kunna skilja mellan subjektiva åsikter och mer eller mindre objektiva/vedertagna fakta
Exempel: jag har haft långa och fruktlösa "debatter" med WT angående ljudkvalitet på mp3 kontra cd/sacd. WT-människor är övertygade om att mp3-formatet låter minst lika bra som en sacd-spelare för x tio tusen kr. De kan inte för sitt liv inse att det är en sak att inte bry sig om skillnaden i ljudkvalitet, en annan att hävda att det inte finns någon skillnad. Det är som att jag skulle, med stort och myndigt allvar, hävda att en Harley Benton SG gitarr för 1000 kr är minst lika bra som en riktig Gibson SG för det tiodubbla. Inse för h-e skillnaden mellan fakta och åsikter!
-40+ män som bär jeansjacka
-män äldre än 20 som förvarar plånboken i bakfickan, allra helst en plånbok i mc-stil med tillhörande tuff kedja
-anse att kändisskap som sådant har ett mycket stort egenvärde. Spelar ingen roll vad man gjort, bara man blir KÄND och BERÖMD