Citat:
Ursprungligen postat av Metonymen
Otaliga!
Jaså?
Sen har det nog ingenting med intelligens att göra huruvida man uppfattar dimensioner. Möjligtvis att man med hjälp av hjärnan kan konceptualisera och formulera en "högre" dimension än den tredje, men vad jag vet så har ingen någonsin lyckats och även om man lyckas så kan man inte verifiera det på något sätt. Så jag tror verkligen inte att intelligens påverkar huruvida man uppfattar dimensioner.
En varelse som är mer avancerad rent fysiskt eller som existerar i en högre dimension än våran skulle ju förmodligen kunna förstå denna dimension och se den från sitt egna perspektiv och kanske skulle tredimensionella objekt vara skuggor i deras dimension. Kanske är vi alla skuggor av någonting mer som vi inte ser? Kanske är gravitation en fysisk påverkan i det tredimensionella universumet som resultat av ett moment eller en massa i en fjärde dimension? Detta är nästan troligt, men ingenting vi kan förstå, konceptualisera eller mäta, det är förmodligen någonting vi aldrig kommer att förstå i.o.m. vi är begränsade till den tredje dimensionen.
Detta är ett oerhört intressant ämne tycker jag och någonting jag filosoferat på väldigt mycket.