2011-01-14, 21:57
Medlem
Alkatrazs avatar
Hej!

Jag fick en Acer Extensa 5630Z-322G16Mn efter att hårddisken(hdd) pajade på den efter att far min släppt den i bordet och hävdat att det var garantifel, varpå han köpte en ny och, som sagt gav mig den gamla.
Datorn startar och laddar men själva inloggningen kommer inte fram gissningsvis på grund av att det är någon typ av hårdvara som gått sönder på den i hdd.
Jag skall nu köpa mig en ny hdd tänkte jag och undrar vilken typ jag skall ha.
Den som sitter i just nu har stift och inte "pinnar" som en vanlig 3,5"-hdd som jag är van vid.
Kan man köpa vilken 2,5"-disk och trycka i eller måste det vara någon speciell typ?
Jag har kollar på Denna. (Om inte länken fungerar: WD Scorpio 320GB 2,5")
Jag har inte tänkt att lägga ner massa pengar på den så fungerar den så vore det bra, lämna gärna förslag annars.

Tack på förhand!
Citera
2011-01-15, 04:10
Medlem
pan.pans avatar
Okej, för att veta vilken HDD du kan koppla in i din dator så skulle jag vilja se vilken standard din nuvarande disk har, skruva upp datorn och kolla efter. Alt ta med dig den utplockade HDD'n och visa för butiksbiträde.

Att inloggningsskärmen inte visas beror nog mer på operativsystemet eller annan hårdvara, att du kan boota din windows installation tyder på att hårddisken är intakt.
Citera
2011-01-15, 19:57
Medlem
Alkatrazs avatar
Vi fick bara det svaret av servicen. Den är skitseg innan den startar och jag tror dom försökt installera om den på service dessutom.
Det är en Hitachi 5K250-160 5400RPM SATA som sitter i nu och jag är helt grön på detta området ^^,
Möjligheten finns ju som sagt att ta med den till nån datorbutik i GBG.
Citera
2011-01-31, 21:28
Medlem
pan.pans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkatraz
Vi fick bara det svaret av servicen. Den är skitseg innan den startar och jag tror dom försökt installera om den på service dessutom.
Det är en Hitachi 5K250-160 5400RPM SATA som sitter i nu och jag är helt grön på detta området ^^,
Möjligheten finns ju som sagt att ta med den till nån datorbutik i GBG.

Okej, en anledning kan vara att din disk bara ligger på 5400 RPM (väldigt seg läs/skriv hastighet). Vanliga diskar i dag ligger på 7200 rpm.

Kolla om det finns någon snabbare 2.5" sata disk i någon lokal affär eller dra den till gbg.
Citera
2011-01-31, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkatraz
Jag har kollar på Denna. (Om inte länken fungerar: WD Scorpio 320GB 2,5")
Jag har inte tänkt att lägga ner massa pengar på den så fungerar den så vore det bra, lämna gärna förslag annars.

Den du länkade till funkar, den här är dock snabbare om du är beredd att lägga till 80:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=358193 (högre rotationshastighet, 7200rpm mot 5400rpm och större cache, nackdelen är att den blir lite varmare och förkortar batteritiden något)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in