2011-01-14, 00:53
Medlem
ChrisFahles avatar
Jag vet att detta inte är ett läxhjälpsforum, men jag hoppas ni kan hjälpa mig hitta något att prata om. Jag är så stressad inför detta, så jag nöjer mig med ett godkänt betyg.

Ska diskutera utifrån tre etiker.
Effektetiken, dygdetiken och pliktetiken, ämnet jag ska prata om är om jag vore en flykting i ett främmande land och får reda på att jag kommer bli utvisad ur landet under den närmaste veckan. jag har tre vänner i landet som jag träffat under tiden jag vart där som heter Jan och är pliktetiker, sen Achmed som är Dygdetiker och sist har vi Totti som är Effektetiker. Nu ska jag diskutera om vem jag skulle välja av dessa tre och varför jag inte väljer de andra. Samt vad det är för bra och dåliga skillnader på dessa.

förklara gärna både grundläggande etiska och existentiella problemställningar.

Jag är inne på dygdetiken just för att effektetiken tycker jag är lite egotänk just för det alltid ska framgå positiva konsekvenser. Pliktetiken känns som ett bra alternativ om vi tar ett exempel här : Jag bör inte ljuga, för om alla skulle ljuga så skulle samhället bryta ihop. I en situation då jag kan rädda livet på någon genom att ljuga bör jag då ljuga?
Så vad tycker ni? vilken är den bästa och vilken ska jag välja?

skulle vara tacksam för konkreta och simpla svar, så det räcker till ett G.

är jättedålig på att lägga i rätt sida så mod får mer än gärna flytta om jag postat fel
Senast redigerad av ChrisFahle 2011-01-14 kl. 01:28.
Citera
2011-01-14, 01:18
Medlem
Trist men för att posta läxhjälp måste man skriva egna tankar. Skynda dig att göra det innan de låser tråden...
Citera
2011-01-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisFahle
Jag vet att detta inte är ett läxhjälpsforum, men jag hoppas ni kan hjälpa mig hitta något att prata om. Jag är så stressad inför detta, så jag nöjer mig med ett godkänt betyg.

Ska diskutera utifrån tre etiker.
Effektetiken, dygdetiken och pliktetiken, ämnet jag ska prata om är om jag vore en flykting i ett främmande land och får reda på att jag kommer bli utvisad ur landet under den närmaste veckan. jag har tre vänner i landet som jag träffat under tiden jag vart där som heter Jan och är pliktetiker, sen Achmed som är Dygdetiker och sist har vi Totti som är Effektetiker. Nu ska jag diskutera om vem jag skulle välja av dessa tre och varför jag inte väljer de andra. Samt vad det är för bra och dåliga skillnader på dessa.

förklara gärna både grundläggande etiska och existentiella problemställningar.

Jag är inne på dygdetiken just för att effektetiken tycker jag är lite egotänk just för det alltid ska framgå positiva konsekvenser. Pliktetiken känns som ett bra alternativ om vi tar ett exempel här : Jag bör inte ljuga, för om alla skulle ljuga så skulle samhället bryta ihop. I en situation då jag kan rädda livet på någon genom att ljuga bör jag då ljuga?
Så vad tycker ni? vilken är den bästa och vilken ska jag välja?

skulle vara tacksam för konkreta och simpla svar, så det räcker till ett G.

är jättedålig på att lägga i rätt sida så mod får mer än gärna flytta om jag postat fel
Det är något som haltar besynnerligt...
Saken är den, bäste ChrisFahle, att det blir inte alldeles enkelt att ge dig ett s.k. "konkret, simpelt svar" för att motsvara ex.vis ett slags effekt-etik-ämne, bara sådär - och det alltså till dylikt läxhjälpsforum (vad nu det är...) Dina anspråk är ändå intressanta...

Tyvärr får du nu ett slags icke-svar av mig här, då jag är lite av motsatsen till begripliga, konkreta och simpla svar. Jag är således fel person att kunna hjälpa dig, likväl att jag ändå förstår de etiska former och områden du tar upp.
För övrigt finns det ju övrigt Internet, bibliotek, en bokhandel etc. (även om det säkert inte är vad du vill höra)...

Lycka till ändå!
Senast redigerad av Metonymen 2011-01-15 kl. 07:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in