• 1
  • 2
2011-01-15, 08:53
Medlem
Aktieklipparns avatar
Hur ofta ser ni över era försäkringar? Jag har under dom senaste 7åren sett över mina försäkringar varje år. Har alltid kollat med Insplanet samt vissa andra bolag som dom inte har samarbete med, och tom bytt försäkringsbolag för boendet vaje år och då valt ett bolag som erbjuder gratis anticimex trygghetsavtal (första året) samt för att jag ville ha huset besiktigat varje år.

Nu har jag bytt tak och totalren huset och behöver inte få huset besiktigat årligen.

Jag fick igår hem mina försäkringshandlingar och reagerade på hem & villa försäkringen som hade höjts med ca: 2000:-

Försäkringar: Hem & Villa - 2 bilar - olycksfall 2vuxna - 2st barnförs (tot 18000:-)

Har även husvagn och båt, men det räknar jag inte in eftersom jag investerar i detta varje höst och säljer till våren.

Första gången jag ringde Insplanet så fick jag ner bilarna med 4000:- och huset med 1000 samt en gratis husbesiktning.

I nuläget så har jag VESTA genom Nordea, och dom har legat bäst till på samtliga försäkringar. Dom har inget samarbete med Insplanet. Nu har Vesta och Moderna Försäkringar gått ihop och jag vet inte om det är därför hemförsäkringen skjutit i höjden.

Jag skall ringa samt kolla med Insplanet på Måndag, och hoppas att ni andra också har tusenlappar att spara Skriv gärna hur mkt ni sparat på detta efter ni kollat.
Citera
2011-01-15, 10:48
Medlem
Blocket.ses avatar
Det är inte helt fel att gör som dig..

När min förfallodag på bilen börjar närma sig så brukar jag kolla runt efter den billigaste försäkringen.
Samma med hemförsäkringen. Just nu har jag onödigt dyr hemförsäkring, med drulle.. och den ska jag säga upp nu i höst.. Betalar för den 140kr månaden, medans en som inte har drulle som jag hade innan kostar 88kr månaden..
Anledningen att jag nappade på den drulleförsäkringen var att en försäljare ringde, och gav mig billigare bilförsäkring, om jag tog denna försäkring..
Citera
2011-01-15, 12:03
Medlem
segims avatar
Har hört att man ska se över sina försäkringar en gång per år, man kan faktiskt tjäna ihop en hel del pengar på att byta, som sagt så kan de höja ganska mycket på ett år ändå...
Citera
2011-01-15, 12:26
Medlem
Aktieklipparns avatar
Nu skall ni få höra något underligt (eller läsa) Jag kontaktade www.insplanet.se

Och när det gällde mina bilar så låg jag redan på lägsta och bästa villkoren.

Men som jag skrev så va jag lite undrande ang.min hem & villa hos vesta för 5819:-
Moderna har köpt upp Vesta som har ett samarbete med Nordea kunder och bolaget heter
nu Moderna trygghetsförsäkringar och har s.k. exklusiva erbjudande till Nordeas kunder.

Insplanets bästa pris och villkor va hos "vanliga" Moderna försäkringar och priset hamnade
istället på 3611:- och då ingick även utomhuspoolen (spabad) samt anticimex
som tidigare och även en extra husbesiktning om jag vill.
Fick även Allrisk/Lösöre 1år gratis (värde:400)

Slutsats: Moderna förs. har 2 separata bolag, varav det ena med spec.priser åt Nordeakunder.
Men detta förmånliga kostar mig 2208:- MER än vanliga Moderna Försäkringar

Så jag sparade 2208:- enbart på hem & villa

Hur mycket sparar ni? Ring eller kolla online Bättre timlön får man leta efter...
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-01-15 kl. 12:44.
Citera
2011-01-15, 13:08
Medlem
Blocket.ses avatar
Moderna trygghetsförsäkringar har jag faktiskt hört mycket bra om..

Vet flera som har deras bilförsäkringar, och dom är faktiskt riktigt billiga..
Citera
2011-01-15, 13:09
Medlem
fergusons avatar
Nej det brukar jag inte. Men jag har inte så mycket att bråka om. Jag har ingen bil, bor i en hyresrätt och är ensamstående utan barn....
Citera
2011-01-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferguson
Nej det brukar jag inte. Men jag har inte så mycket att bråka om. Jag har ingen bil, bor i en hyresrätt och är ensamstående utan barn....

Ska man tolka det som att du inte har några försäkringar?
Citera
2011-01-16, 00:59
Medlem
fergusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ska man tolka det som att du inte har några försäkringar?

En hemförsäkring har jag givetvis....
Citera
2011-01-16, 01:56
Medlem
Sen har man ju det där med, hur bra är försäkringen. Alltså får man några stålar ifrån bolaget om något händer. Får man inget eller lite så spelar det ju ingen roll att premien var låg.

Vi håller just nu på att gå igenom våra försäkringar och jag håller på och bli tokig när jag försöker jämföra villkor och grejer på de olika bolagen. Och inte hjälper det när man hittar alla forum inlägg och bloggar ifrån folk som inte får ersättning ifrån bolagen, för saker de utifrån vad de skriver på nätet borde få pengar för.

Känns som ett stort lotteri det här med försäkringar. Går det lita på något av bolagen, eller är det bara att slå en tärning?
Citera
2011-01-16, 06:43
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterPo
Sen har man ju det där med, hur bra är försäkringen. Alltså får man några stålar ifrån bolaget om något händer. Får man inget eller lite så spelar det ju ingen roll att premien var låg.

Vi håller just nu på att gå igenom våra försäkringar och jag håller på och bli tokig när jag försöker jämföra villkor och grejer på de olika bolagen. Och inte hjälper det när man hittar alla forum inlägg och bloggar ifrån folk som inte får ersättning ifrån bolagen, för saker de utifrån vad de skriver på nätet borde få pengar för.

Känns som ett stort lotteri det här med försäkringar. Går det lita på något av bolagen, eller är det bara att slå en tärning?

Jag har aldrig haft problem med ersättningar från olika försäkringsbolag.

Upptäckte en vattenskada i ett av badrummen när jag skulle renovera - va inga problem
Blev av med ett guldhalsband i Thailand - fick ut 7000:-
Parkeringsskada - Det löste sig också

Och jag ser alltid till att välja bra vilkor.
Citera
2011-01-16, 18:15
Medlem
min uppfattning av din tråd är att du blint tittar på kostnader och väljer den billigaste men hur är det sen när man väl ska ha hjälp från försäkringsbolaget och behöver pengarna? Har du kollat upp det och vilka villkor som faktiskt gäller? Skulle inte förvåna mig om ett billigt pris också innebär att villkoren försämras (rejält). Betalar hellre lite högre pris för att när jag sen har problem få det mycket lättare..men försäkringsbolag är allmänt jobbiga när det gäller att betala ut pengarna har jag fått höra
Citera
2011-01-16, 18:50
Medlem
Som föregående inlägg påpekar har såklart premien ett samband med vad man får ut av försäkringen. Tror dock inte att det skiljer allt för mycket från försäkringbolag till försäkringsbolag sålänge man ser till att man är försäkrad till rätt belopp.

Har kompisar som tycker de är välförsäkrade med lösöret värderat till 250.000kr, en summa som i mina ögon är åthelvete för låg. Men det beror såklart från person till person. Huvudsaken är att man har koll på vad sitt lösöre är värt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in