2007-01-07, 01:24
Medlem
Ockelbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kharma
Är det bara jag eller ger inte tjejen i Telia-reklamen galet mycket WT-vibbar.

Nja, jag tycker snarare att det är vanligt Svensson beteende.
Citera
2007-01-07, 01:50
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Antagligen samma sak som whigger...
Nej, det är inte samma sak. En white nigger är en vit som har ett simpelt arbete, alltså ett arbete som inte kräver några speciella kunskaper och inte har någon prestige.
(Bomullsplockare )
Citera
2007-01-07, 02:04
Medlem
pettson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Skall man gå efter den här tråden så finns det inte en människa i hela jävla Sverige som inte är white trash.

Tillägg: fotbolls-"huliganer" och firmamedlemmar är klockrena white trashare. Lågutbildat drägg som super sig fulla på vardagar bara det är match.

Må så vara, men dom super inte bara, knark är också vanligt i dessa kretsar, är det så WT? Också har dom lite sjystare kläder än WT-människorna
Citera
2007-01-07, 02:14
Medlem
pettson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz
http://www.expressen.se/index.jsp?a=807862

Britter

Det är bara att slå upp tv-tablån och kolla på kanal tre, fyra eller fem vilken dag som helst.
Nästan varje dag är det en dokumentär som heter "Hjälp jag blev mamma vid 12 års ålder",
"Varför får jag inte gifta mig med min katt?", "Hur fan hade staten tänkt ta hand om mig och min kropp på 500kg" samt "Kaka söker maka, jag är 48 år och måste gå runt med blöja"
Vilket land kommer samtliga dokumentärer ifrån? Just det, Storbrittanien.

Britterna har gått ner sig rejält, den ungdomskultur som kan liknas vid fjortiskulturen i Sverige är chavs, en forma av fjortisar som springer runt i träningsoveraller och slås typ, riktigt jävla Whitetrash enligt mig

http://www.chavscum.co.uk/
Citera
2007-01-07, 05:48
Medlem
White trash för mig är
- Att heta Robin
- Killar som färgar håret
- Ha många gammla bilar på gården där hemma
- Åka runt i husvagn och parkera på camping och sedan bo där hela sommaren istället för att åka vidare till fler ställen.
- Åka till Tyskland och handla skitöl
- Festa var helg med grannarna
- Skryta på jobbet om hur han knullar kärringen där hemma
- Läsa lisa marklund eller Jan Guillou och kalla sig "kulturellt allmänbildad"
- Få all sin "allmänbildning" från TV3 nyheterna eller Expressen
- Klä sig i rosa skjorta

Säljarna på Hästveda marknad är riktiga white trash, den sorten som sitter och röker i bilen medans hans Thailänska fru står och säljer glasögon och T-shirts
Citera
2007-01-07, 13:06
Medlem
CaptainBloods avatar
Kul tråd, men med alla dessa definitioner och karaktärsdrag av WT som florerar här så är det väl en omöjlighet att inte majoriteten av Sveriges befolkning redan är inringad.

Nåväl, enligt mig är de flesta inom dessa flockar medlemmar av trasproletariatet och har ytterst sällan en månadslön överstigande 20 000 kr. Det största av hanarnas gemensamma intresse är bilar och den främsta ögonstenen är för många en bil av amerikansk modell, årgång 60-79. Honorna är ofta arbetslösa men även om de arbetar så är deras främsta uppgift att passa barnen och laga maten till hanen. Generellt är denna mat lättlagad och näringsmässigt obalanserad åt det fetare hållet.

Ett annat gemensamt särdrag för de flesta WT är ointresset för kultur, utbildning, motion och inte minst mode vilket gör det enkelt att känna igen en WT.

Inte inom någon annan samhällsgrupp är bruket av cigaretter och snus lika utbrett som hos WT och inte heller som de flesta delgivit bruket av smuggelöl och sprit. Baserat på mina fördomar så är det även, tillsammans med invandrarligor, WTs som ligger bakom de flesta brott som inte kräver någon djupare planering eller skicklighet.

Tillförklaring av sin ambitionslöshet och oförmåga att sträva uppåt är de flesta WTs starkt förankrade i botten av samhället och bland hanarna är det mycket uppskattat med ett industri- eller verkstadsjobb. Honorna i sin tur återfinns ofta inom samma yrkesområden som hanarna även om exempelvis kassabiträde vid en mack eller grillkiosk är vanligt förekommande. Den röda tråden är oljan, där det i någon form finns olja finns det i regel en WT.
Citera
2007-01-07, 20:06
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Såvitt jag vet kommer uttrycket från amerikanska södern och användes så tidigt som första hälften av 1800-talet. Iaf används uttrycket i "Borta med vinden", som ju utspelar sig under inbördeskriget. "Poor White Trash" var uttrycket för fattiga vita som inte hade råd med svarta slavar.

Nuförtiden används ofta "Trailer Park (White) Trash" om de som inte har råd att bo i hus och istället bor på camping.
Tack för svaret. Kanske borde jag utveckla min fråga lite. Både termen och personerna existerade de facto även längre tillbaka. En intressant fundering tycker jag är att fundera över hur den svenska "whitetrash-representanten" från 1950-talet skiljer sig från den idag.
Citera
2007-01-08, 00:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Min far växte upp i glesbygden på 50-talet. När han berättar om förr beskriver han WT-heaven. Hembränt i dunkar, rallyn på grusvägar där man kvaddade bilen på skog, fyllkörning (körkort frivilligt), slagsmål med kniv på dansbanor etc. I varje by fanns det en handfull ungar som så småningom skjutsades i väg till universiteten i storstäderna. De kallades av de andra barnen för "fröknar" på grund av sin brist på "manlighet".

Det som verkar skilja är väl det att den som växte upp på landsbygden inte hade tillgång till "finare" kultur än den som fanns på närmaste Domus-varuhus. Media var ganska outvecklat, och det verkar inte ha funnits några direkta subkulturer att tala om. Alla gillade Elvis och Sven-Ingvars. Biografen visade bara en film (för det fanns bara en salong!). Alla gick till folkets park.

Jag tror att WT är de som dröjer kvar; de som inte omfanmar moderniteten utan praktiskt taget lever 50-talslivet fortfarande. De väljer inte - de tar det som blir kvar. En ofrivillig subkultur helt enkelt (och där skiljer sig WT från raggarkulturen). Jag tror det är därför WT ofta gör anspråk på att representera någon sorts ursprunglig folklighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Tack för svaret. Kanske borde jag utveckla min fråga lite. Både termen och personerna existerade de facto även längre tillbaka. En intressant fundering tycker jag är att fundera över hur den svenska "whitetrash-representanten" från 1950-talet skiljer sig från den idag.
Citera
2007-01-08, 03:31
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Riktigt WT är att ge fyverkerierna till barnen. Alla sorts åldersgränser, restriktioner och förbud tycker man är "mesiga" och onödiga.

Som någon sagt tidigare så är hela Flashback väldigt WT;

-piratdekodrar
-porrfilm
-fildelning
-fildelning av porrfilm
-acceptans för "världens äldsta yrke" som egentligen är maskerad fascination
-främslingsfientlighet/"muslimbashing"
-upplevelse av inskränkt yttrandefrihet / prat om "PK-maffian"
-känsla av utanförskap pga obekväma åsikter - egentligen social fobi och svårigheter att hantera konflikter
-vuxenlek på farliga platser ("urban exploration")
-vapenintresse
-tatueringsintresse
-ett aldrig sinande intresse för Knutby-historian
-"lättsamt" förhållningssätt till droger och mediciner

Så varför gå över ån efter vatten? Vi sitter mitt i smeten.

Vilket får mig att undra, vad gör du här då?
Citera
2007-01-08, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaResistance
Vilket får mig att undra, vad gör du här då?
han kanske helt enkelt gillar WT
Citera
2007-01-08, 10:25
Medlem
JEzuss avatar
Tycker mer det pratas om raggarkulturen i inläggen ovanför, inte alls samma sak!

mvh
Citera
2007-01-08, 10:53
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar Tengil
han kanske helt enkelt gillar WT

Vilken subkultur hör man till om man gillar/ser upp till WT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in