2011-01-15, 20:47
Medlem
Stiftzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacuuben
Däremot har jag testat på hockey på fritiden men självklart inte på hög nivå.

Då tycker jag inte du ska säga något heller. Har själv både givit, och tagit emot några extremt hårda open ice tacklingar.

Efter den senaste tacklingen jag fick ta emot, kunde jag inte resa mig upp förens efter 10-20 sekunder då det snurrade härligt innanför hjälmen.

Kan ju referera till detta klippet: http://www.youtube.com/watch?v=RMIAWYiQUpM

Skulle vilja se detta i handboll. När jag sett det så återkommer jag till denna tråden.
Senast redigerad av Stiftz 2011-01-15 kl. 21:00.
Citera
2011-01-16, 01:05
Medlem
VonRofs avatar
Ja men utan skydd i hockeyn skulle folk dö som flugor, så att ta det argumentet känns ändå lite b.

http://www.youtube.com/watch?v=4MKtA...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=wAFGz...eature=related
Senast redigerad av VonRof 2011-01-16 kl. 01:08.
Citera
2011-01-16, 02:23
Medlem
funerals avatar
Hockey är givetvis hårdast, dock är målvakterna i handboll 10 ggr hårdare än hockeymålvakter......nästan i klass med isracingåkare
Skulle kunna nämna bandymålvakter oxå men dom får ju endast 1 skott av 10 på sig
Citera
2011-01-16, 03:04
Medlem
Azaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POTATISHACKAN
Har en hockeyspelare någonsin tagit en tackling utan att först klätt på sig en massa fjolliga skydd? Handboll är som amerikanskt fotboll.

Intressant liknelse med tanke på att amerikanska fotbollsspelare (det är en riktigt hård idrott för övrigt) också är täckta med "fjolliga" skydd...

Handboll kan vara riktigt hårt, har själv spelat i en massa år när jag var yngre, men du har helt klart hårdare smällar i hockey. Jag skulle personligen hellre springa in i en hård block i handboll än att bli tacklad av Kronwall.

Fast å andra sidan vet ju alla att MMA är den hårdaste sporten...
Citera
2011-01-16, 13:00
Medlem
Sopels avatar
Jag förstår inte alla som försvarar sina "fjollsporter" (typ innebandy, handboll etc) genom att säga att man har en massa skydd i hockey? Det finns en anledning till att man har skydd i hockey. Tänk er en sån här utan skydd. Kan även tillägga att jag har spelat både innebandy och hockey och hockey gör betydligt ondare, trots alla skydd.

Både själva spelet och spelarna är betydligt hårdare i hockey. Duncan Keith fick 7 tänder utslagna under förra slutspelet, han är inte känd för att vara någon särskild tuffing, men han kom tillbaka när det hade slutat blöda och spelade klart matchen. Det skulle jag vilja se hända i handboll.

Nog vet jag att det kan smälla en hel del i handboll, likaså i innebandy och även i basket. Men ingen av dem mäter sig med hockeyn.
Citera
2011-01-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopel
Jag förstår inte alla som försvarar sina "fjollsporter" (typ innebandy, handboll etc) genom att säga att man har en massa skydd i hockey? Det finns en anledning till att man har skydd i hockey. Tänk er en sån här utan skydd. Kan även tillägga att jag har spelat både innebandy och hockey och hockey gör betydligt ondare, trots alla skydd.

Både själva spelet och spelarna är betydligt hårdare i hockey. Duncan Keith fick 7 tänder utslagna under förra slutspelet, han är inte känd för att vara någon särskild tuffing, men han kom tillbaka när det hade slutat blöda och spelade klart matchen. Det skulle jag vilja se hända i handboll.

Nog vet jag att det kan smälla en hel del i handboll, likaså i innebandy och även i basket. Men ingen av dem mäter sig med hockeyn.

Det kan nog ha och göra med att hockeyspelare alltid ska påpeka hur fjolliga alla andra sporter är Spelar själv bandy där man murar för skott i 200km/h, målvakterna bryter fingrar och handleder, spelare fortsätter trots brutna näsben osv, men vi är tydligen isballerinor Skulle man tillåta tacklingar i bandy skulle spelare slå ihjäl sig varje säsong då man har högre fart och mindre skydd än i hockey.

Handboll känns dock som en betydligt tuffare sport än innebandy. Innebandy är gympa, uppdragna strumpor, peter jihde-frisyrer etc...
Senast redigerad av demaistre1753 2011-01-16 kl. 13:31.
Citera
2011-01-16, 14:44
Medlem
leznacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonRof
Klartsomfan att hockey är hårdare än en random tjejsport.
Ställ dig som linjespelare i en handbollsmatch så får vi se hur mycket tjejsport du anser att det är.
Jag kan tillägga att som målvakt tar du mot skott från 6 m där bollen kommer med 125-150 km/h med endast ett susp som skydd

sen anser jag att det går inte att jämföra hockey och handboll på det sättet, det är olika sporter och iom det olika förutsättningar
Citera
2011-01-16, 16:11
Medlem
SweTechs avatar
Handboll är en sjukt tuff sport, det är inget snack om saken men jag tror att man måste ha sett det live eller spelat själv för att förstå just hur hårt det är. Däremot har man ju ingen verklighetsförankring ifall man tror att det är hårdare och tuffare än hockey.

Hockey är en kampsport på is, en sport där 10 killar försöker smälla på varandra så hårt det bara går och i så hög fart som möjligt. Det finns mängder av youtube exempel som visar på just hur brutal en hockeytackling kan vara även om spelarna nu använder skydd

Ett tips för dom som inte vet hur det kan se ut är att googla "Tucker + Kapanen", "Lucic + VanRyn" och "Umberger +Campbell"..
Citera
2011-01-16, 16:13
Medlem
Draedons avatar
Handboll är ju en sjukt hård sport jämfört med hockey. Tänk er själva att jogga runt i shorts och leka med en boll, sedan stå på rad och knuffas lite framför mål. Det är en riktigt tuff sport, hockey är ingenting i jämförelse.
Citera
2011-01-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftz
Då tycker jag inte du ska säga något heller. Har själv både givit, och tagit emot några extremt hårda open ice tacklingar.

Efter den senaste tacklingen jag fick ta emot, kunde jag inte resa mig upp förens efter 10-20 sekunder då det snurrade härligt innanför hjälmen.

Kan ju referera till detta klippet: http://www.youtube.com/watch?v=RMIAWYiQUpM

Skulle vilja se detta i handboll. När jag sett det så återkommer jag till denna tråden.

Hur tror du det skulle se ut om tacklingar var tillåtet i handboll?

Varför är det ens tillåtet med fega open ice tacklingar? Om sådana tacklingar hade varit tillåtna i handboll hade det ballat ur fullständigt.
Citera
2011-01-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Handboll är ju en sjukt hård sport jämfört med hockey. Tänk er själva att jogga runt i shorts och leka med en boll, sedan stå på rad och knuffas lite framför mål. Det är en riktigt tuff sport, hockey är ingenting i jämförelse.

Det där är den typiska felaktiga uppfattningen folk har om handboll. Betyder dock inte att handboll är hårdare än hockey, men det är absolut ingen fjollsport.
Citera
2011-01-19, 23:31
Medlem
Jckssns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacuuben
Hur tror du det skulle se ut om tacklingar var tillåtet i handboll?

Varför är det ens tillåtet med fega open ice tacklingar? Om sådana tacklingar hade varit tillåtna i handboll hade det ballat ur fullständigt.

Fega open ice-tacklingar?
Förklara dig gärna hur en regelrätt open ice-tackling skulle vara feg.

Håller man inte upp blicken så är inte hockey rätt sport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in