2011-01-14, 14:01
Medlem
Med start från idag, kommer jag, jabbaa-dabbaa ett tag framöver vägleda till tidernas bästa hip-hop-musik.

Främst med syftet att bra musik bör spridas, men även p.g.a. det faktum att hip-hopen är oerhört missförstådd nuförtiden. Inte nog med att hip-hopen inte är i närheten av lika bra idag som för ett 20-tal år sedan, de så kallade "hip-hopare" som syns idag bättrar sjävklart inte på genrens rykte. Jag vet att många vet att det finns bra hip-hop där ute, men att de aldrig orkat starta sökandet. Varsågoda!

Jag hoppas att jag med denna tråd ska ge insyn om hur fantastisk hip-hopen kan vara i sina bästa stunder, se det som en enkel & bred väg in i en oerhört omfattande genre. Du behöver inte sortera, skratta åt det dåliga och memorera det bra. Jag fixar det åt dig.

På följande sätt kommer min vägledning ske:
* Jag kommer ta upp, de för mig, bästa albumen inom genren, med kort beskrivning.
* Jag kommer, vid inga förhinder, länka till 2-4 album per dag.
* Jag kommer länka till albumets wikipedia-sida, där man kan läsa lite kuriosa kring albumet samt hitta hänvisning till recensioner.
* Jag kommer även länka de för (mig) tillfället 5 favoritlåtarna från varje album på youtube.
* Albumen tas INTE upp i någon rangordning, av den enkla anledning att det nästintill är omöjligt.
* De 5 favoritlåtarna tas INTE upp i rangordning heller.
* Mina egna ord kommer tilläggas till de albumen jag känner att jag har något extra att tala om.

OBS: Denna vägledning är högst individuell, men efter ett antal år och många erfarenheter senare efter djupt grävande inom genren anser jag mig vara befogad att hjälpa andra hitta juvelerna. Ingen tvingar dig lyssna men sjävklart skulle det vara väldigt roligt. Sista men inte minst skulle jag vara oerhört tacksam om vi kunde slippa massa tramssnack i tråden.

OBS #2: Jag skulle även gärna uppskatta om era egna favoriter INTE rekommenderades här, av den enkla anledningen att det lätt blir för rörigt.

Sammanfattningsvis är jag säker på att ni kommer bli nöjda. Jag hoppas att du som tidigare slagit ifrån hip-hopen som skit kan iallafall kan försöka att lyssna på musiken. Följ mottot att "gå in i diskussioner för att lära dig något nytt, istället för att slå ifrån dig", då är allt så mycket lättare & du kommer vinna på det i längden.

Väl mött
Senast redigerad av jabbaa-dabbaa 2011-01-14 kl. 14:04.
Citera
2011-01-14, 14:16
Medlem
jabbaa-dabbaa's albumrekommendation #1:

Artist: Digable Planets
Album: Reachin' (A New Refutation Of Time And Space)
År: 1993

1. Where I'm From

2. Last Of The Spiddyocks

3. Rebirth Of Slick (Cool Like Dat)

4. Nickel Bags

5. Pacifics (New York Is Red Hot)

Reachin' är debutalbumet från New York-gruppen Digable Planets, ett oerhört respekterat album med mycket inslag av 70-talets funk, men framförallt jazzen. Ska man lyssna på bekväm hip-hop finns det inget bättre än Reachin'. En av mina absoluta favoriter!
Senast redigerad av jabbaa-dabbaa 2011-01-14 kl. 14:20.
Citera
2011-01-14, 14:19
Medlem
Det mesta efter 03-04 kan man lika gärna kasta på en gång känns det som. =(

Nas - Illmatic
Redman - Dare iz a darkside
Immortal technique - Revolutionary vol. 2
Gangstarr - Moment of truth
Raekwon - OB4CL

Är några album jag gillar väldigt mycket, finns mycket mer dock.

Edit: Lägger till en låt också Souls of mischief - 93´till infinity

Det här är en tråd jag kommer följa.

Såg precis det där med att inte länka egna favoriter men jag låter mitt stå kvar tills jag får en tillsägelse,
Senast redigerad av yesyesjao 2011-01-14 kl. 14:25.
Citera
2011-01-14, 15:43
Medlem
jabbaa-dabbaa's albumrekommendation #2:

Artist: The Pharcyde
Album: Bizarre Ride II
År: 1992

1. Ya Mama

2. 4 Better Or 4 Worse

3. Passin' Me By

4. Otha Fish

5. On The DL

The Pharcyde's debuterade med detta mästerverk. Oerhört originell platta, beatsen är av absolut världsklass och liksom texterna och rappandet. The Pharcyde gjorde sig kända genom deras humoristiska och mer oseriösa texter, i en genre som annars oftast är oerhört seriöst lagd. Hip-hop i absolut världsklass!
Citera
2011-01-14, 23:05
Medlem
LEIfpAGROTSKIJs avatar
Ska bli intressant att följa, prenumererad!
Citera
2011-01-15, 14:22
Medlem
jabbaa-dabba's albumrekommendation #3:

Artist: Das EFX
Album: Dead Serious

1. Straight From The Sewer

2. Jussummen

3. They Want EFX

4. Mic Checka

5. Dum Dums

Även här ett debutalbum, denna gång från duon Das EFX.
Enligt mig ett oerhört underskattat hip-hop album. Fantastisk rappande, både till utförande och texter.
Das EFX gjorde sig kända genom att ofta använda sig av ett nonsensspråk i starkt laddade texter, med meningar som avslutas/startas med "jibbiddy-dabbiddy" liknande ord. På detta vis lyckades lägga en ton med glimten i ögat över texterna, som annars mycket väl skulle kunnat vara för mycket för vissa.
Liten notis: Albumet fick inte släppas helt ocensurerat, så istället för att mute'a hela meningar spelade de in meningarna baklänges. Exempel är 3 minuter i låten Dum Dums, där meningen "I stuck it in her mouth then bust a nutt cause she was starving, so I pushed in the bush till that ass started farting". Ofantligt roligt med glimten i ögat!
Citera
2011-01-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesyesjao
Det här är en tråd jag kommer följa.

Citat:
Ska bli intressant att följa, prenumererad!

Kul! Hoppas ni kommer gilla't!
Citera
2011-01-15, 18:52
Medlem
jabbaa-dabbaa's albumrekommendation #4:

Artist: A Tribe Called Quest
Album: Midnight Marauders
År: 1993

1. Oh My God

2. Electric Relaxation

3. Steve Biko (Stir It Up)

4. Award Tour

5. Sucka Nigga

Trots att detta album är absolut världsklass och nästintill oslagbart, är det för mig det näst bästa albumet från A Tribe Called Quest. Strax före 3:an och strax efter 1:an. Detta säger mer om hur jäkla bra A Tribe Called Quest var som grupp än hur jävla bra det här albumet är.
Vilket album som jag anser vara A Tribe Called Quests bästa album?
- Håll utkik, det kommer! Och då kommer jag inte håll igen på det.

Konstigt nog fick detta album kritik under sin värdighet när det släpptes, den mer positiva lyristiken från de tidigare 2 albumen har blivit något mer allvarlig 1993 (dock långt ifrån allvarlig).

För att inte tala om det sjukt snygga albumomslaget.

PS: Nästintill omöjligt att endast ta ut 5 låtar!
Citera
2011-01-16, 01:05
Medlem
TGTNs avatar
Sjukt skön tråd, ska följa denna med glädje!

Har dig att tacka för att jag upptäckte Digable Planets... tack!:)
Citera
2011-01-16, 03:52
Medlem
jabbaa-dabbaa's albumrekommendation #5:

Artist: Common
Album: Can I Borrow A Dollar?

1. Take It EZ

2. Soul By The Pound

3. Breaker 1/9

4. Charms Alarm

5. Heidi Hoe

Chicago-hip-hopens huvudfigur. Can I Borrow A Dollar är Common's (Sense) debutalbum. Inte det bästa han åstadkommit, dock oerhört underskattat. Härlig lyristik och fantastisk vad gäller det instrumentella.

Hade gärna haft med låtarna Puppy Chow och Tricks Up My Sleeve. Finns dock inte att streama (varken youtube eller annat). Ni får hitta dem på annat vis, de platsar helt klart bland top 5 på detta album.
Citera
2011-01-16, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TGTN
Sjukt skön tråd, ska följa denna med glädje!

Har dig att tacka för att jag upptäckte Digable Planets... tack!
Kul att de uppskattas!

MVH
Citera
2011-01-16, 13:47
Medlem
jabbaa-dabbaa's albumrekommendation #6:

Artist: Main Source
Album: Breaking Atoms
År: 1991

1. Watch Roger Do His Thing

2. Large Professor

3. Fakin' The Funk

4. Just Hangin' Out

5. Atom

Även här, hip-hop i det absoluta toppskicket.

Notis: Det är även på detta album som Nas debuterar, på låten Live At The Barbeque.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in