• 1
  • 2
2011-01-15, 10:31
Medlem
Nu är det dags att kapa bänkskiva till köket och undrar om en sån här cirkelsåg http://www.jula.se/cirkelsag-1200-w-160-mm-123229 duger till det eller är det svårt att få det rakt?
vet att man får vad man betalar för men vill inte lägga en förmögenhet på nån såg som bara kommer bli liggandes sen
Citera
2011-01-15, 10:35
Medlem
PigerVetuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfjant
Nu är det dags att kapa bänkskiva till köket och undrar om en sån här cirkelsåg http://www.jula.se/cirkelsag-1200-w-160-mm-123229 duger till det eller är det svårt att få det rakt?
vet att man får vad man betalar för men vill inte lägga en förmögenhet på nån såg som bara kommer bli liggandes sen

Jag har kapat bänkskivor med min cirkelsåg, och det blev rakt och bra. Min såg är förstås av god kvalitet.
Citera
2011-01-15, 10:37
Medlem
tältpinnes avatar
Det duger, provsåga ett par gånger först för att se till att du är stadig nog på handen.
Citera
2011-01-15, 10:37
Medlem
Kokken87s avatar
Bättre med cirkelsåg än sticksåg. Ang kvaliteten på det du har kan jag inte svara på.
Citera
2011-01-15, 10:46
Medlem
Dr_Dollars avatar
Gå in till närmaste snickeri och snacka med grabbarna om du kanske får låna deras kap i 20 sekunder...glöm inte att ta med en bullpåse som tack
Citera
2011-01-15, 10:50
Medlem
DrBums avatar
Det som billiga maskiner ofta inte vinner på är att dom kan vara ocentrerade i klingan. Kan sluta med att skäret inte blir rakt och skivan går åt helvete.

Om du köper en sådan så testa den innan du börjar såga i skivan.

Annars så brukar väl skivorna man köper vara, eller kunna fås färdig kapade?
Citera
2011-01-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Det som billiga maskiner ofta inte vinner på är att dom kan vara ocentrerade i klingan. Kan sluta med att skäret inte blir rakt och skivan går åt helvete.

Om du köper en sådan så testa den innan du börjar såga i skivan.

Annars så brukar väl skivorna man köper vara, eller kunna fås färdig kapade?

jo får allt bli att provkapa några gånger innan, anngående färdigkapade så är det en miss från min sida att man köpte först och tänkte kapa hemma, dumt gjort men men
Citera
2011-01-15, 12:48
Medlem
Cirkelsåg och styrskena. Easy peasy.
Citera
2011-01-15, 13:38
Medlem
Milwaukees avatar
Ska snittet vara synligt? Då ska du nog låta nån annan med riktiga grejer såga, alternativt hyra en sänksåg, det kostar inte många kronor och resultatet blir perfekt.
Citera
2011-01-15, 17:35
Medlem
Åk in på något ställe som kan göra det åt dig istället. Kostar inte många kronor. Brukar finnas möjlighet på diverse bygghandlar eller alternativt något snickeri. Om du inte har möjlighet att åka dit med bänkskivan kan du istället hyra proffsverktyg i en dag, det blir inte heller alltför dyrt.
Citera
2011-01-15, 20:03
Medlem
så då var bänkskivan kapad, köpte julaleksaken och åkte hem och spände fast bänkskivan över ett pingisbord i källaren, provsågade och såg att snittet inte var helt rakt men körde på ändå och blev nöjd över resultatet trots allt
Citera
2011-01-15, 20:26
Medlem
Bergvaalls avatar
Tjena! Själv jobbar jag på Beijer byggmaterial i västerås så jag har lite koll på grejerna! Jag skulle nog inte köra med skill-såg om jag vore du. Vi får in många kunder som har sågat hemma med biltema/jula sågar m.m och sågat snett. Nackdelen med de billigare cirkelsågarna är effekten och klingan. Effekten är ofta relativt låg, vilket kan göra det svårt att ta sig igenom en 30 mm bänkskiva (speciellt om skivan är massiv). Dessutom är klingan väldigt grovtandad, vilket kan ge genomslag på ovansidan. För att du ska få ett fint snitt ska man egentligen ha en ritsklinga (liten klinga som tar ca 2mm av skivan för att få ett fint snitt)

Jag skulle rekomendera dig att du åker till närmaste snickeri eller hyr en bättre cirkelsåg. Det kostar inte många kronor att hyra en för några timmar. Glöm ej att provsåga några gånger så du verkligen får det rätt och rakt

Om du håller till i närheten av västerås kan du komma in till mig så kan jag såga den om du är intresserad. Normalt sett kör vi inte skivor som folk har köpt på andra ställen, men för flashbackare kan jag göra ett undantag

Mvh Bergvall

Edit:
Såg inte ditt senaste inlägg. Lycka till med köket
Senast redigerad av Bergvaall 2011-01-15 kl. 20:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in