• 1
  • 2
2011-01-15, 17:58
Medlem
en-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Jag tror jag har hittat vägen till lycka.

Det kräver att man först inser detta "Jag behöver inte göra någonting". Jag behöver inte gå till jobbet, inte heller betala skatt eller laga mat till barnen. Visst blir det konsekvenser men jag behöver inte göra nånting, ingenting alls.

Det kan vara knepigt att få denna insikt, tog mig ett tag. När du väl har insett det så kan du inte bli annan än lycklig.

Dina handlingar är nu helt dina egna och ingen annans. Det betyder att allt du gör kommer få en positiv konsekvens för dig. Du kommer alltså bli lycklig.

Du själv vill nu gå till jobbet, inte för att chefen vill det utan för att du vill ha något därifrån: lönen eller snacka med kollegorna vad vet jag. Men poängen är att du själv vill nu gå dit.

Du själv vill nu betala skatt då fängelse inte är en lycklig tillvaro. Du kommer gnälla att skatten är hög men du vill fortfarande betala den. Inte för att det står så i lagen utan för att du inte vill hamna i fängelse.

Du är nu helt fri. Du gör bara det du vill, du lyder bara andra så länge du själv vill det. Du vet att göra andra lyckliga kan göra dig själv lycklig, hur mycket beror på din empati förmåga .

Du behöver inte förklara dig inför samhället. Det finns inget att förklara. Du är en människa, du följer dina känslor och din logik, fråga istället varför de inte gör likadant utan följer andra.

Tror du verkligen att andra vet bättre än dig vad som är bäst för just dig? Nej du vet bäst, därför bör bara du välja dina val, inte din chef eller dina vänner. Att be om råd är bra men se till att det är du som tar besluten.

Som man brukar säga i filosofi delen: Vad tycker ni håller detta?

Psykologiskt kan du nog intala dig att detta är frihet och lycka, och verkligen bli lycklig, allt du behöver är din egna föreställning.

Men tittar man på begreppen känns det som konstiga logiska slutsatser. Fängelse, borde man tycker jag definiera som ofrihet. För att man inte kan göra det man vill där inne. Du kan inte välja att inte göra vad som helst, skatt som ditt exempel, då åker du i fängelse. Är det verkligen frihet? Ett afrika barn som skrapar riskornen ur sin matskål för att stilla den evigt kurrande magen, är han fri att göra vad som helst? Kan han känna lycka? Enligt den teori du lägger fram verkar det som man inte borde bry sig om vilka omständigheter man blivit född till, utan att acceptera den lott, det samhälle man kommit till, och göra allt det kräver av en?

Du har en poäng vill jag säga dock. Att acceptera sin lott och sluta gräma sig över det man aldrig ens kunde fått, det är något alla borde göra kanske, så länge man har alla grundliga behov tillfredsställda. Mitt problem blir att alla inte har det grundliga tillfredställt. Barn, igen, till alkoholiserad mamma t.ex. Eller säg att du har ett socialt handikapp, men verkligen vill ha en partner i livet (det skulle man kunna kalla ett behov) om man väljer att inte ta en partner är det ens eget val då eller? Även fast det är pga det sociala handikappet som man inte kan hitta eller behålla en partner? Går det verkligen att acceptera?
Citera
2011-01-15, 18:03
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Tycker att vissa delar stämmer alldeles utmärkt, till exempel att man inte måste så mycket. Det finns ju ett citat som säger "Det finns bara två måsten här i livet; man måste välja och man måste dö". Nu kanske det inte var så exakt eftersom jag inte kommer ihåg, men andemeningen är kvar.

Men det är ju indirekt tvång att betala skatt och gå till jobbet, eftersom din "frihet" kommer bli begränsad på olika sätt, bland annat genom fängelse. Så att man betalar skatt eftersom man vill det är tjurskit, åtminstone för många.

Tycker också att det vore otroligt skönt att leva efter den här filosofin, men samhällen vill inte det och kommer då att hindra mig för att jag agerar på mina åsikter. Det är förjävligt.
Citera
2011-01-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Tycker att vissa delar stämmer alldeles utmärkt, till exempel att man inte måste så mycket. Det finns ju ett citat som säger "Det finns bara två måsten här i livet; man måste välja och man måste dö". Nu kanske det inte var så exakt eftersom jag inte kommer ihåg, men andemeningen är kvar.

Men det är ju indirekt tvång att betala skatt och gå till jobbet, eftersom din "frihet" kommer bli begränsad på olika sätt, bland annat genom fängelse. Så att man betalar skatt eftersom man vill det är tjurskit, åtminstone för många.

Tycker också att det vore otroligt skönt att leva efter den här filosofin, men samhällen vill inte det och kommer då att hindra mig för att jag agerar på mina åsikter. Det är förjävligt.

Många hakade upp sig på det indirekta tvånget att betala skatt. Jag ser det så här. Antingen betalar du inte skatt och åker i fängelse eller så betalar du och blir lite fattigare. Vilken av dessa väljer du? Att du blir tvingad till detta är trist men det är också något du inte kan ändra på utan får göra det bästa av situationen.

Ibland handlar det inte om lycka utan att få så lite olycka som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
Det kanske funkar som en avslappningsmetod för stunden, men det kräver att man aktivt tänker på det. notera, du kan inte aktivt tänka på det hela tiden. Och att aktivt tänka på det hela tiden, blir självdestruktivt i längden, då det kommer röra till skallen på dig eftersom du kommer börja fundera mer, och skriva trådar som det här.

lycka får du genom att känna dig omtyckt,uppskattad, bra band med nära och kära, och göra saker som du tycker är roligt.

Detta i sin tur får du om du har bra självkänsla,självförtroende,social kompetens och empatiförmåga. Så jobba på dessa 4, så kommer lyckan med posten.

Hur är att göra vad just du vill inte kapabelt med dina 4? Om något är de 4 sakerna man brukar göra om man själv får välja.

Du kanske inte gillar att känna dig omtyckt då väljer du att göra andra saker du faktiskt gillar istället. Din lycka kanske inte är samma sak som min lycka. Därför bör inte jag visa vägen för dig. Vi har ju inte samma väg. Och det är min poäng, så länge du får välja själv så kan du inte göra fel.

Så fort man blir tvingad till något man inte vill så blir man olycklig. Detta är min tes. Jag kan inte bevisa den men det jag sett 'är att den fungerar praktiskt. Jag misstänker att det har något att göra med illusionen av människans fria vilja och förmåga att förstå handlingars konsekvenser. Varför gjorde jag si när jag kunde gjort så, med den tanken blir jag genast olycklig.

Så hur blir man lycklig? Man gör helt enkelt tvärtemot vad man gör för att bli olycklig. Så istället för att bli tvingad så väljer man själv och gör bara saker man vill göra.

Våga lita på dina känslor och din logik. De är som en slags guide i livet och vill inget annat än ditt bästa till skillnad från alla andra som bara vill utnyttja dig på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av vinas003 2011-01-15 kl. 18:28.
Citera
2011-01-16, 02:00
Medlem
Orkar inte med ett långt utlägg.

Kort och gott: Det går att utföra men kallas i psykologiska termer för förträngning vilket undermedvetet ger upphov till stress.

Med andra ord: Don't!
Citera
2011-01-16, 07:52
Medlem
rideincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
...lycka får du genom att känna dig omtyckt,uppskattad, bra band med nära och kära, och göra saker som du tycker är roligt.

Detta i sin tur får du om du har bra självkänsla,självförtroende,social kompetens och empatiförmåga. Så jobba på dessa 4, så kommer lyckan med posten.

Ja, men jag skulle vilja vända på det. Bra självkänsla, självförtroende och social kompetens får du genom att ha bra band med nära och kära och göra saker du tycker om. Det i sin tur ger det närmaste man kan kalla lycka.
Citera
2011-01-16, 22:44
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Många hakade upp sig på det indirekta tvånget att betala skatt. Jag ser det så här. Antingen betalar du inte skatt och åker i fängelse eller så betalar du och blir lite fattigare. Vilken av dessa väljer du? Att du blir tvingad till detta är trist men det är också något du inte kan ändra på utan får göra det bästa av situationen.

Ibland handlar det inte om lycka utan att få så lite olycka som möjligt.

Jag kommer nog fungera på det sättet, men ibland önskar jag att någon inte bara levde i illusionen utan tog tag i problemet. Jag kommer nog betala skatt så länge jag bor här, men det känns så jävla svagt att bara ge sig för överheten. För att en förändring skall komma måste någon våga stå upp mot förtrycket.

Men att leva i dagens Sverige och vara lycklig ser jag personligen mer som en illusionen. Man lever fortfarande väldigt begränsat, och tänker inte utanför lådan så att säga. Jag är väldigt osäker själv men att vill helst inte leva i den illusionen och hoppas bara att jag får möjligheten och vågar. Jag skulle inte vilja offra mitt liv och min lycka för att tjäna någon annans vilja att tjäna pengar och leva gott, och då satsar jag hellre på full lycka än skademinimering och att veta om det.
Citera
2011-01-17, 23:13
Medlem
KungensKompiss avatar
"Jag tror jag har hittat vägen till lycka.

Det kräver att man först inser detta "Jag behöver inte göra någonting".
"

För att inse detta måste man existera. För att existera måste man äta och dricka, annars upphör man att existera och kan således inte inte behöva göra någonting.

Paradox.
Citera
2011-01-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKompis
"Jag tror jag har hittat vägen till lycka.

Det kräver att man först inser detta "Jag behöver inte göra någonting".
"

För att inse detta måste man existera. För att existera måste man äta och dricka, annars upphör man att existera och kan således inte inte behöva göra någonting.

Paradox.

Försöker du vara rolig? Det tar cirka 3 dagar att "upphöra existera" av näringsbrist, du har gott om tid att inse detta på 3 dagar oroa dig inte.

Denna insikt kan inte beskrivas med en tidslinje som en minut kan. Antingen har du insett detta eller så har du inte det, det har inget med tid att göra. Missförstå inte stycket ovan...
Senast redigerad av vinas003 2011-01-19 kl. 10:59.
Citera
2011-01-19, 18:23
Medlem
KungensKompiss avatar
Citat:
Försöker du vara rolig? Det tar cirka 3 dagar att "upphöra existera" av näringsbrist, du har gott om tid att inse detta på 3 dagar oroa dig inte.

Denna insikt kan inte beskrivas med en tidslinje som en minut kan. Antingen har du insett detta eller så har du inte det, det har inget med tid att göra. Missförstå inte stycket ovan...

För att vara varse om och förstå det metafysiska "faktum" (det är vad TS hävdar) att man inte behöver göra någonting måste man existera vilket innebär att man måste äta och dricka. Således behöver man göra någonting samtidigt som inte behöver göra någonting.

Alltså är påståendet felaktigt.

Jag förstod i första meningen att du inte förstod, du behöver inte skryta.
Citera
2011-01-20, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKompis
För att vara varse om och förstå det metafysiska "faktum" (det är vad TS hävdar) att man inte behöver göra någonting måste man existera vilket innebär att man måste äta och dricka. Således behöver man göra någonting samtidigt som inte behöver göra någonting.

Alltså är påståendet felaktigt.

Jag förstod i första meningen att du inte förstod, du behöver inte skryta.

Jag tror du har missuppfattat min "teori". Det verkar som du tror att hela teorin är att att man inte behöver göra någonting. Och visst om så är fallet så är det felaktigt för man måste äta. Men det är inte min teori.

Det är lite svårt att förklara men jag tycker det här exemplet fungerar. Låt oss jämnställa denna insikt med att bli rik. De säger endast om att bli rik, om du sedan förlorar alla pengar 2 sekunder efter är orelevant.

Vad du gör eller inte gör, behöver eller inte behöver efter din insikt spelar ingen roll. Enligt teorin så behöver du inte ens följa teorin då teorin endast säger gör vad du själv vill.

"Det kräver att man först inser detta "Jag behöver inte göra någonting". Jag behöver inte gå till jobbet, inte heller betala skatt eller laga mat till barnen. Visst blir det konsekvenser men jag behöver inte göra nånting, ingenting alls."

Nu när jag kollar tillbaka på första inlägget så är detta faktiskt dåligt formulerat. Jag förstår om du kan ha misstolkat det jag ville säga och således när jag blev lite arg och "skröt" i förra inlägget ser jag endast dum ut då det var mitt fel att du misstolkade det. För detta är jag ledsen.

För att bli tydlig: teorin har alltså två helt olika delar. Ena delen som leder till den andra. Första delen är insikten som leder till andra delen delen. Nu försvinner insikts kravet och istället blir kravet att du gör som du själv vill.

Varför första delen ens finns med kan ju in filosofer där ute klura på...
Citera
2012-11-05, 14:24
Medlem
EdwardWs avatar
Jag förstår mig inte på denna ständiga jakt på lycka som var och varannan människa verkar involverad i nu för tiden. Vem som helst kan bli lycklig, det är ingen unik egenskap. Vem som helst kan också vara olycklig, vilket ni nog kan räkna ut själva. Är jag olycklig eller lycklig? Ingen aning, jag tänker inte på sådana världsliga ting.

Varför inte istället sträva efter något som sticker ut i det samhälle vi lever i idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in