Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Det är förstod jag inte riktigt. Menar du att inlåningsräntorna sätts utifrån bankens behov av pengar?
Bankerna är ständigt i behov av pengar för att kunna låna ut till kunderna, vilket utgör en stor del av deras intäkter (utlåningen). För att få dessa pengar måste man erbjuda kunderna något för att de ska sätta in pengar, alltså ränta. Anser banken att de av någon anledning kommer behöva mer kapital måste man på något sätt få in det, och rimligtvis får man det genom att erbjuda en högre ränta än andra banker.
I en värld med "fullständig konkurrens" och rationella individer skulle det innebära att om Swedbank ligger 0,1% högre i inlåningsräntan flyttas allt kapital dit, och så vidare. Nu karaktäriseras inte riktigt vår värld med fullständig konkurrens och detta resonemang är väl, vad jag tror, inte så väldigt tillämpad på vanliga löne- och sparkonton. På konton (t.ex. fasträntekonon) där du binder upp pengarna tycker jag däremot att man kan se att detta fenomen, om än inte taget till extremen.