2011-01-16, 14:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Nej det är inte möjligt, vad som är mycket möjligt är att du inte förstår hur dagens monetära system fungerar.

Att jag inte förstår hur dagens monetära system fungerar är troligt, det är väldigt få som gör.

Men att det är möjligt att betala både ränta och amortering utan att öka penningmängden/låna mer är helt klart, vilket flera har visat för dig.

Du har läst för många konspirationsteorier.
Citera
Medlem
Citat:
Visa du istället hur räntan skapas då det är en förusättning för ditt påstående
Ovan har bl a Celeno visat hur ränta betalas och hela kreditmassan kan amorteras bort utan att mängden kredit behöver ökas. Det falsifierar ditt dravel.

Det rimliga vore nu att du konstaterar att du hade fel i grunden och att du borde ha tänkt igenom det som Celeno visat innan du började påstå saker, samt att du lovar dig själv att sluta lyssna på idioterna som lurar i dig dumheter.

Annars är det rimliga att du visar vad som inte stämmer med Celenos exempel.
Citera
Medlem
hirolaus avatar
Kan du inte titta på våra ränteåterbetalningsexempel och förklara vad som är fel med dem?

Edit: Jag borde lära mig trycka på f5 innan jag svarar.
Senast redigerad av hirolau 2011-01-16 kl. 14:31.
Citera
2011-01-16, 14:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Here's an example of a "yen carry trade": a trader borrows 1,000 Japanese yen from a Japanese bank, converts the funds into U.S. dollars and buys a bond for the equivalent amount. Let's assume that the bond pays 4.5% and the Japanese interest rate is set at 0%. The trader stands to make a profit of 4.5% as long as the exchange rate between the countries does not change. Many professional traders use this trade because the gains can become very large when leverage is taken into consideration. If the trader in our example uses a common leverage factor of 10:1, then she can stand to make a profit of 45%.

Fast det där funkar inte... orkar inte ens förklara varför. Jag hade varit ENORMT rik om det hade funkat.
Citera
2011-01-16, 14:36
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hirolau
Kan du inte titta på våra ränteåterbetalningsexempel och förklara vad som är fel med dem?

Edit: Jag borde lära mig trycka på f5 innan jag svarar.

Använd exempel som stämmer överänns med verkligheten, gör om ditt exempel. Du går till Federal Reserve och tar ett lån med 2% ränta. Säg att ditt lån motsvarar hela världsekonomin, hur betalar du tillbaka lånet plus ränta utan en kredit expansion?
Citera
2011-01-16, 14:41
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Men M3 ökade över 100% året innan? Råder väl ganska extrema förhållanden där just nu, en kontraktion efter en så kraftigt expansion kanske är möjlig, men för att förhindra konkurs kommer detta behöva kompenseras med nya krediter för eller senare.

Eller har du precis motbevisat Bernankes påstånende "you cannot have deflation in a fiat monetary system"?

Den ökade inte 100% året innan. Årsökningtakten låg under ca 7,5% hela 2009 och var negativ i slutet av året.

Han säger inte att man inte kan ha deflation utan att om deflation inträffar så kan man motverka detta.

Var får du alla din påståenden om allt möjligt ifrån? Vad är källan till dina kunskaper?
Citera
2011-01-16, 14:43
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Använd exempel som stämmer överänns med verkligheten, gör om ditt exempel. Du går till Federal Reserve och tar ett lån med 2% ränta. Säg att ditt lån motsvarar hela världsekonomin, hur betalar du tillbaka lånet plus ränta utan en kredit expansion?

Fed betalar överskottet till staten som betalar lön till socialsekreteraren och läraren som handlar mat av bonden som betalar räntan till finansmannen som betalar räntan till Fed.
Citera
2011-01-16, 14:45
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:

Det var ju just det han visade fast han använde procentsatsen 5 istället för 2
Citera
2011-01-16, 14:49
Medlem
Citat:
Kan du ge mig en graf som visar på att Japans totala mängd skuld har varit i kontraktion senaste 30 åren.
Det kan du leta reda på själv så lär du dig att leta rätt på fakta någon gång.
Citat:
Din låga kunskapsnivå gör sig synlig återigen, men jag ska hjälpa dig på traven.

Investopedia explains Currency Carry Trade
Here's an example of a "yen carry trade": a trader borrows 1,000 Japanese yen from a Japanese bank, converts the funds into U.S. dollars and buys a bond for the equivalent amount. Let's assume that the bond pays 4.5% and the Japanese interest rate is set at 0%. The trader stands to make a profit of 4.5% as long as the exchange rate between the countries does not change. Many professional traders use this trade because the gains can become very large when leverage is taken into consideration. If the trader in our example uses a common leverage factor of 10:1, then she can stand to make a profit of 45%.

Om Mjölby ger en bra ränta så varför inte. Kul skämt, du idiotförklarade dig själv.
Jag känner mycket väl till carry trade (och har personligen varit involverad).

Det du dock verkar tro är att sagda lånade JPY transporteras iväg utanför JPY valutaområdet. Det var därför jag nämnde Mjölby för att du skulle förstå hur stolligt ditt påstående var. (Det verkade dock inte hjälpa).

Carry trade leder till att växelkursen förändras men skapade krediter stannar i japanska banker och ökar M1. (Det har bidragit till att öka M1, men trots det bidraget har amorteringarna tidvis sänkt M1).

Citat:
Kul skämt, du idiotförklarade dig själv.
Jag förstår att det kan te sig så för dig.
Citera
2011-01-16, 14:50
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Den ökade inte 100% året innan. Årsökningtakten låg under ca 7,5% hela 2009 och var negativ i slutet av året.

Han säger inte att man inte kan ha deflation utan att om deflation inträffar så kan man motverka detta.

Money supply har från 2008 ökad med över 100%, blandade ihop den med M3. Men du förstår vad jag menar ändå?

Chart of The US Money Supply 1917-2009

Bernanke säger ju precis det, you cannot have deflation in a fiat currency system. Sedan säger han, vi kan motverka detta genom inflation vilket han självklart kommer göra för att systemet inte ska gå under. Förstår inte hur det han säger kan tolkas på annat vis än detta?
Citera
2011-01-16, 14:56
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det finns ett land med endast tre invånare: Finansmannen, bonden och traktorförsäljaren. Det finns 1000 kronor i landet som finansmannen äger.

Bonden behöver en ny traktor, så han lånar 1000 spänn av finansmannen till 5% ränta.

Alla pengar i landet är alltså nu belagda med ränta.

Han köper sin traktor för 900 spänn och börjar harva.

Efter ett år betalar han 50 spänn i ränta och 50 spänn i amortering av de pengar han har kvar.

Men finansmannen behöver käk, så han handlar nästa års mat för 100 spänn av bonden.

Nu kan bonden betala ränta och amortering för ett år till.

Efter 9 år är lånet återbetalat, MED ränta.

Edit: Precis som hirolau här ovan också skrev.

Fast i det här exemplet har ju inte pengarna skapats som skuld, de fanns där redan från start. Jag trodde denna diskussion handlade om ett system där pengar skapas ur skuld.

Som jag förstått det, i ett system där pengar skapas som skuld kommer finansmannen (banken) bara att ha de 50kr som betalas i ränta, de andra 50kr kommer att elimineras då de betalas tillbaka och då spricker exemplet.
Citera
2011-01-16, 14:56
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Fed betalar överskottet till staten som betalar lön till socialsekreteraren och läraren som handlar mat av bonden som betalar räntan till finansmannen som betalar räntan till Fed.

Vilket överskott? Ditt lån är alla pengar i cirkulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in