2011-01-15, 06:57
Medlem
Hur tycker ni hur samhället ser ut i dag om jämställdhet bland tjejer och killar?

Tycker ni att dom bli behandlade lika?

Vad tycker ni om att tjejer är "mer utsatta" än killar?
"synd" om tjejer för dagens ideal?
Tjejer får skylla sig själva ibland?
Tjejer är mer värda än killar och tydligen viktigare?

Vill gärna diskutera detta, eller veta vad folk tycker?
Citera
2011-01-15, 12:05
Medlem
Jag tycker inte att det är jämställt, men det märks ju. Det smartaste man som kvinna kan göra är att sy på en kuk och man har genast en fetare lön. Arbetsgivare anställer helst inte heller gravida kvinnor, för att spara pengar, aborter är något som diskuteras med låga och döms oftast som "fel". Inte heller är man så noga alltid då en abort utförs, det händer att en kvinna blir steril på grund av slarvigt utförd abort. Vore det män som blev gravida skulle det finnas drive-through aborter, för att citera Magnus Betnér. Dagens media riktar sig främst in på hur just kvinnor ska se ut och bete sig, klä sig, sminka sig och dylikt. Tjejer uppfostras annars än killar, och inte, enligt vad jag själv tycker, på ett bättre sätt. Killar som knullar mycket får en klapp på axeln av polare, tjejer som knullar mycket blir kallade slampor och madrasser, inte sällan av andra tjejer. Killar lår sig sammanhållning i lagsport, tjejer individualism.

MEN. Man blir sin egen person. Och är man medveten om värderingar etc, och inte vill vara som man "ska", så kan man låta bli.
Jag är en feminist. Det betyder inte att jag hatar män. Feminism innebär jämlikhet mellan könen, och det är ALLT. Så nej, jag anser inte tjejer vara viktigare. Och jag hatar inte män. In fact kommer jag bättre överens med män än kvinnor, trots att jag själv är en kvinna. För det mesta händer det tvärtom att jag generellt gillar kvinnor mindre än män, just för att de flesta kvinnor känner att de måste vara på ett visst sätt, bete sig på ett visst sätt, samt bli behandlade på ett visst sätt just för att de är kvinnor. Det är idioti.

Självklart kan man se det som att tjejer är mer "utsatta", det stämmer rent statistiskt, samt genom särbehandlig, exempelvis det med lönen, etc. MEN, återigen, kan man välja. Man kan höja rösten och säga ifrån, kräva högre lön eller säga till i klassrummet om man känner att man särbehandlas. Etcetera.

Heh. Jag anser att genusklyftan uppstår just när man börjar diskutera kvinnligt/manligt, och därför försöker jag oftast undvika det. Visst finne stereotyper, men det är för att saker bara har varit på ett visst sätt väldigt länge, och det är lättare att lägga folk i mappar än att verkligen lära känna en person.
Citera
2011-01-15, 12:14
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indigo9951

Jag är en feminist. Det betyder inte att jag hatar män. Feminism innebär jämlikhet mellan könen, och det är ALLT.

Feminism i Sverige innebär definitivt inte enbart jämlikhet och det tror jag du är väl medveten om. Jag är också för jämställdhet mellan könen, men aldrig i hela mitt liv att jag skulle kalla mig feminist och jämföra mig med de ideal som "feministerna" i Sverige står för.

OnT:

Det är självklart mycket tråkigt, men jag tycker samtidigt att man ska värna om den utveckling som vi faktiskt har haft under de senaste seklet och inte enbart peta på småsaker.

Dagens ideal som kvinnor "tvingas" ta del av är bara skitsnack och något man väljer själv. Nu pratar jag om det Red light district-inspirerade modet och undernärdheten, inte om att pojkar ska ha blåa kläder och flickor rosa, ser inga problem med det sistnämnda.

Individuell frihet kräver också ansvar om du syftar på den förra frågan.

Absolut inte. Kvinnor är precis lika mycket värda som män och tvärtom. Dock verkar dagens kvinnorörelse vara väldigt inriktade på att "ta igen" det som den gamla tidens män utsatt dem för. Jag tror inte på arvssynd med andra ord.
Senast redigerad av Jack.Dog 2011-01-15 kl. 12:19.
Citera
2011-01-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Feminism i Sverige innebär definitivt inte enbart jämlikhet och det tror jag du är väl medveten om. Jag är också för jämställdhet mellan könen, men aldrig i hela mitt liv att jag skulle kalla mig feminist och jämföra mig med de ideal som "feministerna" i Sverige står för.

Wow. Av allt det där lyckades du snappa upp och förstora det som kanske minst betyder något. Skit i vad "feministerna" står för. Slå upp ordet i en ordlista. Skaffa en egen åsikt, etc etc etc. Känns ju bra att du läxar upp mig för att jag, vad jag anser, använder ordet i dess rätta sammanhang, och inte för de trettiosjutusen andra åsikter jag försökte ge uttryck åt...
Citera
2011-01-15, 12:25
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Wow. Av allt det där lyckades du snappa upp och förstora det som kanske minst betyder något. Skit i vad "feministerna" står för. Slå upp ordet i en ordlista. Skaffa en egen åsikt, etc etc etc. Känns ju bra att du läxar upp mig för att jag, vad jag anser, använder ordet i dess rätta sammanhang, och inte för de trettiosjutusen andra åsikter jag försökte ge uttryck åt...

Jag ville enbart påpeka att ordet feminist inte nödvändigtvis behöver betyda det som du antydde, det var absolut inte någon form av påhopp på det övriga i ditt inlägg, som jag för övrigt tyckte var mycket vettigt.

Men om jag nu måste plocka något annat ur ditt inlägg för att diskutera så tycker jag att det här var oerhört nyttigt: "Jag anser att genusklyftan uppstår just när man börjar diskutera kvinnligt/manligt, och därför försöker jag oftast undvika det."
Citera
2011-01-15, 12:37
Medlem
Citat:
Jag ville enbart påpeka att ordet feminist inte nödvändigtvis behöver betyda det som du antydde, det var absolut inte någon form av påhopp på det övriga i ditt inlägg, som jag för övrigt tyckte var mycket vettigt.

Men om jag nu måste plocka något annat ur ditt inlägg för att diskutera så tycker jag att det här var oerhört nyttigt: "Jag anser att genusklyftan uppstår just när man börjar diskutera kvinnligt/manligt, och därför försöker jag oftast undvika det."

Okej. Nu mår jag bättre, och tycker genast lite mer om dig. Nej, som du nämnde tidigare så är det nog för att kvinnor vill "ta igen" år av diskriminering, och blir därför gärna lite tvärsemot. Att ta igen allt skit är tyvärr omöjligt, och att diskriminera män är precis samma sak som man egentligen ska vara emot. Som någon sagt, "att kriga för fred är samma sak som att knulla för oskuld". Fast på engelska. Och jag vet inte vem. Men jävlar att man ska vara medveten. Jag har fått slå mina lärare på käften flera gånger för att ha blivit särbehandlad på grund av mitt kön, och det är inte så det ska se ut, alls.
Citera
2011-01-15, 12:47
Medlem
Sigrid80s avatar
Citat:

OnT:

Det är självklart mycket tråkigt, men jag tycker samtidigt att man ska värna om den utveckling som vi faktiskt har haft under de senaste seklet och inte enbart peta på småsaker.

Dagens ideal som kvinnor "tvingas" ta del av är bara skitsnack och något man väljer själv. Nu pratar jag om det Red light district-inspirerade modet och undernärdheten, inte om att pojkar ska ha blåa kläder och flickor rosa, ser inga problem med det sistnämnda.

Individuell frihet kräver också ansvar om du syftar på den förra frågan.

Absolut inte. Kvinnor är precis lika mycket värda som män och tvärtom. Dock verkar dagens kvinnorörelse vara väldigt inriktade på att "ta igen" det som den gamla tidens män utsatt dem för. Jag tror inte på arvssynd med andra ord.

Riktigt bra inlägg, Jack.Dog! Håller med på alla punkter, speciellt på frågan om att tjejer är mer utsatta än killar. Hur många gånger har jag inte hört så många tjejer klaga över att de "måste" göra si eller så för att bli accepterade.

Får jag sno den till signatur?
Citera
2011-01-15, 12:49
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigrid80
Riktigt bra inlägg, Jack.Dog! Håller med på alla punkter, speciellt på frågan om att tjejer är mer utsatta än killar. Hur många gånger har jag inte hört så många tjejer klaga över att de "måste" göra si eller så för att bli accepterade.

Får jag sno den till signatur?

Det är sannerligen ett mycket underligt fenomen. Självklart får du ha det i din signatur .
Citera
2011-01-15, 13:06
Medlem
Fina Gubbens avatar
Relationer och samlevnad -> Feminism och jämställdhet

//Mod
Citera
2011-01-15, 13:13
Medlem
Citat:
Jag har fått slå mina lärare på käften flera gånger för att ha blivit särbehandlad på grund av mitt kön, och det är inte så det ska se ut, alls.

Nu är det dags för dig att dra igång tankeapparaten här. Vad tror du skulle hända om en kille slog lärare på käften för att han blivit särbehandlad? Tänk på det. Tänk även över att du mer eller mindre kom undan med vad du gjorde, något en kille aldrig skulle ha gjort.
Citera
2011-01-15, 13:14
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att det är jämställt, men det märks ju. Det smartaste man som kvinna kan göra är att sy på en kuk och man har genast en fetare lön.

Enligt vilket kollektivavtal?
Citera
2011-01-15, 14:19
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Enligt vilket kollektivavtal?

Feministernas egna ihopdiktade
Citera
  • 1
  • 2