• 1
  • 2
2011-01-15, 19:41
Medlem
Rent konkret i vår föreställningsvärld kan människan uppfatta tre dimensioner, längd, bredd och djup. Vi har också förmågan att förstå en fjärde dimension: tid.

Många vetenskapsmän tror att universum och hela den baletten består av många fler än de fyra dimensioner vi känner till.

Frågor:

1. Om vi kan uppfatta fyra dimensioner, finns det varelser på vår jord som kan uppfatta färre? Betyder det i så fall att ju mer intelligent en varelse är desto fler dimensioner kan varelsen uppfatta?

2. Hur kan vi "veta" att det finns fler än fyra dimensioner och vad utgörs dessa dimensioner av?
Citera
2011-01-15, 19:46
Medlem
Många djur har varken någon tidsuppfattning eller uppfattning av djup att tala om.
Citera
2011-01-15, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Rent konkret i vår föreställningsvärld kan människan uppfatta tre dimensioner, längd, bredd och djup. Vi har också förmågan att förstå en fjärde dimension: tid.
det är en definitiosnfråga... varför skulle tid vara en 'dimension'? om tid kan kallas för dimension, varför kan inte andra saker, som värme till exempel, kallas för en dimension?
Citera
2011-01-15, 19:51
Bannlyst
Bakterier lär ju inte direkt ha någon överdriven dimensionsuppfattning.
Citera
2011-01-15, 20:01
Medlem
abo142s avatar
Jag rekommenderar Carl Sagans teorier angående uppfattningen av andra dimensioner. Sök på youtube och ni skall finna.
Citera
2011-01-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det är en definitiosnfråga... varför skulle tid vara en 'dimension'? om tid kan kallas för dimension, varför kan inte andra saker, som värme till exempel, kallas för en dimension?

Ordet dimension kan betyda flera saker. Det kan vara synonymt med "enhet" och i den bemärkelsen är värme eller åtminstone grader en dimension. TS menar dock uppenbarligen dimension i betydelsen "fysisk utsträckning". Ett fysiskt föremål antar en position i fyra dimensioner, kan förflytta sig i fyra ledder (om vi inkluderar tidsresor).
Senast redigerad av xdanil 2011-01-15 kl. 20:08.
Citera
2011-01-15, 20:10
Medlem
PigerVetuss avatar
Resonemanget om fler dimensioner än fyra handlar om avancerad matematik, så kallad strängteori.

Man kan dra en parallell till den allmänna relativitetsteorin för fyra dimensioner inklusive tiden, som också är matematik med hjälp av tensorkalkyl plus vissa antaganden som identifiering av samband, t ex mellan energimomentumtensorn T och den geometriska tensorn G, vilket leder till något som matematiskt kan tolkas som krökning av rummet i närheten av massa. Sedan har man lyckats verifiera dessa teorier genom att observera ljusstrålars avvikelse i närheten av stora massor som solar.

Strängteori har man ännu inte lyckats verifiera experimentellt, och teorin är för övrigt under utveckling.

Jag tycker inte att det har med intelligens att göra hur många dimensioner man kan uppfatta med sina sinnen.
Citera
2011-01-15, 20:44
Medlem
Otaliga!
Citera
2011-01-15, 23:09
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metonymen
Otaliga!

Jaså?

Sen har det nog ingenting med intelligens att göra huruvida man uppfattar dimensioner. Möjligtvis att man med hjälp av hjärnan kan konceptualisera och formulera en "högre" dimension än den tredje, men vad jag vet så har ingen någonsin lyckats och även om man lyckas så kan man inte verifiera det på något sätt. Så jag tror verkligen inte att intelligens påverkar huruvida man uppfattar dimensioner.

En varelse som är mer avancerad rent fysiskt eller som existerar i en högre dimension än våran skulle ju förmodligen kunna förstå denna dimension och se den från sitt egna perspektiv och kanske skulle tredimensionella objekt vara skuggor i deras dimension. Kanske är vi alla skuggor av någonting mer som vi inte ser? Kanske är gravitation en fysisk påverkan i det tredimensionella universumet som resultat av ett moment eller en massa i en fjärde dimension? Detta är nästan troligt, men ingenting vi kan förstå, konceptualisera eller mäta, det är förmodligen någonting vi aldrig kommer att förstå i.o.m. vi är begränsade till den tredje dimensionen.

Detta är ett oerhört intressant ämne tycker jag och någonting jag filosoferat på väldigt mycket.
Citera
2011-01-16, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru

Kanske är gravitation en fysisk påverkan i det tredimensionella universumet som resultat av ett moment eller en massa i en fjärde dimension? Detta är nästan troligt, men ingenting vi kan förstå, konceptualisera eller mäta, det är förmodligen någonting vi aldrig kommer att förstå i.o.m. vi är begränsade till den tredje dimensionen.

Detta är ett oerhört intressant ämne tycker jag och någonting jag filosoferat på väldigt mycket.

Jag tycker det var en spännande tanke du delade med dig av, att olika fysiska aspekter av vårat upplevda universum påverkas av dimensioner som existerar men som vi inte kan förnimma, men vi kan uppfatta deras "påverkan" på oss, tex gravitationen. Men hur gör forskare och filosofer för att påvisa att det finns fler än fyra dimensioner? Vad har de för belägg?
Citera
2011-01-16, 01:05
Medlem
TebbTubbys avatar
varför ägnar ni folk er på sådana frågor som kommer/kan besvaras med vetenskap? Ägna er åt skit som inte kommer bevisas om 500 år eller så när ni filosoferar.
Citera
2011-01-16, 02:47
Medlem
bluecafes avatar
Ett pappersark kan man ju tänka sig som ett 2-dimensionellt objekt. Men vi vet att det är tredimensionellt.

Om vi kunde framställa ett objekt som verkligen var 2-dimensionellt och hålla i det, skulle det betyda att vi kan lägga hur många såna som helst på varandra, utan att de tar upp någon volym i rummet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in