• 1
  • 2
2011-01-15, 15:26
Medlem
Om jag kper en mac idag med Snow Leopard, har jag d gratis uppgraderingar av operativsystemet?

Kommer jag sen gratis kunna uppgradera till OS X Lion eller mste jag kpa det sen? Och om jag mste va kostar det typ? Eller r det som windows att jag egentligen bara kan ladda ner p olaglig vg om det vore s att jag ville?
Citera
2011-01-15, 15:28
Medlem
Cassandraas avatar
r inte det kommande Lion en uppdatering egentligen?( I det slaget att man fr kpa den) Uppgraderar gr man vl med hrdvaran, eller?
Citera
2011-01-15, 15:30
Medlem
Kakdegs avatar
Du kommer behva kpa det nya operativsystemet. Som att du behver kpa windows 7 om du har vista.
Citera
2011-01-15, 15:44
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jassja
Om jag kper en mac idag med Snow Leopard, har jag d gratis uppgraderingar av operativsystemet?

Kommer jag sen gratis kunna uppgradera till OS X Lion eller mste jag kpa det sen? Och om jag mste va kostar det typ? Eller r det som windows att jag egentligen bara kan ladda ner p olaglig vg om det vore s att jag ville?

Systemuppdateringar ingr tills ett nytt versionsnummer kommer. Om Apple fortstter p inslagen vg kommer Lion att kosta ca 300:- fr de som har Snow Leopard; men det lter jag vara osagt tills de slpper den informationen.
Citera
2011-01-15, 15:51
Medlem
Pappersvargens avatar
Frmodligen kommer du att kunna kpa en Lion-skiva fr 319 kronor.
Nr Snow Leopard slpptes kpte jag en skiva fr precis det priset som jag har anvnt till bda mina datorer, samt till en kompis bda datorer.
Citera
2011-01-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakdeg
Du kommer behva kpa det nya operativsystemet. Som att du behver kpa windows 7 om du har vista.

Okej men r OS X uppdateringarna lika "stora" som windows? Ja menar, XP -> Vista -> 7 va ju rtt s stora + hade lng tid emellan varann (vista sucks I know)...
Citera
2011-01-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Frmodligen kommer du att kunna kpa en Lion-skiva fr 319 kronor.
Nr Snow Leopard slpptes kpte jag en skiva fr precis det priset som jag har anvnt till bda mina datorer, samt till en kompis bda datorer.

Jaha s om min kompis kper en skiva s kan bde jag och han ha den? Inget strul med cd keys osv sen nr man vill ha uppdateringar eller ngt?

Jaha trodde det var mer Windows 7 pris p flera 1000 fr operativssytemet
Citera
2011-01-15, 16:12
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Okej men r OS X uppdateringarna lika "stora" som windows? Ja menar, XP -> Vista -> 7 va ju rtt s stora + hade lng tid emellan varann (vista sucks I know)...
r ingen expert men: Jag gissar p att skillnaden inte kommer vara lika stor. Leopard -> Snow Leopard var ju nd bara ett SP om du tnker efter p hur mnga nya funktioner du fick...
Citera
2011-01-15, 16:13
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Jaha s om min kompis kper en skiva s kan bde jag och han ha den? Inget strul med cd keys osv sen nr man vill ha uppdateringar eller ngt?

Jaha trodde det var mer Windows 7 pris p flera 1000 fr operativssytemet
Precis. Kp en skiva, eller lna en av en kompis. Inget strul med keys eller liknande.

Nr det byttes frn Leopard till Snow leopard blev operativsystemet pltsligt mindre. Tog mindre plats p hrddisken och drog mindre resurser.
Citera
2011-01-15, 16:45
Medlem
Citat:
Precis. Kp en skiva, eller lna en av en kompis. Inget strul med keys eller liknande.

Nr det byttes frn Leopard till Snow leopard blev operativsystemet pltsligt mindre. Tog mindre plats p hrddisken och drog mindre resurser.

Vadd s alla funktioner, uppdateringar och allt funkar som det skall om man lnar skivan av en kompis? Lter ju nstan ljligt, eller har dem inte tnkt eller brytt sig om piratkopiering?
Citera
2011-01-15, 17:02
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Vadd s alla funktioner, uppdateringar och allt funkar som det skall om man lnar skivan av en kompis? Lter ju nstan ljligt, eller har dem inte tnkt eller brytt sig om piratkopiering?
Fr att kunna installera Mac OS behvs en dator tillverkad av Apple (eller ja, i stora drag). Och med tanke p det lga priset r det mnga som kper skivan nd.

Dremot skivorna du fr med nr du kper datorn fungerar bara till samma typ av dator. Exempel, har du en Mac mini kan du inte lna din kompis skiva om han har en Macbook.
Citera
2011-01-15, 17:09
Medlem
Xindaks avatar
Citat:

Frn och med OS 10.6, allts Snow Leopard, slopades stdet fr de gamla Motorola baserade datorerna. Drfr kunde systemet bantas ned ordentligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in