2011-01-14, 11:59
Medlem
Hej,

Jag bor i ett okay område norr om stan, men tycker tyvärr att det börjar bli för mycket busliv
som spiller in från närliggande "mindre priviligerade" områden.

Ungdomsgäng som slår sönder saker, snor mobiler och jackor från "svenska ungar" om man får vara lite politiskt inkorrekt.

Har själv en son som börjar skolan om ett par år, och jag tänker köpa en bostadsrätt inom ett par månader i ett tryggare område.

Jag är uppväxt i innerstan, men har bott halva mitt liv i Kanada och USA.
Jag kan stadens områden bra, men just mot Täbyhållet är jag rätt så vilse, vet bara att det generellt
sett är ansedda som bra områden.

Jag är ej intresserad av villa, har sommarställe och det är tillräckligt mycket jobb med det

De områden jag vet överlag är bra och där jag letar är Täby och Danderyd
Jag och min fru arbetar även i närheten så det passar oss utmärkt.

Vad jag nu undrar är vilka områden man skall rikta in sig på, samt om det är några områden man absolut skall undvika?

Barnvänligt och lugnt är det viktigaste för mig.
Helst med så lite hyreshus som möjligt.

Uppskattar alla tips och råd!

Tack på förhand.
Citera
2011-01-14, 12:04
Medlem
Sweeper80s avatar
Jag är uppväxt där och kan områdena utan och innan. Det är Täby och Danderyd; det finns inga som man bör undvika, men Näsbydal och Täby Centrum, samt Åkerbyvägen kanske inte är så upplyftande rent stilmässigt.

Jag tittar själv i Hägernäs Strand och i Näsbypark.
Citera
2011-01-14, 13:33
Medlem
nobles avatar
Generellt sett finns det väl inga jättedåliga områden men jag skulle själv undvika Hägernäs, Täby Centrum, Näsbydal, Gribbylund Centrum samt vissa ställen i Näsbypark (Fregatten). Jag har väldigt dålig koll på exempelvis Täby kyrkby men tycker det är för "off". Jag tror man får en rätt snabb och korrekt uppfattning om man kör omkring lite i områdena som man är intresserad av. What you see is what you get liksom.

Jag är själv uppvuxen i Viggbyholm och kan rekommendera Viggbyskolan som första skola, den är mycket trevlig och enligt mig bättre än exempelvis Drakskeppsskolan. Viggbyholm och Näsbypark är också utan tvekan de trevligaste områdena i Täby. Danderyd har jag inte lika bra koll på men man vill väl inte bo vid Mörby Centrum kanske, i de där kopparhusen - ser inte så trevligt ut. Som sagt, what you see is what you get
Citera
2011-01-15, 23:13
Medlem
Sympoziums avatar
Skulle undvika Mörbylund och lägenheterna runt om och i närheten av Mörby Centrum.
Intrycket jag fått av Mörbylund är att de bor en hel del skumma personer där. Bor själv i en lägenhet 15 min från Mörby Centrum och kan direkt säga att området domineras av pensionärer, så om du har små barn är de väl inte optimalt. Positiva är att du har grymt nära till allt och är väldigt lugnt område.
Citera
2011-03-07, 22:33
Medlem
storspoven2ks avatar
I täby skulle jag säga att Täby Kyrkby är det absolut mest lugna stället. inge stök om man säger så. bott där i drygt 10år. Annars är väl Viggbyholm ett bra ställe också. I Danderyd är det bara att bosätta sig så långt ifrån Mörby som möjligt..
Citera
2011-03-12, 09:00
Medlem
[Assman]s avatar
Täby Kyrkby är bra, spenderade 23 år där. Sen drog jag till täby centrum och köpte lgh. Letar du lgh runt täbban? Det positiva med att bo nära täby centrum är att de flesta föreningarna här omkring är gamla och har stabil ekonomi samt att hela centrat ska fräschas upp.
Citera
2012-03-03, 00:33
Medlem
Jag skulle absolut undvika gettot Mörbylund! Men vill du ändå köpa här så ska du inte köpa en större lägenhet,, kan inte vara värt när det bor endast skumt folk här och så mycket fiffel inom styrelsen sägs det! för att inte tala om de tunna väggarna,, man hör ju grannen om dem råkade fisa ! Och styrelsen som vet/kan *nada* nothing ! Nu snackas det om renoveringar och stambyte och massa skit! En av dem styrelsemedlemmarna blev styrelsemedlem endast för att köpa och sedan sälja (idag har hon fått sparken) och hon bor på en fyra på 6:e våningen! Hon la ut sin lägenhet på nätet för 3,595,000 och en större mäklarfirman tog över försäljningsärendet Men lägenheten blev aldrig såld så att mäklarfirman blev tvungen att ställa in visningen eftersom ingen dök upp Inte nog med det,, mäklarfirman har även stämplat det magiska ordet *såld* på sin vägg !!!!!!
Citera
2012-03-03, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristian69696
Jag skulle absolut undvika gettot Mörbylund! Men vill du ändå köpa här så ska du inte köpa en större lägenhet,, kan inte vara värt när det bor endast skumt folk här och så mycket fiffel inom styrelsen sägs det! för att inte tala om de tunna väggarna,, man hör ju grannen om dem råkade fisa ! Och styrelsen som vet/kan *nada* nothing ! Nu snackas det om renoveringar och stambyte och massa skit! En av dem styrelsemedlemmarna blev styrelsemedlem endast för att köpa och sedan sälja (idag har hon fått sparken) och hon bor på en fyra på 6:e våningen! Hon la ut sin lägenhet på nätet för 3,595,000 och en större mäklarfirman tog över försäljningsärendet Men lägenheten blev aldrig såld så att mäklarfirman blev tvungen att ställa in visningen eftersom ingen dök upp Inte nog med det,, mäklarfirman har även stämplat det magiska ordet *såld* på sin vägg !!!!!!

Ledsen, men rätt svårt att ta dig seriöst med den kvalitet (eller rättare sagt; brist på kvalitet) på svenskan du håller.
Med tanke på hur du skriver, samt hur du formulerar dig så skulle jag gissa att du inte är speciellt högt utbildad, och därmed extremt dåligt insatt i både ditt boende, styrelse och även i mäklarbranschen (uppenbarligen).
"Nu snackas det om renoveringar och stambyte och massa skit"... Du ser detta som något negativt? Hoppas du skämtar...

TS:
Danderyd är mestadels lugnt - förutom runt Mörby Centrum som är det område jag skulle akta mig för.
Täby har du redan fått rätt bra hum om från andra skribenter.
Citera
2012-03-14, 17:54
Medlem
Dom ändå ställerna som man borde undvika är typ frigatten i näsbypark(?) och flykårsvägen i hägernäs, annars har jag inte hört så mycket dåligt om andra ställen, och för övrigt så är området rumt täby centrum väldigt skönt o gött
Citera
2012-03-14, 18:29
Medlem
Snurrens avatar
Kan ni nöja er med en 3.a på 69 kvm finns det "hela tiden" sådana till salu på Kevingeringen p g a generationsskifte - många gamlingar har bott där sedan det byggdes ca 1960!. Gångavstånd till t-bana (Mörby centrum), jättebra skola 450 meter ifrån, pulkabackar på vintern på golfbanan, gångavstånd till bad, fina promenadvägar, stort gym i området som är gratis för de boende, festlokal att boka, skuldfri bostadsrättsförening som är mycket välskött. Det finns större lägenheter också men de är inte så många. Lugnt och trivsamt som 17! och nära (nåja ca 850 m) till Mörby centrums alla faciliteter. Genväg går tvärs över golfbanan (inhägnat givetvis så man inte får golfbollar i skallen). Hyfsad Ica-affär några hundra meter från området.

Arkitektoniskt är det väl kanske inte supertjusigt, men rejält välbyggt 1950-tal, på gränsen mot 1960 tal.

http://i39.tinypic.com/xodw7t.jpg
Senast redigerad av Snurren 2012-03-14 kl. 18:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in