• 1
  • 2
2011-01-15, 13:17
Medlem
Som några redan sagt är det ju bara att föra över pengarna till ett sparkonto som ger ränta. Vad ger nischbankernas "lönekonton" i ränta idag? 0,4%? Räknar vi oerhört snällt och säger att hela årsinkomsten (säg 180 000) ligger på kontot hela året ger det 720:-, och så skatt på det. I verkligheten är det ännu mindre då man har räkningar, löpande utgifter osv. att betala. Naturligtvis blir räntan högre i framtiden, men faktum kvarstår att det fortfarande är väldigt små vinster med de små räntorna på lönekontona. Välj då hellre rena sparkonton.

Personligen har jag svårt att förstå denna jakt på högre inlåningsräntor, särskilt på lönekonton. Har du väldigt mycket pengar, okej, men för en vanlig Svensson är det marginellt. Räntorna sätts ju inte för att vara snälla mot kunderna, vilket många verkar tro. Räntorna sätts enkelt uttryckt utifrån bankens behov av pengar, och vilka (läs kunder) som vill låna till dem. Jämför till exempel Handelsbankens räntor på fasträntekonton med Swedbanks. Vilka gav högst ränta under finanskrisen?
Citera
2011-01-15, 17:34
Medlem
talgoxens avatar
Det stämmer att det inte är så mycket pengar det handlar om. Det verkar inte vara så många som erbjuder ränta på transaktionskonto, inte ens Länsförsäkringar verkar det som. Det är kanske bara är Skandiabanken och ICA Banken.

Det stämmer också att det är betydligt viktigare att ha bra ränta på om man använder sig av sparkonto. Men faktum kvarstår, alla skulle ha ränta på transaktionskontot om inte de flesta bankkunder vore så orörliga och nöjda.

Citat:
Ursprungligen postat av AnWi
Räntorna sätts ju inte för att vara snälla mot kunderna, vilket många verkar tro. Räntorna sätts enkelt uttryckt utifrån bankens behov av pengar, och vilka (läs kunder) som vill låna till dem. Jämför till exempel Handelsbankens räntor på fasträntekonton med Swedbanks. Vilka gav högst ränta under finanskrisen?

Det är förstod jag inte riktigt. Menar du att inlåningsräntorna sätts utifrån bankens behov av pengar?
Citera
2011-01-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Det är förstod jag inte riktigt. Menar du att inlåningsräntorna sätts utifrån bankens behov av pengar?

Bankerna är ständigt i behov av pengar för att kunna låna ut till kunderna, vilket utgör en stor del av deras intäkter (utlåningen). För att få dessa pengar måste man erbjuda kunderna något för att de ska sätta in pengar, alltså ränta. Anser banken att de av någon anledning kommer behöva mer kapital måste man på något sätt få in det, och rimligtvis får man det genom att erbjuda en högre ränta än andra banker.

I en värld med "fullständig konkurrens" och rationella individer skulle det innebära att om Swedbank ligger 0,1% högre i inlåningsräntan flyttas allt kapital dit, och så vidare. Nu karaktäriseras inte riktigt vår värld med fullständig konkurrens och detta resonemang är väl, vad jag tror, inte så väldigt tillämpad på vanliga löne- och sparkonton. På konton (t.ex. fasträntekonon) där du binder upp pengarna tycker jag däremot att man kan se att detta fenomen, om än inte taget till extremen.
Citera
2011-01-15, 21:00
Medlem
KingVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Ännu ett exempel på att bankkunder är orörliga och väldigt trogna sin bank. De fyra storbankerna ger 0.00 procents ränta på transaktionskontot och behåller trots det sina kunder.

Visst, det är inte så mycket pengar det handlar om, max några hundralappar per år om man inte har väldigt mycket på transaktionskontot, men ändå. Det är principen det handlar om, ni ger gratispengar till er bank.

Ska man verkligen vara nöjd med det?

Kan du namnge någon bank som möjligtvis har högre ränta i % så kanske jag byter? Ligger inte alla banker omkring 0.00% ? Jag satt på 13k på mitt esparkonto ett tag, jag fick 50kr i ränta. Väldigt lite, skulle gärna fått några nollor mer dock.
Citera
2011-01-15, 21:20
Medlem
Är det inte enkelt att göra överföringar till sparkontoplus så får ni 2.30% ränta utan bindningstid?
Citera
2011-01-15, 21:21
Medlem
Itzaxs avatar
Vem bryr sig om ränta på det kontot? Handlar oftast inte om mycket.
Citera
2011-01-16, 00:43
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
För att det är så jävla lite pengar man får i ränta att jag inte orkar bry mig.

Jag "väljer mina strider" och orkar inte bry mig om varenda missad krona varje gång.

Håller med dig helt och hållet.

Jag fick 3-400 efter skatt från ett av sparkontona. Vad hade jag fått på mitt lönekonto? Högst några ören. Det plus mer kan jag spara in vid första bästa köp i valfri butik. Avstår jag från ett onödigt köp så har jag fått in en fin ränta för flera år.

Jag ser hellre att internettjänsterna fungerar när jag behöver dem och att det är ett smidigt system samt att jag får hjälp när jag så önskar. Det räcker för mig.
Självklart vill man ju ha något om man är snäll och lånar ut pengar, men vill jag göra klipp finns det bättre strider att nappa på som citerad skriver här ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in