Jag vet att detta inte r ett lxhjlpsforum, men jag hoppas ni kan hjlpa mig hitta ngot att prata om. Jag r s stressad infr detta, s jag njer mig med ett godknt betyg.
Ska diskutera utifrn tre etiker.
Effektetiken, dygdetiken och pliktetiken, mnet jag ska prata om r om jag vore en flykting i ett frmmande land och fr reda p att jag kommer bli utvisad ur landet under den nrmaste veckan. jag har tre vnner i landet som jag trffat under tiden jag vart dr som heter Jan och r pliktetiker, sen Achmed som r Dygdetiker och sist har vi Totti som r Effektetiker. Nu ska jag diskutera om vem jag skulle vlja av dessa tre och varfr jag inte vljer de andra. Samt vad det r fr bra och dliga skillnader p dessa.
frklara grna bde grundlggande etiska och existentiella problemstllningar.
Jag r inne p dygdetiken just fr att effektetiken tycker jag r lite egotnk just fr det alltid ska framg positiva konsekvenser. Pliktetiken knns som ett bra alternativ om vi tar ett exempel hr :
Jag br inte ljuga, fr om alla skulle ljuga s skulle samhllet bryta ihop. I en situation d jag kan rdda livet p ngon genom att ljuga br jag d ljuga?
S vad tycker ni? vilken r den bsta och vilken ska jag vlja?
skulle vara tacksam fr konkreta och simpla svar, s det rcker till ett G.
r jttedlig p att lgga i rtt sida s mod fr mer n grna flytta om jag postat fel