• 1
  • 2
2011-01-14, 08:00
Medlem
Hur gör mnan för att lossa chassit och sedan komma åt taket på chassie så jag kan sätta en takfläkten där?
Man behöver väl inte plocka bort några komponenter?

Jag har http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604766

Räcker väl att bara skruva bort ena sidan och sedan kan man montera fläkten?
Citera
2011-01-14, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superman2
Räcker väl att bara skruva bort ena sidan och sedan kan man montera fläkten?
Ja.
Citera
2011-01-14, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Ja.
Okej men det blir ju skitlätt tror jag.... Antar att det bara är att ta bort skruvarna.
Någon inställning man ska göra på fläkten? En person sa att han har fläkten på taket som utblås.
Jag hade tänkt att välja en 200 mm fläkt, det borde bli bra.
Citera
2011-01-14, 08:30
Medlem
raugers avatar
Nej det bör de flesta klara av. Glöm inte dra ur elen och se upp för statisk elektricitet så ska det gå bra
Citera
2011-01-14, 09:38
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Men kom ihåg att använda t.ex. ESD-armband när du öppnat Chassit, så slipper du problem längre fram... t.ex. http://www.webhallen.com/hardvara/54...t_handledsband (49Kr)
Citera
2011-01-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Nej det bör de flesta klara av. Glöm inte dra ur elen och se upp för statisk elektricitet så ska det gå bra

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Men kom ihåg att använda t.ex. ESD-armband när du öppnat Chassit, så slipper du problem längre fram... t.ex. http://www.webhallen.com/hardvara/54...t_handledsband (49Kr)

okej men behövs verkligen ett sådanat där armband när jag bara ska sätta ditt en fläkt?
Citera
2011-01-14, 11:25
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
okej men behövs verkligen ett sådanat där armband när jag bara ska sätta ditt en fläkt?

Ja då du lätt kan komma att vidröra delar i datorn..
Dessutom måste du väl ändå koppla in ström till fläkten.. Eller???
Citera
2011-01-14, 11:51
Medlem
raugers avatar
Citat:

Räcker det inte i hans fall att han vidrör metallytan på chassit bara?
Citera
2011-01-14, 11:54
Medlem
Citat:
okej. Nej, när man kopplar har man ju strömmen av och dragit ut kontakter. Sedan när du ska testa om allt funkar som det ska, så sätter du på strömmen för datorn.
Citera
2011-01-14, 11:57
Medlem
Skadar inte att ha ett armband men de skall inte vara några problem att lösa de utan. De bör inte vara mer än ett 10-20 min arbete om du är lite händig
Citera
2011-01-14, 11:58
Medlem
raugers avatar
Citat:
okej. Nej, när man kopplar har man ju strömmen av och dragit ut kontakter. Sedan när du ska testa om allt funkar som det ska, så sätter du på strömmen för datorn.

Han menar de interna strömkablarna
Citera
2011-01-14, 11:59
Medlem
TheOtherGuys avatar
Statisk elektricitet är inte samma sak som det som finns i eluttaget. Man brukar säga att luft isolerar 1000 Volt / mm. Således kan man avge en väldigt hög spänning med statisk elektricitet, du har säkert fått en "statisk stöt" innan du nuddat ytan.
Dock så är det obetydliga strömmar men de kan fortfarande orsaka problem om du har otur. Jorda dig själv för att bli av med evt statisk elektricitet.

Detta kan du göra genom att ta på ett element eller en diskbänk. Ta även på chassits metalldelar för att nollställa din potential även mot detta.
Det har fungerat utan problem för mig under allt mitt dator meckande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in