2011-01-14, 20:55
Medlem
minschas avatar
Hejsan hoppsan.

Jag tänkte göra en omelett, men har aldrig gjort det förut. Har två ägg hemma och tänkte
utgå ifrån det här receptet http://www.recepten.se/recept/omelett.html

Kan man ha championer i? Och lök? Hur blir det tror ni?
Funderar även på om man kan blanda i lite sambal olek? För extra smak...
Någon som testat?

I Tunisien åt jag nåt omelettliknande jätteofta, det var ägg som vispades ihop med typ lök och hos vissa försäljare även massa frukter, sen blandades det med nån chiliröra och lades på ett nybakat bröd som liknade pitabröd, som de smörat på ost + annan chiliröra på...
Jag vill egentligen äta det igen... Är det någon som vet vad jag menar och vet hur man gör det?
Eller liknande...
Citera
2011-01-14, 20:59
Medlem
beavertands avatar
Champion går utmärkt att ha.
Citera
2011-01-14, 20:59
Medlem
snapmodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minscha
Hejsan hoppsan.

Jag tänkte göra en omelett, men har aldrig gjort det förut. Har två ägg hemma och tänkte
utgå ifrån det här receptet http://www.recepten.se/recept/omelett.html

Kan man ha championer i? Och lök? Hur blir det tror ni?
Funderar även på om man kan blanda i lite sambal olek? För extra smak...
Någon som testat?

I Tunisien åt jag nåt omelettliknande jätteofta, det var ägg som vispades ihop med typ lök och hos vissa försäljare även massa frukter, sen blandades det med nån chiliröra och lades på ett nybakat bröd som liknade pitabröd, som de smörat på ost + annan chiliröra på...
Jag vill egentligen äta det igen... Är det någon som vet vad jag menar och vet hur man gör det?
Eller liknande...
Ja det klart du kan, jag brukar kunna ha i det mesta, Hacka löken ordentligt bara, championer lät ju mindre gott att ha i en omelett. Men det kanske bara är jag?
Citera
2011-01-14, 21:00
Medlem
NeutronStars avatar
Har testat både lök, champinjoner och sambal - det smakar smaskens! Löken och champinjonerna bör förstekas. Ett halvt ägg vätska (mjölk eller vatten) per ägg.
Citera
2011-01-14, 21:02
Medlem
minschas avatar
Tack! Jag tror jag vågar mig på att testa. Ska steka löken innan
Championer brukar vara gott till allt...
Citera
2011-01-14, 21:07
Medlem
snapmodes avatar
Citat:
Tack! Jag tror jag vågar mig på att testa. Ska steka löken innan
Championer brukar vara gott till allt...
Nu blev jag också sugen ju!
Ska göra ett par likadana men med finsk hackad korv istället för championerna
Citera
2011-01-14, 21:08
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Har testat både lök, champinjoner och sambal - det smakar smaskens! Löken och champinjonerna bör förstekas. Ett halvt ägg vätska (mjölk eller vatten) per ägg.
Ingen mjölk (eller grädde) i omelett. Vatten däremot bör man ha; vattnet förångas i botten av pannan och ångan stiger upp genom äggen och hjälper till att göra omeletten lätt och fluffig, som den bör vara.

För övrigt skulle jag hellre stuva champinjonerna för sig och sedan fylla omeletten med stuvningen.
Citera
2011-01-14, 21:19
Medlem
minschas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapmode
Nu blev jag också sugen ju!
Ska göra ett par likadana men med finsk hackad korv istället för championerna

Oh, gör det!

Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Ingen mjölk (eller grädde) i omelett. Vatten däremot bör man ha; vattnet förångas i botten av pannan och ångan stiger upp genom äggen och hjälper till att göra omeletten lätt och fluffig, som den bör vara.

För övrigt skulle jag hellre stuva champinjonerna för sig och sedan fylla omeletten med stuvningen.

Stuva känns som mycket jobb, hur gör man det? Det här är det sista jag har hemma och affärerna
är stängda nu, så jag har inte utrymme för misstag
Citera
2011-01-14, 21:23
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Oh, gör det!

Stuva känns som mycket jobb, hur gör man det? Det här är det sista jag har hemma och affärerna
är stängda nu, så jag har inte utrymme för misstag

Stek allt du har hemma o vill ha i omeletten tills det är lagom brynt, sen häller du bara över ägg o vattenmixen över allting och steker till ovansidan blivit lagom fast. Sen vänder du omeletten en gång o fräser en kort stund - servera.
Citera
2011-01-14, 21:26
Medlem
minschas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Stek allt du har hemma o vill ha i omeletten tills det är lagom brynt, sen häller du bara över ägg o vattenmixen över allting och steker till ovansidan blivit lagom fast. Sen vänder du omeletten en gång o fräser en kort stund - servera.

Det lät enkelt

Jag hittade recept på stuvning. Har dock bara fyra svampar och en halv lök

Nu måste jag testa!
Tack så mycket allihopa
Citera
2011-01-14, 22:58
Medlem
FF0000s avatar
Citat:
Det lät enkelt

Jag hittade recept på stuvning. Har dock bara fyra svampar och en halv lök

Nu måste jag testa!
Tack så mycket allihopa

Blev du nöjd?
Citera
2011-01-14, 23:33
Medlem
minschas avatar
Ja. Hade i lite för mycket lök + championer, men det gjorde inget. Blev en tunn, god omelett
En spliff höjer alltid aptiten förstås

Kommer att göras om! Ofta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in