2011-01-15, 14:57
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiller-
Hur tycker ni hur samhället ser ut i dag om jämställdhet bland tjejer och killar?

Tycker ni att dom bli behandlade lika?

Vad tycker ni om att tjejer är "mer utsatta" än killar?
"synd" om tjejer för dagens ideal?
Tjejer får skylla sig själva ibland?
Tjejer är mer värda än killar och tydligen viktigare?

Vill gärna diskutera detta, eller veta vad folk tycker?

Tjejer är inte mer utsatta än killar. Killar har också ett helvete. Ett annorlunda helvete än tjejer. Dock så förtar det inte att både killar och tjejer är lika utsatta i dagens samhälle.

Nej det är inte synd om tjejer för dagens ideal.
Återigen både killar och tjejer har ideal att efterleva..
Dock så har tjejer och killa lika stor frihet att välja bort att följa dessa "ideal" om de vill detta.

Det beror på vilken situation du pratar om här. Men handlar det om idealen så ja tjejer får skylla sig själva om de vill efterleva efter idealen. Samma går för killarna oc killars ideal. Killen får skylla sig själv om han viill leva efter några ideal.
Det pratas om "förväntningar". Jovisst finns de. Dock så sätter killar/tjejer större press på sig själv att leva efter dessa förväntningar än omgivningen i mångt och mycket.
Det är ju inte direkt så att "omgivningen" står med en pistol riktat emot tinningen och tvingar killen/tjejen att leda upp till dessa ideal.

I den officiella samhällsdebatten och media så ja.
För att ta ett exempel, det tas oftare upp om tjejer hur de mår och om tjejer som gör självmordförsök. Detta får mer utrymme i debatten än kilar och hur killar mår, Killar begår självmord.
Tittar man på antalet lyckade självmord så är killars självmordsstatistik tre gånger större än tjejernas.

När det kommer till partnermisshandel så är det tjejerna som får störst utrymme. Begreppet "kvinnomisshandel" och hustrumisshandel finns och det används till och med som brotsrubricerinbg.
Men begreppet "mansmisshandel" och "makemisshandel" finns inte ens med i SAOL och ännu mindre som brottsrubricering. Trots att det är lika vanligt att tjejer slår sin partner.
Begreppet "partnermisshandel" finns men det finns inte som brottsrubricering. Så man kan ju undra vad männens värde finns någonstans egentligen.

För mig personligen så ser jag männen/killar var exakt lika mycket värda som mig.
Senast redigerad av Empress 2011-01-15 kl. 15:00.
Citera
2011-01-15, 15:12
Medlem
Det är pk att tycka synd om kvinnor bara för att dom är kvinnor.
Feminism är en äcklig sjukdom som måste bekämpas.
Citera
2011-01-15, 21:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Tjejer är inte mer utsatta än killar. Killar har också ett helvete. Ett annorlunda helvete än tjejer. Dock så förtar det inte att både killar och tjejer är lika utsatta i dagens samhälle.

Nej det är inte synd om tjejer för dagens ideal.
Återigen både killar och tjejer har ideal att efterleva..
Dock så har tjejer och killa lika stor frihet att välja bort att följa dessa "ideal" om de vill detta.

Det beror på vilken situation du pratar om här. Men handlar det om idealen så ja tjejer får skylla sig själva om de vill efterleva efter idealen. Samma går för killarna oc killars ideal. Killen får skylla sig själv om han viill leva efter några ideal.
Det pratas om "förväntningar". Jovisst finns de. Dock så sätter killar/tjejer större press på sig själv att leva efter dessa förväntningar än omgivningen i mångt och mycket.
Det är ju inte direkt så att "omgivningen" står med en pistol riktat emot tinningen och tvingar killen/tjejen att leda upp till dessa ideal.

I den officiella samhällsdebatten och media så ja.
För att ta ett exempel, det tas oftare upp om tjejer hur de mår och om tjejer som gör självmordförsök. Detta får mer utrymme i debatten än kilar och hur killar mår, Killar begår självmord.
Tittar man på antalet lyckade självmord så är killars självmordsstatistik tre gånger större än tjejernas.

När det kommer till partnermisshandel så är det tjejerna som får störst utrymme. Begreppet "kvinnomisshandel" och hustrumisshandel finns och det används till och med som brotsrubricerinbg.
Men begreppet "mansmisshandel" och "makemisshandel" finns inte ens med i SAOL och ännu mindre som brottsrubricering. Trots att det är lika vanligt att tjejer slår sin partner.
Begreppet "partnermisshandel" finns men det finns inte som brottsrubricering. Så man kan ju undra vad männens värde finns någonstans egentligen.

För mig personligen så ser jag männen/killar var exakt lika mycket värda som mig.
Nej, du har fel.

Vare sig kvinnomisshandel eller hustrumisshandel finns som brottsrubricering.

Brottet rubriceras som Misshandel och gäller oavsett om offret är en kvinna eller en man, och oavsett om förövaren är kvinna eller man.

BrB 3 kapitlet

5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).

6 § Är brott som avses i 5 § att anse som grovt, döms för grov misshandel till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har tillfogat en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.
Är brottet att anse som synnerligen grovt, döms dock till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är synnerligen grovt ska särskilt beaktas om kroppsskadan är bestående eller om gärningen har orsakat synnerligt lidande eller om gärningsmannen har visat synnerlig hänsynslöshet. Lag (2010:370).
Citera
2011-01-16, 02:39
Medlem
SMBHs avatar
Detta känns lite som om någon vill ha hjälp med Genuskunskap A i skolan men wth;

Citat:
Hur tycker ni hur samhället ser ut i dag om jämställdhet bland tjejer och killar?

Nej, man behandlar män annorlunda om man är kvinna och kvinnor annorlunda om man är man. It's all natural baby. Och nej, det betyder inte att man inte respekterar varandra.

Citat:
Jag tycker det är tragiskt att vissa tjejer känner att dom är mer utsatta. Jag tror inte att det faktiskt är så dock.
Citat:
Nej det är inte synd om någon som gör ett val att följa ett visst ideal.

Citat:
Klart dom får, precis som män.

Citat:
Alla människor är lika värda. (Och vi sitter alla på vita moln i en cirkel och håller hand medans vi sjunger kumbaya).
Citera
2011-01-16, 03:01
Medlem
GanjaFarfars avatar
Vadfan är det för dravel jag läser? Jämnställdhet- hell yeah! Feminism -FUCK NO! Att män och kvinnor behandlas olika är någonting kvinnan ska vara tacksam för. Om alla kvinnor tänker efter lite skulle ni förstå vad jag menar. Sålänge det är mannens "uppgift" att bjuda på drinkar, middagar och uppvakta kvinnan kommer det aldrig att kunna bli jämnställt. Vi kan ju börja "jämnställdhetskapplöpnignen" med att alla kvinnor börjar bjuda på krogen? Skulle inte tro det, problemet med feminism är att kvinnan nästan alltid förskönar sigsjälv samtidigt som alla ska tycka synd om henne och ta hand om henne. Ex. Kalle 3 år ramlar och slår i huvudet så det sprutar blod- men förfan kalle res dig upp de är inte så farligt! Lisa 3 år snubblar o tappar skon- meen lilla gumman hur gick det?vill du ha tårta o gottigottgussigull. Och kom fan inte och säg att detta är något man bara kan sluta med hux flux på en handvändning för kvinnan har ALLTID varit den "sköra" medens mannen ska vara hård slm sten. När det är lika socialt accepterat för en kille att prata känslor och lipa som en tjej har vi kommit en bit påväg men i dahsläget har man börjat i helt fel ände. Sen är det mycket riktigt att tjejer blir särbehandlade i skolan, de får alltid mer uppmärksamhet av lärarna. Och även fast dem gör någonting sämre får de enklare högre betyg. (ursäkta stavfel)
Citera
2011-01-16, 22:34
Medlem
Det där med kvinnoideal är jobbigast för unga tjejer. När man är vuxen så är det som sagt något man väljer. Men en ung person vet inte om att den kan välja.
Citera
2011-01-16, 22:55
Medlem
Kan man prata om jämställdhet så länge den här sortens trådar verkar behövas? När man uppnår jämställdhet borde väl "killar vs tjejer" vara ett rätt ointressant ämne...

Citat:

Citera
2011-01-16, 23:42
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Detta känns lite som om någon vill ha hjälp med Genuskunskap A i skolan men wth;

Jag hoppas för allt i hela världen att ett sådant ämne inte existerar i gymnasieskolan?
Citera
2011-01-17, 05:43
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Jag hoppas för allt i hela världen att ett sådant ämne inte existerar i gymnasieskolan?

Om, märkväl OM, det skulle finnas skulle det vara förvånande i dagens Sverige i så fall.
Citera
2011-01-17, 17:43
Medlem
Citat:

Jag tycker inte Sverige är jämlikt men jag tycker både män och kvinnor har sina problem att tampas med, det är kanske inte samma problem...men i grunden kanske det handlar om att man inte uppnår det där "konstruerade" idealbilden av hur man ska vara, enligt ett kön.

Jag vet inte om tjejer är mer utsatta än killar, tycker det finns många konstiga saker som tillhör en manlig könsroll också...
Citera
2011-01-17, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TantNerdSnusk
Jag tycker inte Sverige är jämlikt men jag tycker både män och kvinnor har sina problem att tampas med, det är kanske inte samma problem...men i grunden kanske det handlar om att man inte uppnår det där "konstruerade" idealbilden av hur man ska vara, enligt ett kön.

Jag vet inte om tjejer är mer utsatta än killar, tycker det finns många konstiga saker som tillhör en manlig könsroll också...

Jag tror man mår bäst om man inte har så mycket föreställningar om hur ett visst kön ska vara, utan att man ser folk som människor helt enkelt.
Citera
2011-01-17, 21:12
Medlem
ghoulmashs avatar
Citat:
Nej, statistiken pekar på att könen är tämligen jämställda. Det är väl dock viktigt att notera att jag med jämställda menar att att de har likvärdiga förutsättningar. Om det är någon strukturuell diskriminering som faktiskt existerar så är det kvinnofridsbrott, samt diverse lagar som handlar om vårdnadshavarskap för nyblivna föräldrar som inte är gifta. Därtill har vi fortfarande värnplikt för män i krigstid. Antagligen ingenting som kommer att påverka mig under mitt liv, men fortfarande en strukturell skillnad.

Då jag såg att någon tog upp det tidigare så skulle jag jättegärna se en metodiskt korrekt undersökning som konstaterar att penisinnehav faktiskt på något sätt skulle öka en persons lön. Och nej, skillnad i aritmetiskt medelvärde för de två grupperna är inte ett tecken på diskriminering.

Snarare skulle jag säga att jag anar att det exempelvis i rättssystemet finns ett bias mot män. Sådant här gör mig smått illamående.

Citat:

Det finns ideal för killar också. Sedan är det upp till var och en att leva upp till och bry sig om dessa. Eller är det bara jag som inte är lika vältränad som alla Calvin Klein-modeller eller har rönt samma karriärsframgångar som Bill Gates och Mark Zuckerberg?

Citat:

Tjejer är människor, precis som killar. Människor får skylla sig själva i väldigt många situationer.

Citat:

Däremot skulle jag säga att jag anar en inklination från samhället i stort att värna kvinnoliv i större utsträckning än mansliv -- min gissning är att det har varit evolutionärt framgångsrikt att göra detta. I min mening finns det egentligen ingen skillnad mellan kvinnors och mäns individuella värde för samhället; vi har uppnåt en sådan massa att vi aldrig kommer att ha problem med att "utöka stammen" genom fortplantning.
Senast redigerad av ghoulmash 2011-01-17 kl. 21:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in