2011-01-16, 14:58
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Fast i det här exemplet har ju inte pengarna skapats som skuld, de fanns där redan från start. Jag trodde denna diskussion handlade om ett system där pengar skapas ur skuld. Som jag förstått det, i ett system där pengar skapas som skuld kommer finansmannen (banken) bara att ha de 50kr som betalas i ränta, de andra 50kr kommer att elimineras då de betalas tillbaka och då spricker exemplet.

Det spelar ingen roll. Bonden tror Finansmannen har enormt mycket pengar, men egentligen är Finansmannen helt barskrapad. Se tusenlappen som "skapad" när han lånar ut den till bonden om du känner för det.
Citera
2011-01-16, 15:01
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Vilket överskott? Ditt lån är alla pengar i cirkulation.

Jag betalar ränta till Fed. Fed ger sitt överskott till staten. Staten har en anställd trafikpolis. Trafikpolisen behöver sin dator fixad och betalar mig. Jag betalar ränta till Fed.
Citera
2011-01-16, 15:02
Medlem
hirolaus avatar
Hela principen med obetalbar ränta bygger ju på att den som får räntan stoppar dem i fickan för att sedan aldrig mer använda dem i ekonomin. Men det känns inte så troligt, varför begära ränta om man ändå inte tänker spendera pengarna? Precis som någon anna föreslog tror jag du har sett Zeitgeist eller liknande.

http://webskeptic.wikidot.com/zeitgeist-federal-reserve är en trevlig länk:

The central bank does not simply supply a Government’s economy with money, it LOANS it to them AT INTEREST.

False … as it relates to the Federal Reserve. The Federal Reserve does not make any direct loans to the government. When the Federal Reserve wants to increase the money supply, it will buy previously issued T-Bills on the open market. This action does not create any new debt. In fact, if one considers the Federal Reserve as an arm of the government, then the Fed buying T-Bills actually reduces the amount of debt held by the public. The Federal Reserve also holds the currency of other countries; buying and selling of those foreign currencies is another tool to increase or decrease the money supply without debt. Another action the Federal Reserve can take is to reduce the amount of reserve banks are required to hold, thus increasing the money supply without requiring the use of debt.
Citera
2011-01-16, 15:05
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det kan du leta reda på själv så lär du dig att leta rätt på fakta någon gång.

Ja, har dock bättre saker för mig än att leta efter saker som jag vet inte existerar. Överlåter det till dig, återkom till denna tråd när du hittat detta. Skulle ju motbevisa inlägg #0 så det borde ju vara värt det?

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Carry trade leder till att växelkursen förändras men skapade krediter stannar i japanska banker och ökar M1. (Det har bidragit till att öka M1, men trots det bidraget har amorteringarna tidvis sänkt M1).

Om jag lånar i en Japansk bank och investerar pengarna/krediterna utanför Japan så stannar inte dessa krediter i en Japansk bank?
Senast redigerad av nilosand 2011-01-16 kl. 15:19.
Citera
2011-01-16, 15:08
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag betalar ränta till Fed. Fed ger sitt överskott till staten. Staten har en anställd trafikpolis. Trafikpolisen behöver sin dator fixad och betalar mig. Jag betalar ränta till Fed.

Du betalar ränta till Fed? Hur går det till, alla pengar i cirkulation är ditt lån, Fed tar bara emot dollar, och alla dollar som finns är i dina händer. Du är redan i konkurs när du tog lånet, du kan inte betala tillbaka mer dollar än ditt eget lån. Du kan endast betala tillbaka ditt lån med räntan om det skapas mer dollar från Federal Reserve.
Citera
2011-01-16, 15:12
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hirolau
Hela principen med obetalbar ränta bygger ju på att den som får räntan stoppar dem i fickan för att sedan aldrig mer använda dem i ekonomin.

Nej, hela principen med obetalbar ränta bygger på att räntan inte existerar.
Citera
2011-01-16, 15:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Du betalar ränta till Fed? Hur går det till, alla pengar i cirkulation är ditt lån, Fed tar bara emot dollar, och alla dollar som finns är i dina händer. Du är redan i konkurs när du tog lånet, du kan inte betala tillbaka mer dollar än ditt eget lån. Du kan endast betala tillbaka ditt lån med räntan om det skapas mer dollar från Federal Reserve.

Vad babblar du om? Klart jag kan betala ränta, som du själv konstaterar är alla dollar som finns i mina händer.
Citera
2011-01-16, 15:16
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Det spelar ingen roll. Bonden tror Finansmannen har enormt mycket pengar, men egentligen är Finansmannen helt barskrapad. Se tusenlappen som "skapad" när han lånar ut den till bonden om du känner för det.

Du menar att finansmannen skapar pengar ur tomma intet, lånar ut till ränta och behåller sedan både ränta och amortering? Jag undrar om det fungerar så i verkligheten. Alternativet är ju att man kör vidare på att finansmannen inte skapar pengar ur tomma intet utan har pengarna från början, men då får vi ju en liknelse till hur det skulle fungera under guldmyntfot, vilket ju inte är vad vi diskuterar.
Citera
2011-01-16, 15:17
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Vad babblar du om? Klart jag kan betala ränta, som du själv konstaterar är alla dollar som finns i mina händer.

Men förstå min poäng, ja visst kan du betala ränta, men om du gör det kommer du omöjligtvis kunna amortera lånet.
Senast redigerad av nilosand 2011-01-16 kl. 15:22.
Citera
2011-01-16, 15:32
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hirolau
Hela principen med obetalbar ränta bygger ju på att den som får räntan stoppar dem i fickan för att sedan aldrig mer använda dem i ekonomin. Men det känns inte så troligt, varför begära ränta om man ändå inte tänker spendera pengarna? Precis som någon anna föreslog tror jag du har sett Zeitgeist eller liknande.

http://webskeptic.wikidot.com/zeitgeist-federal-reserve är en trevlig länk:

The central bank does not simply supply a Government’s economy with money, it LOANS it to them AT INTEREST.

False … as it relates to the Federal Reserve. The Federal Reserve does not make any direct loans to the government. When the Federal Reserve wants to increase the money supply, it will buy previously issued T-Bills on the open market. This action does not create any new debt. In fact, if one considers the Federal Reserve as an arm of the government, then the Fed buying T-Bills actually reduces the amount of debt held by the public. The Federal Reserve also holds the currency of other countries; buying and selling of those foreign currencies is another tool to increase or decrease the money supply without debt. Another action the Federal Reserve can take is to reduce the amount of reserve banks are required to hold, thus increasing the money supply without requiring the use of debt.

Hmmm, jag fattade inte riktigt, t-bills (statskuldväxlar) är ju skulder, FED skapar naturligtvis inte dessa skulder per se, det gör Treasury, men när FED köper dem finns ju sedermera en skuld från staten till FED.

När FED minskar reservkravet för banker skapas det väl då endast pengar via de skulder låntagarna har till bankerna, som kan låna ut mer.

Jag ser inte logiken i citatet, det ser helt fel ut i mina ögon.
Citera
2011-01-16, 15:40
Medlem
Citat:
Ja, har dock bättre saker för mig
Det är ju det som är problemet. Du behöver genomföra en förändring som innebär att du tar reda på fakta.
Citat:
Om jag lånar i en Japansk bank och investerar pengarna/krediterna utanför Japan så stannar inte dessa krediter i en Japansk bank?
Carry trade innebär att jag lånar i t ex JPY, växlar till lämplig valuta t ex USD och köper obligationer (företrädesvis treasuries) som löper med högre ränta än lånet i JPY. Ränteskillnaden jag får är min ersättning för min valutarisk.

Observer att jag växlar ifrån mig JPY eftersom de är användbara i sitt valutaområde och det är inte där jag köper mina obligationer. Jag växlar med t ex Toyota som nasat bilar i USA och sitter med ett överskott på USD i någon USA-bank. Dvs de JPY jag lånat tar Toyota över och betalar löner och underleverantörer med, i Japan. Dvs mina lånade JPY omsätts i den japanska ekonomin och driver på inflationen där.
Citera
2011-01-16, 15:49
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Money supply har från 2008 ökad med över 100%, blandade ihop den med M3. Men du förstår vad jag menar ändå?

Chart of The US Money Supply 1917-2009

Men monetär bas är inte samma sak som krediter. Dessa mäts i det vidare måttet M3. Gällande monetär bas så gav jag dig ett exempel från Sverige där den monetära basen har minskat extremt mycket under det senaste året. Från 480 miljarder till 122 miljarder (i oktober). Borde inte en sådan stor minskning enligt din retorik fått oerhörda konsekvenser.

Jag har alltså gett dig exempel på både minskningar i krediter och i monetär bas.

Citat:
Bernanke säger ju precis det, you cannot have deflation in a fiat currency system. Sedan säger han, vi kan motverka detta genom inflation vilket han självklart kommer göra för att systemet inte ska gå under. Förstår inte hur det han säger kan tolkas på annat vis än detta?

Skärp dig nu. Här har du hans tal. Läs det och återkom sedan: http://www.federalreserve.gov/boarddocs/speeches/2002/20021121/default.htm

Dina två citat förefaller inte ens komma från samma text då det första inte ens finns i textmassan.

Faktum är att om man googlar det du hävdar att Bernanke har sagt så får man bara träffar från diverse toksidor. Så det förefaller osannolikt att han ens har sagt detta. Men du kan säkert ge en källa...
Senast redigerad av CarlitoBrigante 2011-01-16 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in