2011-01-14, 12:21
Medlem
Hej!

Bodde i en fräsch hyresrätt för cirkus 1 år sedan. Hade en hyra på 5500 kronor exkl övriga kostnader för en 48,5 kvadratmeterslya.

Flyttade och köpte en bostadsrätt för 710 000. 62,5 kvadratmeter med 2220 inkl el i månaden.

Nu är frågan, hur gör ni andra på FB när det gäller lån? Skiter ni att amortera på lånet och kör bara ränta? Vad talar för att amortera respektive inte i dagens läge?

Citera
2011-01-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WingClip
Hej!

Bodde i en fräsch hyresrätt för cirkus 1 år sedan. Hade en hyra på 5500 kronor exkl övriga kostnader för en 48,5 kvadratmeterslya.

Flyttade och köpte en bostadsrätt för 710 000. 62,5 kvadratmeter med 2220 inkl el i månaden.

Nu är frågan, hur gör ni andra på FB när det gäller lån? Skiter ni att amortera på lånet och kör bara ränta? Vad talar för att amortera respektive inte i dagens läge?

Hur mycket lån har du ? När var det du köpte den?

Att utgå att du köpte den för 710 och lånade 710 tsek, så bör lgh ha ökat med 20-25%, dvs du behöver inte amortera om du inte vill. Jag hade nog kollat om allt gick att lägga in som bottenlån, låg och trevlig ränta, bo billigt och lägga ett sparande på sidan om. Du kan nog räkna att lgh stiger upp till 20-30% även under 2011, så att amortera låter bara enkelspårigt och dumt, värdeökningen på lgh är så enorm just nu så sitt och njut ist, låga omkostnader och ett högt privat sparande.

Lycka till
Citera
2011-01-14, 12:49
Medlem
Hej!

Lägenheten kostade 710 000.
- Betalade kontantinsats på 145 000
- Betalade in 290 000 efter ett halvår
- Betalade in resten idag

Har cirka 550 000 kvar i likvida medel. Så med låga omkostnader så går nu alla mina pengar till privatsparande nästintill. Vi är två i denna lägenhet, så det är väldigt billiga omkostnader.

Vill inte unna banken all jävla ränta bara

Hur gör ni andra, struntar ni att amortera?
Citera
2011-01-14, 15:56
Medlem
Vi amorterar. Med räntor som snart utan vidare ligger på 4-6% känns det värt det. Visst finns möjligheten att jag skulle kunna hitta investeringar som ger mig den avkastningen och mer därtill så att jag skulle få mer pengar i slutändan, men det känns skönt att dels sänka lånet och dels ha garanterad "motsvarande avkastning". Jag förstår inte varför man inte skulle amortera.
Citera
2011-01-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattma
710 000 för 62,5 m^2, var tusan bor du?

Norrköping. Jag har sett sunkiga 1r gå för samma eller högre pris. Tro mig, denna lägenhet är så fan värt det.

2200 inkl el, vatten, värme och TV från Comhem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in