2011-01-14, 00:53
Medlem
ChrisFahles avatar
Jag vet att detta inte r ett lxhjlpsforum, men jag hoppas ni kan hjlpa mig hitta ngot att prata om. Jag r s stressad infr detta, s jag njer mig med ett godknt betyg.

Ska diskutera utifrn tre etiker.
Effektetiken, dygdetiken och pliktetiken, mnet jag ska prata om r om jag vore en flykting i ett frmmande land och fr reda p att jag kommer bli utvisad ur landet under den nrmaste veckan. jag har tre vnner i landet som jag trffat under tiden jag vart dr som heter Jan och r pliktetiker, sen Achmed som r Dygdetiker och sist har vi Totti som r Effektetiker. Nu ska jag diskutera om vem jag skulle vlja av dessa tre och varfr jag inte vljer de andra. Samt vad det r fr bra och dliga skillnader p dessa.

frklara grna bde grundlggande etiska och existentiella problemstllningar.

Jag r inne p dygdetiken just fr att effektetiken tycker jag r lite egotnk just fr det alltid ska framg positiva konsekvenser. Pliktetiken knns som ett bra alternativ om vi tar ett exempel hr : Jag br inte ljuga, fr om alla skulle ljuga s skulle samhllet bryta ihop. I en situation d jag kan rdda livet p ngon genom att ljuga br jag d ljuga?
S vad tycker ni? vilken r den bsta och vilken ska jag vlja?

skulle vara tacksam fr konkreta och simpla svar, s det rcker till ett G.

r jttedlig p att lgga i rtt sida s mod fr mer n grna flytta om jag postat fel
Senast redigerad av ChrisFahle 2011-01-14 kl. 01:28.
Citera
2011-01-14, 01:18
Medlem
Trist men fr att posta lxhjlp mste man skriva egna tankar. Skynda dig att gra det innan de lser trden...
Citera
2011-01-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisFahle
Jag vet att detta inte r ett lxhjlpsforum, men jag hoppas ni kan hjlpa mig hitta ngot att prata om. Jag r s stressad infr detta, s jag njer mig med ett godknt betyg.

Ska diskutera utifrn tre etiker.
Effektetiken, dygdetiken och pliktetiken, mnet jag ska prata om r om jag vore en flykting i ett frmmande land och fr reda p att jag kommer bli utvisad ur landet under den nrmaste veckan. jag har tre vnner i landet som jag trffat under tiden jag vart dr som heter Jan och r pliktetiker, sen Achmed som r Dygdetiker och sist har vi Totti som r Effektetiker. Nu ska jag diskutera om vem jag skulle vlja av dessa tre och varfr jag inte vljer de andra. Samt vad det r fr bra och dliga skillnader p dessa.

frklara grna bde grundlggande etiska och existentiella problemstllningar.

Jag r inne p dygdetiken just fr att effektetiken tycker jag r lite egotnk just fr det alltid ska framg positiva konsekvenser. Pliktetiken knns som ett bra alternativ om vi tar ett exempel hr : Jag br inte ljuga, fr om alla skulle ljuga s skulle samhllet bryta ihop. I en situation d jag kan rdda livet p ngon genom att ljuga br jag d ljuga?
S vad tycker ni? vilken r den bsta och vilken ska jag vlja?

skulle vara tacksam fr konkreta och simpla svar, s det rcker till ett G.

r jttedlig p att lgga i rtt sida s mod fr mer n grna flytta om jag postat fel
Det r ngot som haltar besynnerligt...
Saken r den, bste ChrisFahle, att det blir inte alldeles enkelt att ge dig ett s.k. "konkret, simpelt svar" fr att motsvara ex.vis ett slags effekt-etik-mne, bara sdr - och det allts till dylikt lxhjlpsforum (vad nu det r...) Dina ansprk r nd intressanta...

Tyvrr fr du nu ett slags icke-svar av mig hr, d jag r lite av motsatsen till begripliga, konkreta och simpla svar. Jag r sledes fel person att kunna hjlpa dig, likvl att jag nd frstr de etiska former och omrden du tar upp.
Fr vrigt finns det ju vrigt Internet, bibliotek, en bokhandel etc. (ven om det skert inte r vad du vill hra)...

Lycka till nd!
Senast redigerad av Metonymen 2011-01-15 kl. 07:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in