2011-01-13, 23:57
Medlem
Tjo!

Sitter nu på en Windows Vail evaluation som gått ut, och vill nu skaffa en lösning som jag kan konfigurera, låsa in och slänga bort nyckeln till i princip. I hushållet finns: PS3, Win7, WinXP och Mac OS X Snow Leopard, och det är ingenting som kommer ändras inom överskådlig framtid.

Behoven jag har är:
Spela upp 1080p
Musik (Spotify, går via XBMC om jag inte missförstått?)
Dela ut filer och skrivare över nätverket

Hårdvara:
Q6600 quadcore
4gig ram
ATI Radeon 4850
Ljud via SPDIF
Onkyo 606ts
Logitech Harmony one

Spelar nu för tiden film via PS3 media server, men då den är allt annat än pålitlig vill jag fixa ordning på torpet ASAP. Skulle jag kunna få ut ljudet på något annat sätt än SPDIF? Har bara onboard ljud, vilket jag misstänker suger för film osv. Jag har absolut inga problem med ljudet som det är nu, och skälet till att ändra på något skulle vara att bli av med en sladd men det är definitivt sekundärt till funktion. Grafikkortet jag har stöder HDMI ut, och har någon slags ljudfunktion. Det finns dock ingen HDMI kontakt, och ljud onboard på grafikkort låter underligt. Någon som vet mer?
Med ovanstående info: skulle jag relativt smärtfritt kunna migrera till en linuxserver? Jag har arbetat med systemadministration i ett par år i början av 2000-talet, så grundläggande kunskaper finns det gott om (läs: är inte rädd för lite grottande, så länge slutresultatet är 101% stabilt och problemfritt). I så fall, vilken distro kan man tänka sig? Vill ha en snabb VNC jag kan använda som admin, då det kommer vara en headless install.
Mycket frågor, men har ni idéer, tips, varningar för fallgropar, hejarop eller annat, snälla, hör av er, jag börjar få slut på kommatecken! ;-)
Citera
2011-01-14, 00:00
Medlem
Spotify fungerar INTE med XBMC just nu...tyvärr
Citera
2011-01-14, 00:05
Medlem
Aj fan.... kan man köra spotify i bakgrunden och VNCa in för att kontrollera det? Kör den lösningen just nu med windows server. Det är den mest meckiga delen av paketet, och finns det bättre lösningar är jag idel öra!
Citera
2011-01-14, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av josott
Spotify fungerar INTE med XBMC just nu...tyvärr
http://spotyxbmc.tumblr.com/
Citera
2011-01-14, 00:45
Medlem
Hittade Airfoil som är ett klockrent alternativ! Kör Spotify som vanligt på laptopen, men streamar vald applikations ljud till valfri Airfoil Speakers klient på nätverket. Har testat, och det funkar helt bisarrt bra! Så Spotifydelen är löst!
Citera
2011-01-14, 20:35
Medlem
Det enda jag ser som kan tänkas ställa till problem är ATI kortet då det generellt sett finns sämre stöd för ATI under Linux. Detta är iofs bara hörsägen eftersom jag aldrig ägt ett ATI kort.
Testa att boota maskinen med Ubuntu Live CD och se om det lirar, eller kika om det finns drivers för just ditt kort.

Utöver det så är det inga problem förutom just med Spotify genom XBMC

Jag kör med en Core2Duo (kommer inte ihåg modell) på ~2GHz, det absolut billigaste passivt kylda NVIDIA kortet jag kunde hitta med HDMI ut och 1080p stöd samt on board audio out via SPDI/F vilket fungerar klockrent under Ubuntu tillsammans med XBMC.

Spotify kör jag via Wine om lusten faller på, det fungerar hur bra som helst det också.

Mediat streamar jag över nätverk direkt från NAS.

Som du märker har jag en del möjliga problemkällor (gammal propp, "dålig" gpu, streamar över 100MBps nät) men jag har inte märkt några som helst problem med prestandan eller konstigheter när jag ser film, datorn blir inte ens varm trots att alla komponenter är passivt kylda då jag endast använder två stora chassifläktar på lågt varv för att hålla nere ljudnivån.
Citera
2011-01-14, 22:33
Medlem
angelofsins avatar
De äldre ATI-korten (även integrerad grafik) har bättre stöd "från scratch" än vad många NVIDIA-kort har. De "öppna" radeon-drivrutinerna är toppen så länge du inte ska spela tyngre spel. Att ATI ska ha sämre stöd tycker jag är historia, om vi bortser från de allra senaste korten.
Citera
2011-01-15, 05:16
Medlem
Jag tror inte grafikkortet kommer vara ett problem. JAg har gjort lite research, och det som ser ut att kunna bli ett hinder är Airfoil + XBMC (ogrundat som det ser ut nu, men kräver XBMC full kontroll över ljudet är jag rökt), samt att VNC på headless verkar vara meckigt om något strular (kräver en fysisk terminal för att rätta till, något jag vill undvika).
Allt annat ser ut att lösa sig, men än har jag lite tveksamheter då jag som nybörjare på Linux inte riktigt har kunskaperna som behövs för att jag ska vara nöjd.
Citera
2011-01-15, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psypher
http://spotyxbmc.tumblr.com/
Posted 11 months ago
Varför tror du inte på mig?
Citera
2011-01-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
De äldre ATI-korten (även integrerad grafik) har bättre stöd "från scratch" än vad många NVIDIA-kort har. De "öppna" radeon-drivrutinerna är toppen så länge du inte ska spela tyngre spel. Att ATI ska ha sämre stöd tycker jag är historia, om vi bortser från de allra senaste korten.

Det ante mig. Tur att jag garderade mig med kommentaren om hörsägen
Citera
2011-01-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av josott
Posted 11 months ago
Varför tror du inte på mig?
https://github.com/akezeke/spotyxbmc

githubben är uppdaterad. duh.
dock fick jag inte kompileringen att fungera. var nån byte-fil som saknades... kan också vara så att lyckade kompileringar bygger på utgåva 9.11.
Citera
2011-01-16, 15:16
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -strife-
Det ante mig. Tur att jag garderade mig med kommentaren om hörsägen

Om du vill läsa mer angående detta så kan du göra det på Ubuntu Gamer-bloggen här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in