Citat:
Ursprungligen postat av indigo9951
Jag är en feminist. Det betyder inte att jag hatar män. Feminism innebär jämlikhet mellan könen, och det är ALLT.
Feminism i Sverige innebär definitivt inte enbart jämlikhet och det tror jag du är väl medveten om. Jag är också för jämställdhet mellan könen, men aldrig i hela mitt liv att jag skulle kalla mig feminist och jämföra mig med de ideal som "feministerna" i Sverige står för.
OnT:
Vad tycker ni om att tjejer är "mer utsatta" än killar?
Det är självklart mycket tråkigt, men jag tycker samtidigt att man ska värna om den utveckling som vi faktiskt har haft under de senaste seklet och inte enbart peta på småsaker.
"synd" om tjejer för dagens ideal?
Dagens ideal som kvinnor "tvingas" ta del av är bara skitsnack och något man väljer själv. Nu pratar jag om det Red light district-inspirerade modet och undernärdheten, inte om att pojkar ska ha blåa kläder och flickor rosa, ser inga problem med det sistnämnda.
Tjejer får skylla sig själva ibland?
Individuell frihet kräver också ansvar om du syftar på den förra frågan.
Tjejer är mer värda än killar och tydligen viktigare?
Absolut inte. Kvinnor är precis lika mycket värda som män och tvärtom. Dock verkar dagens kvinnorörelse vara väldigt inriktade på att "ta igen" det som den gamla tidens män utsatt dem för. Jag tror inte på arvssynd med andra ord.