• 1
  • 2
2004-08-10, 15:24
Medlem
Hercule Poirots avatar
Hej!

Jag är inte troende. Jag ifrågasätter så fort jag får chansen varför folk väljer att tro på något som enligt mig inte är bevisat. Jag ser i princip ner på folk som är troende...

Anledningen till att jag vill gå ur kyrkan är kyrkoskatten. Nu som student så fick jag lägga ungefär 1200 kr. När jag börjar jobba så kommer det bli ännu mer och kännas ännu mer onödigt...

Jag menar, jag betalar rätt mycket pengar till något jag inte tror på... Vem faan skulle vara medlem i en fotbollsförening om man inte var intresserad av fotboll?

Tvekar dock lite på att göra det sista steget och gå ur kyrkan. Ge mig några bra anledningar till varför jag inte ska gå ur...
Citera
2004-08-10, 15:27
Medlem
Russinkungens avatar
Jag har också funderat på att gå ur, men jag är för lat.

Jag tror att det kan bli bra dyrt att bli begraven om man inte är medlem i kyrkan. Inget man behöver oroa sig för själv, för sin egen begravning behöver man ju inte betala, men man kanske ska tänka på dom stackarna som måste göra det
Citera
2004-08-10, 15:31
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Jag tror att det kan bli bra dyrt att bli begraven om man inte är medlem i kyrkan.
Man betalar fortfarande begravningsavgift efter att ha gått ur.
Citera
2004-08-10, 15:34
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Hej!

Jag är inte troende. Jag ifrågasätter så fort jag får chansen varför folk väljer att tro på något som enligt mig inte är bevisat. Jag ser i princip ner på folk som är troende...

Anledningen till att jag vill gå ur kyrkan är kyrkoskatten. Nu som student så fick jag lägga ungefär 1200 kr. När jag börjar jobba så kommer det bli ännu mer och kännas ännu mer onödigt...

Jag menar, jag betalar rätt mycket pengar till något jag inte tror på... Vem faan skulle vara medlem i en fotbollsförening om man inte var intresserad av fotboll?

Tvekar dock lite på att göra det sista steget och gå ur kyrkan. Ge mig några bra anledningar till varför jag inte ska gå ur...
Det finns inga bra anledningar. Jag gick ur av ren princip, inte för att spara pengar. Av samma anledning valde jag att inte konfirmera mig.
Jag blir så trött på folk som bestämt hävdar att de inte är troende men som ändå vägrar gå ur kyrkan. Enda anledningen till att de är medlemmar är ju att deras föräldrar döpte ungarna innan de kunde bestämma sig själva.
Citera
2004-08-10, 15:35
Medlem
Russinkungens avatar
Hur går man tillväga om man vill gå ur Kyrkan då? Är det bara att ringa pastorsexpeditionen och säga att man vill lämna det sjunkande skeppet?
Citera
2004-08-10, 15:36
Medlem
Liquid_Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Hej!

kolla lite på http://www.svenskakyrkan.se/ vilka argument fåren har, inget större jobb att gå ur heller, skriv ett brev "Härmed anmäler jag mitt urträde ur svenska kyrkan" och skicka till din kyrkoherde (adress finns att hitta på hemsidan)

vad du förlorar, du får inte gifta dig i en kyrka gratis (om den du gifter dig med ej heller är medlem i kyrkan), du får en allmän begravning

ingen förlust där, man ska inte stödja utsugarna om man inte tror på dem
Citera
2004-08-10, 15:39
Medlem
onemans avatar
Citat:
Hur går man tillväga om man vill gå ur Kyrkan då? Är det bara att ringa pastorsexpeditionen och säga att man vill lämna det sjunkande skeppet?
Jag skickade in en blankett till min pastorsexpedition. Det en del olika blanketter att hämta på internet, det verkar inte vara standardiserat på något sätt. Här är en som jag hittade efter några sekunder med google:
http://www.humanisterna.org/uturkyrkan/blankett.pdf

Det tar inte många minuter att fylla i, och det känns skönt att veta att man inte är medlem av något man inte stödjer.
Citera
2004-08-10, 15:40
Medlem
Liquid_Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Jag skickade in en blankett till min pastorsexpedition. Det en del olika blanketter att hämta på internet, det verkar inte vara standardiserat på något sätt. Här är en som jag hittade efter några sekunder med google:
http://www.humanisterna.org/uturkyrkan/blankett.pdf

Det tar inte många minuter att fylla i, och det känns skönt att veta att man inte är medlem av något man inte stödjer.

behövs ingen blankett, räcker med ett kort brev med underskrift
Citera
2004-08-10, 15:40
Medlem
Viktorias avatar
Nej begravningsavgiften slipper du inte ifrån.

Hur är det nu sedan kyrkan skilde sig. Om jag, ej med i svenska kyrkan, skulle hitta en livskamrat som inte heller är troende och således ej med i kyrkan. Då sker ev. giftermål borgerligt förstås. Med eventuella barn, hur drabbas de?
Tidigare när kyrkan var gift med staten blev det konsekvenser där.
Citera
2004-08-10, 15:41
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:

http://www.belial.org/svenska.htm

Eller så kan man göra ett själv. Bara att fylla i och skicka iväg.
Citera
2004-08-10, 15:44
Medlem
Liquid_Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Nej begravningsavgiften slipper du inte ifrån.

Hur är det nu sedan kyrkan skilde sig. Om jag, ej med i svenska kyrkan, skulle hitta en livskamrat som inte heller är troende och således ej med i kyrkan. Då sker ev. giftermål borgerligt förstås. Med eventuella barn, hur drabbas de?
Tidigare när kyrkan var gift med staten blev det konsekvenser där.

om man båda ej är medlemmar i kyrkan så kan man fortfarande gifta sig där, har för mig det kostar diero bara, barn blir inte medlemmar per automatik längre, först vid dop vad jag vet
Citera
2004-08-10, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liquid_X
om man båda ej är medlemmar i kyrkan så kan man fortfarande gifta sig där, har för mig det kostar diero bara, barn blir inte medlemmar per automatik längre, först vid dop vad jag vet
Minst en person måste vara medlem i svenska kyrkan, annars får man inte gifta sig i kyrkan.

EDIT: Citerat direkt från bekräftelsen man får från sin församling när man utträtt:

"I och med att Du inte längre tillhör Svenska kyrkan har Du inte längre rätt till kyrkans tjänster som dop, konfirmation, vigsel eller begravningsgudstjänst. Gravsättning och plats på kyrkogård har Du fortfarande rätt till.

Du har inte längre rösträtt vid kyrkliga val och är heller inte valbar i sådana val.

Du betalar inte längre kyrkoavgift från och med det året efter Du utträtt - om Du begärt utträde före 2 november (dock betalar Du en särskild begravningsavgift till kommunen).

Du är givetvis fortfarande välkommen till kyrkans gudstjänster!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in