2011-01-14, 03:21
Medlem
Ondves avatar
Har en gång på vintern stått med sprayburk+tändare som eldkastare och eldat på en frusen myrstack.
Myrorna verkade tro att det blev vårvärme och började vakna till och kom ut

Citera
2011-01-14, 03:25
Medlem
PattiFnatts avatar
Minns att när jag var liten så hade vi mängder av myrhål i rabatterna i vår sommarstuga. Brukade roa mig med att peta sönder dessa myrhål. Då kom det genast upp tusentals myror som skulle reparera hålet. Kunde sitta en hel sommar och peta sönder myrhål tror man var mer lättroad på den tiden

Godnatt natur-och-myror!
Sov så sött
Citera
2011-01-14, 03:49
Medlem
Tord_Ywels avatar
När vi var små brukade vi bygga arenor i Lego och däri fick myror kämpa på liv och död mot myror från en annan stack eller diverse andra insekter inför publikens lustfyllda jubel. Ibland hade vi fällor på arenan i form av b.la. vattenhål, klister, roterande rakblad, elektricitet och eld för att göra striderna mer intressanta. Trotts många strider så var det få insekter som lämnade arenan med livet i behåll, den störste kämpen var en timmerman som vi efter många vunna strider ansåg hade förtjänat sin frihet, många myror och andra insekter dog i hans käftar.

Det var tider det, så ung, så oskyldig

Sen var det en snubbe på en festival som underhöll stora delar av festivalcampingen genom att peta in myror i sitt urinrör...
Senast redigerad av Tord_Ywel 2011-01-14 kl. 03:52.
Citera
2011-01-14, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natur-och-myror
...det var i alla fall mitt roliga minne som handlar om myror ...

..... Du igen Sist va det bilder på myror om jag inte minns fel Du har möjligtvis inte aspergers syndrom eller nått liknande?

När jag gick i grundskola hade vi en jättestor myrfarm på ca 4x3x2 (bxhxd) meter med massor av myror. Och snäll som jag var när jag gick i grundskolan hjälpte jag en dag stackarna att rymma genom att krossa ett glas och efter det var myrorna med på nästan alla lektioner i hela skolan.
Senast redigerad av getz 2011-01-14 kl. 05:21.
Citera
2011-01-14, 06:06
Medlem
Calle-ninjas avatar
Myror äger.
Jag minns väl hur det gick långa kolonner fram och tillbaka mellan ihjältrampade kackerlackor i Spanien.
Fascinerande är väl det minsta man kan säga.
Citera
2011-01-14, 06:10
Medlem
29april2tusen10s avatar
Lite positiv fakta om myror samt en gnutta personlig erfarenhet:

Myrstackar kan användas till orientering i skogen eftersom myrorna oftast bygger sina stackar mot söder om träden.. Det gör dom för att få så mycket värme från solen som möjligt.

Om du är utsvulten i skogen så kan du köra ner ett finger eller en skalad pinne i myrstacken och låta myror krypa upp, slicka fort av och tugga. Smakar lite syrligt.

I tex Finland är myror viktiga, dom utgör ungefär 10% av den totala djurbiomassan!

Jag rekommenderar att du besöker myrstaden.se det är en trevlig sida som handlar om just myror.
Dom har också ett eget forum med myrdagböcker, information om olika arter och bilder+filmer med myror.
Senast redigerad av 29april2tusen10 2011-01-14 kl. 06:16.
Citera
2011-01-14, 06:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 29april2tusen10
Myrstackar kan användas till orientering i skogen eftersom myrorna oftast bygger sina stackar mot söder om träden.. Det gör dom för att få så mycket värme från solen som möjligt.

Om du är utsvulten i skogen så kan du köra ner ett finger eller en skalad pinne i myrstacken och låta myror krypa upp, slicka fort av och tugga. Smakar lite syrligt.

I tex Finland är myror viktiga, dom utgör ungefär 10% av den totala djurbiomassan!

Jag rekommenderar att du besöker myrstaden.se det är en trevlig sida som handlar om just myror.
Dom har också ett eget forum med myrdagböcker, information om olika arter och bilder+filmer med myror.

jag är medlem dära redan men det är ju ingen dära som svara på det jag har skrivit.. lite synd för sidan är jättebra..

kram / natur-och-myror
Citera
2011-01-14, 08:51
Medlem
Prometeuss avatar
Myror används som en modell för grafsökningsproblem: http://en.wikipedia.org/wiki/Ant_colony_optimization

Myrors förmåga att bygga "städer" är också ett vanligt exempel på fenomenet emergens - hur komplexitet kan uppstå utan att lika komplex källa. http://www.youtube.com/watch?v=ozkBd2p2piU och http://www.ted.com/talks/lang/eng/de...digs_ants.html

Myror äger
Senast redigerad av Prometeus 2011-01-14 kl. 08:57.
Citera
2011-01-14, 09:03
Medlem
EBEDMTs avatar
Trodde först Ts drev när jag såg trådnamnet.. men icke!

Mina positiva erfarenheter måste ju vara att jag har fobi för nästan alla småkryp utom myror.

Min mormor bor mitt ute i skogen me höns o hundar o katter.. där finns de miljontals söta små myror.
När jag va liten brukade jag gå runt längs dom steniga bygdsvägarna och titta på myrorna, följa efter dom medans de bärde sina små korn på ryggarna och kolla åt vilket håll myrstacken låg. När jag väl hittat en myrstack så kunde jag står där hur länge som helst bara för att se hur dessa unika starka varelse levde och fungerade. Förövrigt så tycker jag myrstackar ser väldigt trippiga ut speciellt när man ser flera tusen småkryp röra sig samtidigt

Man ska inte underskatta myrorna och dess storlek!!!
Citera
2011-01-14, 09:09
Medlem
najass avatar
Några coola myror jag mött:
De så kallade Bulldog ants i Australien (släktet Myrmecia) är rejäla pjäser på upp till ett par tre cm, och de kan bita och stickas rätt rejält. Där får man vara försiktig i hanterandet.

I andra ändan av spektrat finns faraomyrorna som är löjligt små. De kan ställa till med problem om man får in dem i huset då de följt med varor/gods. Zooaffärer har rätt ofta preoblem med dessa.

Bladskärarmyrorna i Sydamerika och Afrika är också roliga att studera där de går i parad till boet med sina bladbitar som vimplar

Men de häftigaste myrorna jag stött på är ökenmyrorna i släktet cataglyphis http://www.ifi.uzh.ch/ailab/projects...ataglyphis.gif

Dels är deras morfologi kul anpasasade till liv i öknen med långa ben och uppvinklad bakkropp, men framför allt så har de utvecklat flera speciella beteenden. Googla på cataglyphis så hittar du mycket intressant.
Citera
2011-01-14, 15:55
Medlem
chmod777s avatar
Såg en ball dokumentär om vilka sätt att dö på var klantigast. Sniffa eldmyror var ett av de dummare. 2 idioter som gjorde det för att ryktet gick att Ozzy gjort det
Citera
2011-01-14, 17:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PattiFnatt
Minns att när jag var liten så hade vi mängder av myrhål i rabatterna i vår sommarstuga. Brukade roa mig med att peta sönder dessa myrhål. Då kom det genast upp tusentals myror som skulle reparera hålet. Kunde sitta en hel sommar och peta sönder myrhål tror man var mer lättroad på den tiden

Godnatt natur-och-myror!
Sov så sött

Du jobba på arbetmarknadsverket - va fan du såg ju till att dom fick jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in