2004-08-10, 22:42
Medlem
Mr Caves avatar
har en sån där axcentklocka. (den gamla modellen med det breda läderbandet) har haft den ett år nu = lädret luktar möglig apsperma. Väldigt äckligt alltså. Så frågan lyder: hur ska jag göra rent det?
Citera
2004-08-10, 22:46
Medlem
Inte för att jag är någon expert när det gäller klockor, men du kanske kan testa med vanlig läderrengöring?

Införskaffade lite av den varan efter att jag hade köpt en begagnad soffa som doftade lik (?), och jag kan inte tänka att det enbart skulle fungera på möbler.
Citera
2004-08-10, 22:48
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paran0id
Inte för att jag är någon expert när det gäller klockor, men du kanske kan testa med vanlig läderrengöring?

Införskaffade lite av den varan efter att jag hade köpt en begagnad soffa som doftade lik (?), och jag kan inte tänka att det enbart skulle fungera på möbler.

Ok, så jag måste masa mig ner till affären alltså...? Ingen som har nåt hemmabygge som funkar?
Citera
2004-08-10, 22:49
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Cave
har en sån där axcentklocka. (den gamla modellen med det breda läderbandet) har haft den ett år nu = lädret luktar möglig apsperma. Väldigt äckligt alltså. Så frågan lyder: hur ska jag göra rent det?
Det här betonade jag helt fel i mitt trötta lässinne. Och jag som tyckte att det var en sån fin fråga om hur man tillverkar 100% läder...

Nåja. Jag vet att skobutiker har sprayer och liknande som är till lädret. Du kanske ska kolla med någon butik liknande Handskmakarn' eller liknande? Kolla med skobutiker (helst Wedins, Din Sko och liknande, ej Stadium ) också. Om de inte har något kan de säkert ge något tips.
Citera
2004-08-10, 22:51
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahlman
Det här betonade jag helt fel i mitt trötta lässinne. Och jag som tyckte att det var en sån fin fråga om hur man tillverkar 100% läder...

Nåja. Jag vet att skobutiker har sprayer och liknande som är till lädret. Du kanske ska kolla med någon butik liknande Handskmakarn' eller liknande? Kolla med skobutiker (helst Wedins, Din Sko och liknande, ej Stadium ) också. Om de inte har något kan de säkert ge något tips.

hehe, ok, får kolla det! =)

"Hur rengör man läder?" Bättre?
Citera
2004-08-10, 23:03
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
hehe, ok, får kolla det! =)

"Hur rengör man läder?" Bättre?
Mycket.
Tycker du att jag skall ändra?
Citera
2004-08-10, 23:12
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahlman
Mycket.
Tycker du att jag skall ändra?

hehe, det blir bra. danke!
Citera
2004-08-10, 23:13
Medlem
Styrbjörns avatar
Ikea har bra prylar till sånt. Det är gjort för möbler, men funkar på det mesta. Eller nån mc-firma som säljer skinnställ.
Skokräm kan vara lite dumt om det finns tex färgämne i som färgar av.
Glöm inte fetta in efter rengöring.
Citera
2004-08-10, 23:18
Medlem
ahlmans avatar
Rubrik ändrad. Nu kan ahlman läsa ordentligt igen.
Citat:
hehe, det blir bra. danke!
Inga problem. Bara kul att dämpa mitt turbo-behov på makt en smula.
Citera
2004-08-10, 23:31
Medlem
På min aceton-flaska står det att det kan användas till rengöring av läder!
Citera
2004-08-10, 23:35
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardrockGoddess
På min aceton-flaska står det att det kan användas till rengöring av läder!

aaahhh, Vi får se, vart är min burk då? tack så länge!
Citera
2004-08-10, 23:47
Medlem
Carpe Diems avatar
Det finns flera olika typer av läder, så det finns kanske ingen universalmetod som passar allt. Det finns emellertid speciella lädertvålar som kanske kan vara något? Använder man det bör man olja in lädert, vilket man med fördel gör då det är fuktigt. På så sätt behåller lädert sin smidighet och sensuella känsla. Besök gärna affärer där läder används proffesionellt, till exempel för hästsport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in