2019-12-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodrasta
Enligt källor polisiärt uppklarat. Finns dock inte bevis för att driva det i domstol. Prytsen är skyldig. Mina tankar är med dig Eva-Lill.

Kan du berätta mera? Hur tror polisen att det har gått till? Finns det någon teori om mordplats?
Citera
2019-12-28, 13:33
Medlem
Det är ett otroligt märkligt ställe att dö på. Finns ingen anledning att befinna sig på åkern/gräsytan som den kallas i tidningen, mellan Biltema och E6. Han hittades en torsdagsmorgon så rimligt att han hamnat där efter mörkrets inbrott på onsdagen. Ytan är helt öppen och sikt är inga problem i dagsljus nämligen. Varken från Biltema och parkeringen eller från E6. Har inte hört något mer om dödsorsak. Att dö på ett konstigt ställe behöver ju inte betyda att det är något lurt med det hela, men intressant är det helt klart.

Till fots eller på cykel är det bara knappt 2km från UPs bostad i centrala Ängelholm till gräsytan vid Biltema så det i sig är inte konstigt.

Som tidigare sagts i tråden har det på platsen tidigare funnits en ganska stor gård med ett antal uthus eller stallar/ladugårdar. Den revs något år innan Biltema började byggas 2013. Gården hade då varit övergiven länge. Jag skulle inte bedöma det som att gården var ett särskilt bra ställe att gömma en kropp som det har spekulerats. Ytan har absolut exploaterats sedan 2004 och den var betydligt mer ödslig då än idag. Trots det har både lastbilsterminalen, E6 och Kungsgårdsleden funnits på platsen länge. Övrig mark består och bestod av åker.

Jag inser att UP är det enklaste svaret på frågan vad som hände Jimmy, men som jag har skrivit i tråden tidigare, för ganska länge sedan finns det betydande svårigheter att transportera en kropp från det bilfria området Papegojan. Runt området finns upplysta cykelbanor. Husen ligger tätt. Med bil får man endast tillgång genom att begära bom-nyckel av förvaltaren. Rönneå flyter på två sidor. Det händer att folk drunknar i ån. De har en tendens att flyta upp. Över en smal bro kan man komma till KristianIIs väg. Det är en vältrafikerad genomfartsled i Ängelholm. På övriga sidor finns det villor. Jag har svårt att se hur UP som inte var en storväxt man, ska ensam kunna ha slagit ihjäl Jimmy, fått väck kroppen från denna centrala, men lite svårtillgängliga plats utan att någon har sett eller hört något. Detta ska dessutom ha skett mitt på blanka dan, mitt i sommaren. Jimmy ska dessutom ha setts cykla på Skolgatan efter det att han varit hos UP med cykeln. Då på väg bort från UPs bostad.
Citera
2019-12-29, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unsquidable
Det är ett otroligt märkligt ställe att dö på. Finns ingen anledning att befinna sig på åkern/gräsytan som den kallas i tidningen, mellan Biltema och E6. Han hittades en torsdagsmorgon så rimligt att han hamnat där efter mörkrets inbrott på onsdagen. Ytan är helt öppen och sikt är inga problem i dagsljus nämligen. Varken från Biltema och parkeringen eller från E6. Har inte hört något mer om dödsorsak. Att dö på ett konstigt ställe behöver ju inte betyda att det är något lurt med det hela, men intressant är det helt klart.

Behöver inte alls vara konstigt. Om den misstänkte var på väg att få en hjärtinfakt när han befann sig inne på biltema kan han ha börjat må illa och gått ut. Akut illamående (även kräkning) är ett av symtomen som kan förekomma när en infarkt är på g.
Citera
2020-01-07, 09:10
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tittar man på kartan i det inlägget jag citerar nedan så ligger Biltema nära där Jimmy har rört sig, mellan Kungsgårdsleden och motorvägen.
Kartlänk https://www.hitta.se/kartan?search=B...b=0&s=fe58246a

När byggdes Biltema och motorvägen?
Pågick något grävarbete nära Biltema nu som kan ha gjort Prytz orolig och det var därför han var där för att kolla?

Ja lägg till fyndplatsen där Prytz hittades död. Nära där Jimmy har rört sig.

Uppdaterade kartan.
https://www.scribblemaps.com/maps/vi...nde/y5fiVRxlIT
Citera
2020-07-20, 01:32
Medlem
Sträckläst igenom hela tråden. Kom det någonsin en döds orsak på UP?

EDIT läste tråden angående man funnen död
Senast redigerad av MusseDenRosa 2020-07-20 kl. 01:35.
Citera
2021-08-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScrappyMcFiddle
Jo, och fanns nog en del bottenslam redan innan dess.

En skum händelse som jag hoppas inte är kopplat till Jimmy, men som måste varit i samma veva (och ju mer och mer jag tänker på det så börjar jag svagt minnas att detta hände bara någon dag innan Jimmy försvann samt att jag redan då reagerade på det när jag hörde om hans försvinnande)..

På vägen hem en dag från en kurs så kom en bil upp bredvid mig, en vinröd Chrysler PT Cruiser, där en snubbe bröt på dålig svengelska, frågade om jag ville köpa en svindyr kamera för 500kr, han va väldigt på, jag sa nej flera gånger då det hela va skitskumt, till slut sa jag typ "ja, men jag har pengarna hemma" men hoppade inte in i bilen ofc, så han körde bredvid mig igenom hela stan där jag till slut blev av med honom vid f.d Statoil.
Han i princip bönade och bad mig under hela vägen till Statoil att hoppa in i bilen för att hämta pengar hemma, han blev nästan aggressiv mot slutet så jag fick lugna honom ett par gånger och säga att det inte va långt kvar osv.

Så, till någon som kände Jimmy, kan han ha varit godtrogen och gått på något sånt här? Och kanske blivit tagen ut ur landet?

Ett två år sent svar på detta inlägg men tyckte det förtjänade en bump.
Tänkte också på att de vittnesmål som skall ha sett Jimmy efter att ha varit hos Prytz och cyklande iväg från hans bostad, har avfärdats, men det har inte gåtts in på vilka grunder som dessa avfärdats?

Tillägg:
En annan ängelholmare som också sist sågs försvinna iväg på cykel mitt på dagen var ju Henrik Jansson, som försvann 1999, även om det i det fallet förvisso anses vara fadern som låg bakom hans försvinnande. Men ändå.
Senast redigerad av Genderbender 2021-08-24 kl. 17:42.
Citera
2021-09-19, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre olösta försvinnanden gällande Ängelholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Ett två år sent svar på detta inlägg men tyckte det förtjänade en bump.
Tänkte också på att de vittnesmål som skall ha sett Jimmy efter att ha varit hos Prytz och cyklande iväg från hans bostad, har avfärdats, men det har inte gåtts in på vilka grunder som dessa avfärdats?

Tillägg:
En annan ängelholmare som också sist sågs försvinna iväg på cykel mitt på dagen var ju Henrik Jansson, som försvann 1999, även om det i det fallet förvisso anses vara fadern som låg bakom hans försvinnande. Men ändå.

Ja Ängelholm har två märkliga försvinnanden där den försvunne senast sågs cyklande med bara sex års mellanrum.

Båda försvunna är avlidna sedan länge. Troligtvis mördade. Utöver dessa båda fall har vi den 24-årige Christer Poka från Ängelholm som försvann i Paris 1985.
Citera
2021-10-09, 19:34
Medlem
Citat:
Försvunnen Ängelholmsyngling misstänks vara mördad

En 20-årig ynglings försvinnande i Ängelholm för snart tre år sedan hamnar nu i fokus för den så kallade Cold Cases gruppens arbete vid polisen i Skåne. Ärendet som nu rubricerats om till mord ägnas stor uppmärksamhet i TV-programmet Efterlyst denna veckan. - Det finns omständigheter i detta ärendet som gör det angeläget att driva arbetet i form av en mordutredning. Allt mer har kommit att tala för att Jimmy Svensson som anmäldes försvunnen i Ängelholm den 30 juli 2004 har bragts om livet. När vi nu har läst in ärendet ser vi ett antal omständigheter som måste undersökas närmare, säger kriminalkommissarien Per-Åke Åkesson som leder arbetet vid gruppen. Hade svart cykel Jimmy Svensson anmäldes försvunnen den 30 juli 2004. Han bodde tillsammans med sin mamma i Ängelholm och hade tagit studentexamen månaden innan försvinnandet. Enligt vad som kommit fram fanns det inga tecken på att han skulle ha varit bekymrad eller deprimerad när han lämnade familjens bostad omkring klockan elva på förmiddagen den 29 juli 2004. Vid 13-tiden samma dag ska Jimmy ha besökt en person på "Papegojeområdet" i Ängelholm. Det finns också uppgifter om att han befunnit sig på några andra platser i Ängelholm under eftermiddagen. Det står tämligen klart att Jimmy färdades på en svart Monark herrcykel. Under utredningens gång har det kommit in uppgifter som berättar om att några personer kastade något tungt föremål i ån vid Sockerbruksbron under natten mellan den 29 och 30 juli. - När vi nu genom bland annat TV-programmet och annan media än en gång kan få uppmärksamhet kring det här försvinnandet hoppas vi att alla de som vet något hör av sig till oss. Det kan gälla uppgifter om Jimmy och vad han gjorde vid tiden för försvinnandet, hans cykel och vad som hänt med den eller mer kring de personerna som uppehöll sig vid Sockerbruksbron, säger Åkesson. Ny teknik Cold Cases gruppen bildades som en följd av det framgångsrika arbetet med mordet på den 10-åriga Hörbyflickan Helene Nilsson. Gruppen tar sig an mordärenden som är ouppklarade och går igenom dem grundligt för att se ifall det finns detaljer att jobba vidare med. En värdefull hjälp i arbetet kan vara den nya teknik som ständigt utvecklas på det kriminaltekniska området. - Sedan innebär naturligtvis tiden som gått också att personer som inte kände sig riktigt fria att prata vid tiden för händelsen nu ser annorlunda på saken. Olika typer av bindningar som bidrog till att man kanske inte berättade allt man visste då kanske inte är lika starka eller viktiga för en idag, säger Per-Åke Åkesson. Eftersom gruppen är mycket beroende av att få in uppgifter från alla som vet något om något ouppklarat mord är man alltid angelägen om att bli kontaktad.

Postar detta i dokumenteringssyfte. Från Polismyndighetens pressmeddelande med datumet 2007-02-28.
Citera
2021-10-10, 02:49
Medlem
Så han är fortfarande prytzväck?
Citera
2025-02-08, 20:57
Medlem
Var kan man leta idag efter honom?
Citera
2025-02-09, 09:59
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Var kan man leta idag efter honom?

Jag tycker att man borde ha hittat honom om han ligger nedgrävd någonstans runt Ängelholm.
Så mkt som kommunen har grävt, byggt, ändrat, skogat, ändrat stadsbilden etc dom sista 15 åren så borde hans kvarlevor dykt upp tycker man ju.
Citera
2025-04-29, 21:23
Medlem
Konkebanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Jag tycker att man borde ha hittat honom om han ligger nedgrävd någonstans runt Ängelholm.
Så mkt som kommunen har grävt, byggt, ändrat, skogat, ändrat stadsbilden etc dom sista 15 åren så borde hans kvarlevor dykt upp tycker man ju.
Håller med, borde ju dykt upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in