• 1
  • 2
2011-01-14, 23:25
Medlem
Hej

Jag har haft några små blåa knölar sedan jag var ungefär 17 år. Det kom ungefär 2-3 nya sådana varje år och nu när jag nästan är 25 år bestämde jag mig för att gå och kolla vad det är.

Knölarna har alltid gjort ont om man trycker på dom och altid varit känsliga, Men jag tog det aldrig så alvarligt eftersom inga andra biverkningar märktes.

Jag har nu fått provsvar från labbet. Det står att jag har en god artad "glomus" tumör . Den heter glomus alltså.

Det står också att en laser behandling kommer göras och att de kommer att kontakta mig om några månader.

Jag har förstått att tumören är god artad. Men det jag vill veta är finns det möjlighet till att denhär typen av tumör kan övergå till elakartad? Ska jag vara orolig?

Finns det någon här som har eller har haft en sånhär tumör?

Är det nån kunnig som kan berätta lite om denhär tumören? Är tacksam för all hjälp
Citera
2011-01-14, 23:31
Medlem
beavertands avatar
Nu blir jag lite rädd.
Var hade du knölarna?
Jag har en i bakhuvudet, går precis in på din beskrivning!
Citera
2011-01-14, 23:47
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
The most common adverse effect is pain, which is usually associated with solitary lesions. Multiple tumors are less likely to be painful. In one report, a patient with more than 400 glomus tumors had thrombocytopenia as a result of platelet sequestration (ie, Kasabach-Merritt syndrome). Malignant glomus tumors, or glomangiosarcomas, are extremely rare and usually represent a locally infiltrative malignancy. However, metastases do occur and are usually fatal.

Saxat från wikipedia
Citera
2011-01-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beavertand
Nu blir jag lite rädd.
Var hade du knölarna?
Jag har en i bakhuvudet, går precis in på din beskrivning!

jag har dom typ lite överall ,,armar, rygg, ben , bröst . Det verkar ju inte va nått farligt för annars hade dom väl skrivit att det är alvarligt och inte väntat med att påbörja behandling på flera månader eller?

hur länge har du haft den?
Citera
2011-01-14, 23:55
Medlem
beavertands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swap
jag har dom typ lite överall ,,armar, rygg, ben , bröst . Det verkar ju inte va nått farligt för annars hade dom väl skrivit att det är alvarligt och inte väntat med att påbörja behandling på flera månader eller?

hur länge har du haft den?
Så länge jag kan minnas, märker inte av den. Men när jag råkar slå till den så kan jag få jävligt ont. Men ibland när jag ska känna på den kan jag trycka osv och då gör det knappt ont, lite ömt bara. Hur är det för dig?
Ja förmodligen, hade det varit allvarligt hade de förmodligen lagt in dig med?
Citera
2011-01-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Saxat från wikipedia

Det står där att metastaser kan förekomma. Metastaser är en utveckling av tumören vilken kan leda till döden

Va fan
Citera
2011-01-14, 23:59
Medlem
Citat:
Så länge jag kan minnas, märker inte av den. Men när jag råkar slå till den så kan jag få jävligt ont. Men ibland när jag ska känna på den kan jag trycka osv och då gör det knappt ont, lite ömt bara. Hur är det för dig?
Ja förmodligen, hade det varit allvarligt hade de förmodligen lagt in dig med?

Ja exakt så är det, när man slår till dom så kan det kännas som om man nyper med en liten tång typ.

men hörru gå o kolla upp den,, Jag läser lite om att det finns risk till att den bli rätt farlig denhär jäkeln,, Hade jag vetat att de är tumör de handlar om så hade jag fan aldrig gått me det i flera år
Citera
2011-01-15, 00:04
Medlem
beavertands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swap
Ja exakt så är det, när man slår till dom så kan det kännas som om man nyper med en liten tång typ.

men hörru gå o kolla upp den,, Jag läser lite om att det finns risk till att den bli rätt farlig denhär jäkeln,, Hade jag vetat att de är tumör de handlar om så hade jag fan aldrig gått me det i flera år
Ska göra det! Tack för du startade denna tråden! Brukar aldrig tänka på det. Är dina hårda? Min känns lite mjuk sen som en klump ben eller brosk i mitten..
Citera
2011-01-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ska göra det! Tack för du startade denna tråden! Brukar aldrig tänka på det. Är dina hårda? Min känns lite mjuk sen som en klump ben eller brosk i mitten..

Precis som din beskrivning. ingen orsak ,glad att man kan komma till hjälp
Citera
2011-01-15, 00:10
Medlem
beavertands avatar
Får nog kolla upp det, blev lite skraj nu. Men de verkar ju inte så farliga. Får vi hoppas
Citera
2011-01-15, 00:12
Medlem
Om nån här vet nån som har haft, har eller haft själv eller bara har ren korekt information på den här typen av tumör så var snäll o skriv om hur alvarligt den är/kan bli? behandlings metod? risk för att den kommer tillbaka? risk för att den blir elakartad osv...

Väldigt Tacksam för all hjälp
Citera
2014-10-03, 13:22
Medlem
Hej på er,

Jag har haft en liten lila / mörkblå prick på armen iallafall 6 år. Jag vet detta för att vid en händelse så fick jag ont i armen och trodde "SHIT! Jag har fått en stroke! Ring ambulans!". Men det hände inget speciellt efter det förens för 3 år sedan då det börja göra ont vid beröring. Ifall man snuddade lätt vid den så var det som nålstick på just den punkten, men ifall man tryckte med kraft på pricken så var det som om det satt nålar i varenda mikrometer på/i hela armen. Det senaste året har det blivit värre då det kunde gå längre tider då det strålade i armen konstant och att det var oberoende på arbetsbördan.

Det senaste året har jag varit in och ut på sjukhus och vårdcentral för att det fick vara nog. Jag kunde bara inte ha kvar den. När jag suttit barnvakt så svänger barnen ofta runt och träffar armen helt ovetande och man blir lite handikappad när man inte kan lyfta upp barnen eller flytta/lyfta saker utan att det gör ont.

Den första förklaringen jag fick var att det var åderbråck. "Okej", tänkte jag. "Kan ni ta bort den?"
"-Njae, helst inte" svarar de "för att då finns det risk för att venen skadas och det kan "spruta blod överallt", risken är för stor. Men testa den här salvan så går det bort ska du se". (Hirudoid)

Testar salvan, men det gör ju bara ont för att jag pillar på pricken.

Sedan skickar de vidare mig till Kärlkirurg och Nervklinik. "Nä det är säkert inget farligt", svarar de.

Det är tillslut som jag skickas till Hudklinik som folk börjar ta i den. Kommer in till läkaren som maximalt är inne 5 minuter. Han säger att "Den kan vi ta bort idag, funkar det för dig?"

Sedan skär de bort en bit och säger att "Besked från labbet kommer inom 1 månad". I veckan fick jag besked att det var en glumos tumör (mjukdelstumör). Min var också godartad och bortskuren i sin helhet. Jag har inga symptomer alls längre, bara ett ärr på armen. Är lite paff nu i efterhand att jag har gått runt med det i 6 år och inte någon har fattat vad det är för något. Okunnigt har jag trott i några dagar att tumör är samma sak som kanske men jag kollat lite att tumör och cancer är inte samma sak. Men är ingen expert på cancer så jag hävdar inget.

Har inte svarat på några frågor nu men iallafall berättat min historia.

Med vänliga hälsningar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in