2011-01-13, 23:10
Medlem
Har 2 räkningar som jag ej kan betala. Båda ligger hos sergel. Är rädd att det ska gå till kronofogden. Tar det lång tid innan det går dit?
Inte vågat ringa Sergel men det är det bästa jag kan göra?

Vad ska jag göra? Aldrig varit i denna sits förut.
Citera
2011-01-13, 23:13
Bannlyst
Först inkasso sen KF om du inte kan betala tar dom det som är av värde tex dator, tv etc..
Citera
2011-01-13, 23:14
Medlem
Får man inte väldigt svårt att få jobb o ta lån o sånt när man hamnar i kronofogden?
Citera
2011-01-13, 23:14
Medlem
s-screams avatar
ring dom för helvete, allt är bättre än fogden, gör upp en plan med dom om det gäller mycket pengar, annars be dom om ett nytt datum, iaf, ring och prata med dom.
Citera
2011-01-13, 23:18
Medlem
Det handlar om ca 2500 kr. Om man ringer till dom så hjälper dom en?
Citera
2011-01-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-scream
ring dom för helvete, allt är bättre än fogden, gör upp en plan med dom om det gäller mycket pengar, annars be dom om ett nytt datum, iaf, ring och prata med dom.

håller med föregående talare. Det viktigaste är att visa att du är aktiv och verkligen har en plan att betala. Har du ingen plan, gör en!
Citera
2011-01-13, 23:22
Medlem
s-screams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsin123

Ja det kommer dom göra, du är ju inte hos fogden nu (förutsätter jag då du är orolig nu, hade du varit där hade du troligtvis inte startat den här tråden)

Det ligger ju i deras intresse att du inte hamnar där, betalningsanm = inga abbonnemang etc = ingen risk att få mer skit hos sergel = inga cash för dom.

Ta och ring dom, för att sitta och vänta i 3 år på att en anmärkning skall försvinna är inte kul.
Citera
2011-01-13, 23:41
Medlem
Mulas avatar
Citat:

Ja, ring för fan och förklara läget. Om de inte hör något från dig så skickar de en påminnelse och efter 10 eller 20 dagar går skulden vidare till KFM.
Om du får anstånd eller inte beror lite på vad de som äger räkningarna anser, men jag kan säga att det är ett stort plus om du hör av dig, och särskilt om det är första gången.
Det är inte värt att hamna hos kronkalle för ynka 2500 kr!
Citera
2011-01-13, 23:41
Medlem
SportquattroS1s avatar
Ring och prata med sergel. De vill hellre få betalt av dig när du kan betala än att skicka kronofogden.
Citera
2011-01-14, 00:32
Medlem
Citat:
Har 2 räkningar som jag ej kan betala. Båda ligger hos sergel. Är rädd att det ska gå till kronofogden. Tar det lång tid innan det går dit?
Inte vågat ringa Sergel men det är det bästa jag kan göra?

Vad ska jag göra? Aldrig varit i denna sits förut.
det första du ska göra imorgon är att ringa dom och göra en avbetalningsplan, med kronofogden kan du INTE göra detta då de kommer mäta ut din lön förutom hyra och 4500 kr som du ska livnära dig på.
Citera
2011-01-14, 11:34
Medlem
prodigy123s avatar
Jag håller med föregående talare, ring till dom och förklara din ekonomiska situation för tillfället och lägg upp en avbetalningsplan. Om du te.x lägger upp en på tio månader a 250 kr/mån så kommer det förmodligen bli lite avgifter på detta också, så räkna med ca 300 kr/mån kanske lite mer.

Dom är väldigt tillmötesgående och trevliga, och sålänge du vill lösa situationen med dom, så kommer det inte bli några problem.

MVH
Prodigy
Citera
2011-01-14, 17:58
Medlem
sjpatriks avatar
avbetalningsplan till ett inkasso företag kommer att kosta dig ett par hundra extra dock. Kan du inte låna av föräldrar/kompis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in