2011-01-14, 14:29
Medlem
Gurka___s avatar
Visst var det en häftig superdator, men jag tyckte inte det var häftigt att den vann mot människor i Jeopardy. Om alla tre spelarna vet svaret så är det ju beroende på tur (dvs, den som trycker först) som vinner. Datorn behöver inte bry sig om tur då den alltid kommer ha snabbast reaktionsförmåga...
Citera
2011-01-14, 14:44
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Imponerande. Måste vara ett helsikes jobb att designa en så pass bra fungerande struktur och sedan knyta ihop allt, dessutom parallellprogrammerat. Rejält stor skillnad från att sitta och leka lite med optimering med neurala nätverk i Matlab

Känns som att datorn faktiskt hade vunnit mycket på att chansa mer. Den hade ju betydligt mycket fler rätt än fel då den inte svarade. Klart, vid ett sådant tillfälle som det här vill man kanske inte att den ska svara fel någon gång.

Jo helt klart imponerande dator den skulle ju vara självlärande också så den kommer kanske justera och chansa på lägre sannolikhet än den gjorde nu i kommande matcher.
Citera
2011-01-14, 17:13
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
Jo helt klart imponerande dator den skulle ju vara självlärande också så den kommer kanske justera och chansa på lägre sannolikhet än den gjorde nu i kommande matcher.

Ja, det känns som att den här datorn är helt och hållet kapabel att finna ett spelteoretiskt optimum på egen hand
Citera
2011-01-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasergun
Äh, de är bara installera ubuntu o sen kör du in CS via wine
Jaha så du menar alltså att Wine på något sätt emulerar ett grafikkort som är gjort för spel? Du får gärna visa mig sådan teknologi så jag kan stjäla den och bli miljardär.
Citera
2011-01-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Visst var det en häftig superdator, men jag tyckte inte det var häftigt att den vann mot människor i Jeopardy. Om alla tre spelarna vet svaret så är det ju beroende på tur (dvs, den som trycker först) som vinner. Datorn behöver inte bry sig om tur då den alltid kommer ha snabbast reaktionsförmåga...

Just nu har den en reaktionsförmåga på i snitt 3 sekunder. Och det beror på den enorma hårdvaran.

De intervjuade en forskare som berättade att alla slogs om att få använda superdatorns resurser under arbetet. Normalt sett (på något sämre hårdvara) tog det betydligt längre tid att få svar. Är stora operationer som utförs.
Senast redigerad av femaniac 2011-01-14 kl. 21:57.
Citera
2011-01-15, 12:39
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Jaha så du menar alltså att Wine på något sätt emulerar ett grafikkort som är gjort för spel? Du får gärna visa mig sådan teknologi så jag kan stjäla den och bli miljardär.

Det är knappast någonting nytt att låta processorn göra alla grafikberäkningar. Det är bara i normala fall väldigt långsamt.
Citera
2011-01-15, 12:53
Medlem
Dalailamas avatar
Någon mer än jag som tyckte att tävlingsdeltagaren som stod närmast kameran betedde sig något... underligt
Citera
2011-01-25, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KastaMask
Nu går jag väldigt OT men Wine är inte en emulator (WINE = Wine Is Not an Emulator), dvs den emulerar inte x86 arkitekturen. Så att bara lägga in Wine och se glad ut fungerar inte.

Var ju inte alltför seriös med det inlägget.
Citera
2011-02-14, 19:14
Medlem
chibarikus avatar
Nån som vet om det går att se online?

Edit: matchen är ikväll
Citera
2011-02-15, 16:31
Medlem
Transhumanists avatar
Ja, här.

Del 1

http://www.youtube.com/watch?v=ZLdkJpAtt1I

Del 2

http://www.youtube.com/watch?v=FXH7jn2AHAw
Citera
2011-02-15, 17:24
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transhumanist
Ja, här.

Del 1

http://www.youtube.com/watch?v=ZLdkJpAtt1I

Del 2

http://www.youtube.com/watch?v=FXH7jn2AHAw

tack men tänkte mest på någon livesändning

Ställningen efter första matchen
Citera
2011-02-15, 18:28
Medlem
Transhumanists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
tack men tänkte mest på någon livesändning

Ställningen efter första matchen

Ah, förlåt! Watson är iallafall bättre än mig på att analysera text och leverera rätt svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in